Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hårddiskbyte på imac dv

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-29 13:40

OK. Det här vi snackat om förr, men nu är det liksom aktuellt. Eftersom min iMac dv har en hårddisk som skränar förfärligt och är på väg att dö finner jag det bäst att så snabbt som möjligt byta ut den.

Vad bör jag köpa? Och var bör jag köpa. Jag vill ha en disk mellan 40 och 80 gig och den får inte vara för snabb eftersom imacen är fläktlös och ju inte får bli för varm.

  • Medlem
  • 2002-08-29 14:08

Kör den inte mer än nödvändigt före du räddat datan på den! Kopiera över till annan disk så snabbt som möjligt. har du problem att kopiera från disken så stäng av låt datorn svalna starta och kopiera över så snabbt som möjligt.
Köp en Maxstor bästa disken för Mac tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-29 15:02

Jag slänger in ett gammalt inlägg igen:

skapad 16 Maj 2002 17:15
Jag slår ett slag för Seagate Barracuda!!!

Jag har nyss satt in en 60 GB i min iMac DV SE 400 MHz, funkar grymt och tyst!

Min polare satte in en dito 40 GB i sin Blueberry 350 MHz, några veckor innan.

Vi köpte dem, vid olika tillfällen, från http://www.datorbutiken.com

Beställ idag!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-29 18:08

Hmm...men behöver jag köpa IDE-kablar och sånt till?? Eller är det bara att byta? Datorbutiken har inga 5400 rpm kvar och man undrar ju om en 60giggare med 7200 rpm blir för varm eller inte. Jag har hört olika bud på detta.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-29 19:44

Nä, det skall inte behövas några specialkablar. Det är bara att köpa och och plugga in. Om du vill ha en tystare maskin så skulle jag rekommendera dig att hitta en 5400 rpm´s hårddisk.

Du kan leta här efter en bra återförsäljare med rätt pris.

[ 29 Augusti 2002, 19:48: Meddelandet ändrat av: MrT ]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-29 21:22

Kan detta vara nåt för mig tro?

"Samsung Spinpoint V40

80.0GB Formatted Capacity

High Speed Digital Signal Processor(DSP)Based Architecture

Ultra DMA 100 Support

5,400 rpm Spindle Speed

8.9 ms Average Seek Time. "

Köp en hårddisk som är uttalat tyst, fråga om de har en hd som de vet är tyst. Jag köpte en Fujitsu ultra silent 40 gb till min iMac DV. Den lät nästan ingenting, ett bra köp.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MrT:
. Om du vill ha en tystare maskin så skulle jag rekommendera dig att hitta en 5400 rpm´s hårddisk.

Varför då? En Seagate Barracuda IV 7200 rpm låter ju absolut ingenting, är ju totaltyst.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-29 21:45
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Carl.Fredrik:
Varför då? En Seagate Barracuda IV 7200 rpm låter ju absolut ingenting, är ju totaltyst.

Vad bra, har du en själv? Jag köpte en IBM 120GXP 80GB 7200RPM silent hårddisk. Den är också väldigt tyst, men likförbannat så spinner den upp rejält och låter en del.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-29 22:48

Enda skälet till att jag eventuellt inte kommer att välja en 7200 rpm är värmeutvecklingen. Den Samsunghårddisk jag listat ovan är enligt recensioner VÄLDIGT tyst och dessutom relativt billig (1200:- för en 80 gig). Det jag undrar över är om det finns några kompatibilitetsfaktorer att ta hänsyn till eller om alla IDE-diskar passar?? Det vore ju trist att beställa hem en HD och sen upptäcka att den inte passar rent fysiskt...

[ 29 Augusti 2002, 22:48: Meddelandet ändrat av: PJW ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MrT:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Carl.Fredrik:
Varför då? En Seagate Barracuda IV 7200 rpm låter ju absolut ingenting, är ju totaltyst.

Vad bra, har du en själv? Jag köpte en IBM 120GXP 80GB 7200RPM silent hårddisk. Den är också väldigt tyst, men likförbannat så spinner den upp rejält och låter en del.

Självklart, annars skulle jag inte uttala mig så säkert. Jag har en Seagate Barracuda IV 40 Gb 7200 rpm i en iMac 400 DV och jag kan garantera att det hörs inte ett knyst om den hårddisken. Det hörs inte att datorn är på. Nada. Någon enstaka gång väldigt sällan knattrar det till lite tyst.

Min flickväns iMac DV-hårddisk brann upp!

Rekommenderar därför att man tar en hårddisk som inte blir för varm. Eller inte går in på Björns Bostadsbytarsida och tittar på sidor med 16000 trepartsbyten med för lite RAM-minne.

Ganska sorgligt var det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-30 00:02

Brann upp!!! Jösses! Snacka om varm hårddisk! Öste ni tändvätska över datorn?

"IBM 120GXP 80GB 7200RPM silent hårddisk" Brrr, IBM och hårddiskar bäddar för trubbel...

Jag hävdar fortfarande att värmen inte är något problem och allt detta enligt förljande,märk att denna effekt endast åtgår vid uppstart därefter är effekt behovet detsamma beroende på att friktionen är densamma men inte vikten:

Trogen medlem
Medlem # 649

skapad 14 Juli 2002 23:43
--------------------------------------------------------------------------------
Skillnaden mellan 5400 och 7200 rpm är i maxtors fall ganska exakt 0.3 watt och den skillnaden är försumbar när det gäller värmeutveckling...23.7 vs 24 watt

[ 15 Juli 2002, 02:22: Meddelandet ändrat av: xplane ]

Fungerar en IBM Deststar 120 GXP 60 Gb ultra ata/100 i en iMac DV SE?

Har hört det ryktas att ultra ata inte ska fungera på en iMac utan endast på G4:or. Stämmer detta?

  • Oregistrerad
  • 2002-08-30 17:48

Äh, köp Seagaten!

3 nöjda användare dokumenterade här på forumet kan inte ha fel :rolleyes:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Peter Edwardsson:
Fungerar en IBM Deststar 120 GXP 60 Gb ultra ata/100 i en iMac DV SE?

Har hört det ryktas att ultra ata inte ska fungera på en iMac utan endast på G4:or. Stämmer detta?

Ultra ATA fungerar utmärkt på G3:or, nemas problemas! Ryktet du hört är förmodligen från någon peze-nisse som inte kan någonting om något.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher A. Papastefanou:
Äh, köp Seagaten!

3 nöjda användare dokumenterade här på forumet kan inte ha fel :rolleyes:

exakt! alla andra säger att ders hårddiskar är nästan tysta eller knppt hörs. Har man en Seagate måste man sitta göra alla ljuden själv om man vill höra hårddisken

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-30 20:32

Den enda Seagate jag hittat på nätet är en 60 giggare med 7200 rpm. För lite över tusenlappen. Kan vi alla komma överens om att den bör jag köpa?

[ 30 Augusti 2002, 20:32: Meddelandet ändrat av: PJW ]

Itbutikken har en Seagate 80Gb 5400 rpm för 1219:- + frakt 95:-
Kolla här!

[ 30 Augusti 2002, 20:56: Meddelandet ändrat av: Thomas J ]

  • Oregistrerad
  • 2002-08-30 20:52

Läs rescentionerna här. Det är både ris och ros:

Citat:
"Denna hårddisk här absolut den bästa jag någonsin använt, det har blivit en hel del annars genom årens lopp.."

Eller:
"Brinner lätt upp...
Akta er för Seagate...deras hårddiskar kan brinna upp när som helst...."

LOL! Man vet aldrig något...

[ 30 Augusti 2002, 20:54: Meddelandet ändrat av: MrT ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MrT:
LOL! Man vet aldrig något... [/QB]

Håller med, har själv en IBM 75Gb 75GXP i en extern Firewire låda samt en intern IBM 60Gb 60GXP har aldrig haft några som helst problem med dessa ändå hör man att man skall akta sig för IBM:s diskar och då speciellt 75GXP serien.

Dagens IDE diskar är ju väldans billiga men tyvärr inverkar det på driftsäkerheten.

Har satt in en Seagate 60GB för en månad sedan.
Jag kan intyga att den i princip är ljudlös. Dessutom känns datorn snabbare med den nya hårddiskan. Jag tror iofs att alla diskar i dag är tystare, snabbare och bättre än den Maxtor 13 GB som satt i min 400 DV SE iMac.(den är ju trots allt några år gamal och tekniken går framåt.) När det gäller värmeutvecklingen 5400rpm VS 7200rpm så läste jag någonstans att hårddiskens värmeutveckling är liten i förhållande till bildskärm och andra komponenter. Vet inte om det är sant, men jag surfade runt en hel del innan jag köpte min disk och hittade ingen rapport om att det inte fungerat med 7200-diskar, Hur som helst är jag jättenöjd med min Seagate disk.
Mvh
Jörgen

  • Oregistrerad
  • 2002-08-30 22:14

Så, nu borde du vara välinformerad.

HARDWARE:  Seagate Barracuda ATA IV

Under the applications part of the testing, there isn’t a real clear winner, however, the Seagate drive scored well on some of the applications, and the IBM better in others. This fact does not speak badly on the Seagate, just shows that it to is better at some things than others. 

The tests show that the Seagate Barracuda ATA IV performs fairly closely in line with the marketing claims. It is a very fast drive and performs very well -- the Barracuda also does an outstanding job of not making noise, and is by far is the quietest drive we’ve heard (or should I say, not heard). This drive should be a big hit with OEM’s looking to build quiet systems, or home users that are tired of a chattering hard drive.

Pluses & Minuses:

Pluses:
+ Extremely Quiet
+ Very Fast

Minuses:
- Not quite as fast as the IBM in some areas

Final Rating:

5 Drips.

Jag har nu 3 st Seagate Barracuda IV 80GB.
Alla är mycket tysta, och ingen har brunnit upp än
Rekommenderar också denna disk.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-09-02 11:30

Jag har nu beställt en Seagate från ItButikken.dk

Tack alla!

Grattis till ett bra val!
Vad blev slutpriset i svenska kronor? Är kul att veta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-09-03 23:16

Priset blev cirka 1300 spänn med frakt, moms och allt! Nu ska allt bara monteras osså...och jag som bara öppnat en PC för att sätta i ett närverkskort en gång! Brr!!!

1
Bevaka tråden