Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

7200rpm hårddisk i iMac

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det verkar inte speciellt svårt att byta hd i en iMac med frontmatad CD. Men...

Den värme som en 7200rpm hårddisk alstrar är med största säkerhet betydligt högre än dem standardmonterade Quantum Fireball LCT15.

Eftersom många PC-handlare rekommenderar att man monterar en extra hårddiskkylare i samband med att man installerar en 7200rpm hd i PCn.
Detta i lådor med chassifläkt, inget värmeavgivande bildrör och dessutom stort antal liter luft jämfört med en iMac.

Så; 7200rpm hd + iMac = problem???

Det finns ett antal olika typer av hårddiskkylare. Den gemensamma nämnaren för de flesta av dem är att de måste hämta sval luft någonstans och sedan blåsa den över hårddisken. Sen ska den uppvärmda luften ut. Kan bli lite knepigt i en så pass sluten konstruktion som en iMac, även om det säkert går. (Utgår från att du menar den gamla iMac-modellen med CRT-skärm).

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Göran H:

Så; 7200rpm hd + iMac = problem???

Nej vars, har kört med 7200rpm i över ett halvår nu, och datorn (iMac 400 DV) är igång många timmar per dygn. Inga problem än så länge...

  • Oregistrerad
  • 2002-07-14 21:49

I de första iMacarna med fläkt borde det inte bli något problem. De nyare fläktlösa iMacarna har däremot en tendens att bli rätt varma, så en varmare hd i dem kanske inte är så bra i längden...

Skillnaden mellan 5400 och 7200 rpm är i maxtors fall ganska exakt 0.3 watt och den skillnaden är försumbar när det gäller värmeutveckling...23.7 vs 24 watt

[ 15 Juli 2002, 02:22: Meddelandet ändrat av: xplane ]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-15 01:31

Ok, jag har en iMac DV Special Edition 30 GB HD, 500 Mhz. Skulle behöva byta till en HD med 60 el. 80 GB. Vilken HD rekommenderar ni att man köper? Några tips?

Spelar ingen som helst roll ingen större skillnad mellan fabrikaten...Men IBM:s diskar i serien 120GXP har fått utmärkelsen bästa köp och bästa produkt i senaste testen av Mikrodatorn...Dvs den hade bästa prestandan i läsning till och från dock är dom inte tystast...Det var Seagate som var tystast men dom diskarna var bland dom långsammaste med...Alla diskar var av 7200rpm modell utom Maxtors hd på 160Gb då den storleken endast finns i 5400rpm.

Här kan du jämföra priser och leverantörer:

http://www.bugsoft.hik.se/buyer/default.asp

Det finns ju ganska många trådar om detta i forumet och kontentan av alla är att seagate baracuda är bäst

Seagate som var tystast men dom diskarna var bland dom långsammaste med

Bara för att förtydliga. Seagate Barracuda IV är ingen långsam disk.
Kolla storagereview.com. Tror inte att du märker någon skillnad mellan denna och IBM diskarna eftersom du ändå inte har ATA-100 i din iMac.

Har just installerat en Seagate barracuda IV 60GB disk i min iMac 400Mhz DV SE. Jag valde den för att så många rekommenderat den i samband med uppgradering av iMacar. Trots allt jag läst är jag helt häpen över hur tyst min dator blev. OK ingen fläkt i datorn, men förr kunde jag ändå höra ljudet av datorn när jag satt i rummet brevid, inte högt men jag gick ofta ändå och försatte datorn i viloläge för att slippa det vinande ljudet från hårddisken. Nu hör jag bara knappt hårddisken när jag sitter vid datorn (jag får verkligen lyssna koncentrerat för att höra den). Datorn känns också betydligt rappare. Jag kan av naturliga skäl inte uttala mej om andra fabrika, men jag är verkligen nöjd med denna hårddisk.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jörgen Ivarsson:
Har just installerat en Seagate barracuda IV 60GB disk i min iMac 400Mhz DV SE.

Jag har en av samma fabrikat fast 80GB, då moterad externt i en FW-låda... den är ju löjligt tyst och alstrar nästa NOLL värme. Första gångerna så fanns det små tickande ljud som kom och gick men efter att ha läst på hos xlr8yourmac så ska den tydligen göra så ett par gånger när den är ny... en sorts självtest har jag för mig att det var.

Olle

Visst genererar min 7200varvare mer värme men jag slet bort metall gallret i min iMac DV 400 och då sjönk tempen till 44C från 48C och det har inte varit några problem alls.....

  • Oregistrerad
  • 2002-07-29 15:32
Citat:

quote: Har just installerat en Seagate barracuda IV 60GB disk i min iMac 400Mhz DV SE.

Jag gjorde exakt detsamma för några månader sedan, funkar som en charm hittills. Det var en Seagate Barracuda iaf, om den hette just IV, är jag inte säker på. Har inte mätt nån temperatur, men det känns som detsamma på lådan, som iofs blir rätt varm.
Min polare körde i en 40 GB Seagate Barracuda i sin iMac DV 350 MHz, med samma goda erfarenhet.

1
Bevaka tråden