Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple kör kul iMacreklam under Oscarsgalan

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har köpt en reklamplats för det facila priset av ungefär 12 miljoner kronor (1,2 milj dollar) för att köra en reklamfilm för iMac under Oscarsgalan.

Reklamfilen är riktigt rolig, jag ska inte spoila den för er, men titta själva här:
http://homepage.mac.com/macrumors1/iMovieTheater1.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-08 17:19

Festlig!

Jo men snälla nån då, länken leder ju till "brought to you by Macrumors.com" och om filmen var Apples så skulle dom flippa ut total och stämma skortan av MacRumors för detta. Detta är troligen bara någon freelancefilmare som lekt en stund. Jag tror mer på sambandet att Oscarsgalan tydligen inträffar då MacOSX fyller 1 år. Det ska till bra mycket mer än en söt liten iMac för att folk inte ska skifta kanal under de 30 sekunder som snutten varar. Minst lika tung som världens bästa från Apple på SuperBowl 1984 - den snutten MacRumors har gäspar jag bara av.

[ 08 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Jag har väldigt svårt att tro att det inte är en reklamfilm som apple producerat, om det är samma som visas på Oscarsgalan låter jag vara osagt! (Jag kan ju i och för sig ha fel, jag menar titta bara på den hyfsat välproducerade fake iWalken. Verkar som folk har för lite att göra.)

Denna reklamfilm tror jag trots allt är äkta

/John

Jo men snälla nån då...

Jo men snälla Olle, den är inspelad från tv, så hur mycket du än går på så är det en film från Apple.

För att citera MacNN:
Linda Thiel provides the following description of Apple´s first television advertisement for the new iMac aired on NBC late this evening: "A young man is walking down a city street (similar to 5th Avenue in New York City) with large glass window stores. There is one store that is all white with a single iMac -– no table, desk -- just the iMac. The guy sees it, it "sees" him; he moves, it moves; he makes a face at it, it sticks its “tongue” out at him." Earlier today, we noted that Apple will pay $1.2M for a 30-second advertising slot during the 74th anual Academy Awards.

Att den däremot ska gå på Oscarsgalan är inte säkert, det var jag som läste ovanstående text lite för snabbt, jag fick det till att det var den som skulle visas där, men så är alltså inte fallet. Så rubriken på denna tråd stämmer inte.

Men att det skulle vara "någon freelancefilmare som lekt en stund" är förstås helt fel.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Jo men snälla Olle, den är inspelad från tv, så hur mycket du än går på så är det en film från Apple.

Tänk va vi är snälla trots att vi "går på" så här (suck) - det hade blivit rätt om du redan i första inlägget hade angett källa - nu tror jag dig. Fast jag tvivlar på att dom på Oscarsgalan kommer att visa en reklamsnutt som då kommer att vara 3 veckor gammal. Jag tror snarare på att man gör en grej över att MacOSX då har nått fram till "12-slaget" och betraktas som färdigt & stabilt & moget. På något sätt så måste dom uppmärksamma vad Steve Jobs tjatar om i dit och otid, dvs. att det ska ta ett år att nå fram till målet den 24 mars 2002.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-08 22:44

...och nu funkar inte länken längre!
Ooooops!

Sparade någon filmen? Skulle gärna vilja ha den.

Jag tror inte Jobs slösar 30 dyra sekunder på att snacka om "12-slaget" och att OS X är moget och nu hyfsat snabbt. Majoriteten skulle inte fatta vad han snackar om. Däremot vet fler vad en iMac är (som de flesta tidningar både hyllat och sågat).

Citat:

Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Tänk va vi är snälla trots att vi "går på" så här (suck) - det hade blivit rätt om du redan i första inlägget hade angett källa - nu tror jag dig.

Ja ja... Du kan ju å din sida vänta med att totalsåga med teorier om frilansare bara för att namnet innehåller "rumors". (Källan till filmlänken var faktiskt en arbetskamrat dessutom, men jag kopplade ihop det med texten på MacNN.)

Patrik, jag har den (tänkte att det var säkrast att spara ner den), den är bara på 600 K så jag kan mejla den om du vill.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Sparade någon filmen? Skulle gärna vilja ha den.

http://www.yourdailymac.com/imacommercial.html

Citat:

Skapades ursprungligen av: thevil:
http://www.yourdailymac.com/imacommercial.html

Tackar!

Nu har Apple lagt upp den, bättre kvalit´e förstås.

http://www.apple.com/hardware/ads/imac_window.html

Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Ja ja... Du kan ju å din sida vänta med att totalsåga med teorier om frilansare bara för att namnet innehåller "rumors".

Först och främst så fanns det i underkant uppgift om att snutten kom från MacRumors samt att den låg på annat ställe än hos Apple, det är många gånger tillräkligt för att misstänka att det är fejk. När jag skriver freelancare så är det för mig inget negativt, snarare tvärt om - tro mig jag har jobbat i den här typen av mediabranch i över 30 år. Förstår faktiskt inte varför jag skulle ha väntat med att ha synpunkter - allt hade varit enklare om du antingen hade väntat med att lägga upp länken eller annars angivit källa så att var och en hade kunnat reservera sig. Nu fick du en dialog, var det inte det som du ville... då finns ju alltid risken att någon med annan uppfattning sågar det man säger.

För några år sedan då G4:an var ny så såg jag ett svinbra exempel på detta gjort av just freelancare, handlingen hade många duktiga helt okända aktörerer och budskapet handlade om smugling, otroligt spännade 30-40 sekunder. Dvs. perioden då den inte fick säljas i vissa länder pg.a att den klassades som supercomputer. OM jag hade skrivit att det var amatörer som gjort den rullen om nya iMacen då hade jag förstått din kritik.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
...allt hade varit enklare om du antingen hade väntat med att lägga upp länken eller annars angivit källa så att var och en hade kunnat reservera sig...

Jag la upp länken för att jag ville att andra skulle se den så tidigt som möjligt, jag ville inte vänta tills det var en allmänt etablerad nyhet på nätet. Personligen så tyckte jag att den var så mycket Apple som den kan bli och jag tänkte faktiskt inte ens en sekund på att nån som tro att den var fejkad...

Sen var det ett misstag att påstå att den skulle gå under Oscar, pga att jag läste en annan nyhet lite för hastigt. Men jag hade lagt ut länken med filmen hursomhelst (utan att ange min arbetskamrat som källa), för att jag tyckte det fanns ett allmänt intresse i den och, framförallt, för att den var väldigt kul!

Tycker reklamen var mycket bra, som Adrian sa, den är väldigt "Apple". Skulle vart ett mycket bra jobb ifall det nu hade vart några frilansare som gjort den, imho.

*sträcker lite på sig* Ja då hade jag inte så himla fel ändå, det visade sig att det mycket riktigt var just denna reklamfilm Apple visade under galan, enligt denna tråd.

1
Bevaka tråden