Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken hårddisk till min iMac DV SE 400 Mhz

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är på gånga att köpa en DV-kamera (Canon 500i) och inser att mina 13 GB inte kommer att räcka långt. Jag har dessutom läst att jag kan få lite högre prestanda genom att köpa en 7200 rpm disk.
Jag har just varit förbi Datakometen i Umeå och fått lite priser på IBM 120 GXP. De rekomenderade IBM före Seagate (?)
Storlekarna är 40, 60, 80 och 120 GB.
80 GB skulle kosta 1750:- inkl. moms. Min fråga är: Kan detta vara en lämplig HD till min iMac? Har någon erfarenhet av byte av Hårddisk på en iMac 400 DV? Är 80 GB OK om jag ska använda datorn till videoredigering på hemma
nivå? Kör Mac OS X. Tacksam för alla typer av synpunkter på detta projekt.

Det har varit uppe på tapeten ett par gånger här. Ett tips är att köpa "SEAGATE BARRACUDA ATA IV" diskar. Jag hjälpte en arbetskamrat att sätta in en 60 gigs i en iMac DV. Funkade perfekt. Väldigt tyst. Med den fick man riktigt förstå känslan att ha en ljudlös dator..

Kommer att köpa en sådan själv snart.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-15 21:22

Jag har precis köpt en IBM deckstar mer om det hittar du i tråden tillbehör --hd problem

Gå in och sök på:

http://www.2-pop.com/
Den absolut bästa resursen för DV.
Jag skulle köpa en extern FW disk som man kan formatera efter varje projekt!

Tack för svaren! Mina funderingar är nu :
SEAGATE BARRACUDA ATA IV . Det jag läst om den är att den är väldigt tyst, vilket skulle uppskattas. I affären antydde de något om sämre kvalite än IBM (IBM har väl haft lite problem med sina 75 GXP diskar eller?).
Är det bättre att satsa på en Seagate? Många verka nöjda med dessa diskar?
Micke! En fundering om en FireWire disk;
det skulle vara bra att ha en extern disk om jag i framtiden skulle vilja köpa en ny iMac(vilket jag självklart vill ). Som det nu blir får jag dessutom en hårddisk över om jag sätter in en annan. Min fundering är om det går att använda en FireWire disk samtidigt med Canon MV 500i. På Apples hemsida hittade jag denna text vilket berör Final Cut Pro.
"Canon ZR45
For optimum performance Canon recommends that the ZR-45 not be used simultaneously with other FireWire devices. When editing to tape, the camera may come in up to 6 frames early, and duplicate the first frame of the sequence up to 12 frames. FireWire Basic "
http://www.apple.com/finalcutpro/qualification.html
Nu har jag bara iMovie, men kanske samma problem uppkommer. Har du någon erfarenhet av att föra över dv-film direkt från kameran till en FW-disk med en iMac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-15 23:19

Kolla StorageReview, absolut bästa hårddisksidan. De har olika artiklar om 120 GXP och den beryktade ´333 power-on hours´. Kolla där, de har tester på de flesta diskar.

SEAGATE BARRACUDA ATA IV . Det jag läst om den är att den är väldigt tyst, vilket skulle uppskattas.

Ja den är mycket tyst. Jag har själv 80 GB modellen av Barracuda IV.

I affären antydde de något om sämre kvalite än IBM (IBM har väl haft lite problem med sina 75 GXP diskar eller?).

Sämre kvalitet än IBM verkar taget ur luften. Den är snarare IBM som haft en del problem med sin GXP serie tidigare (75GXP främst) men sedan 60GXP och 120GXP diskarna verkar dessa problem vara borta.

Är det bättre att satsa på en Seagate? Många verka nöjda med dessa diskar?

Jag är nöjd med min Seagate Barracuda IV, men idag skulle jag lika gärna kunna köpt en IBM 120GXP disk, då både pris och prestanda är likvärdiga. Jag tror inte du märkt någon skillnad mellan diskarna, så köp den som är billigast

Jag har tyvärr ingen 500 ännu. Väntar på en. Med 300i, 400i och XM-1är det inga som helst problem med att ha en extern FW disk.
ZR verkar vara produkter för USA, kan inte svara om detta gäller motsvarande svenska. Erfarenheten av tex. 300i är att de fungerar klockrent.

  • Avstängd
  • 2002-05-16 09:08

Om jag inte missminner mig så bör man inte ha på IBM:s 120-serie i flera dygn... lite dassigt om det stämmer... Jag skulle lungt tagit en Seagate, Maxtor eller nåt annat märke... Barracudan är riktigt tyst o bra faktiskt.

Läste också nånstans att man skulle passa sig för att kasta in 7200:rpm´are i de fläktlösa iMaccarna, kanske blir för varmt? Värt o tänka på?

[ 16 Maj 2002, 09:12: Meddelandet ändrat av: Gnuet ]

Jag tror att MV 5xx serien heter ZR 40, 45 och 50 i USA. Jag tror inte att att det skall vara några problem med 5xx serien om det fungerar med tidigare modeller. Utvecklingen ska ju går framåt eller hur?
Det verkar bra att kunna formater om hårddisken med jämna mellanrum. Det är väl bara det att det är så mycket billigare med en intern disk. Är det någon som provat någon billig firewire-disk. Räcker 60 GB för hemmavideo- projekt?

Abropå temperaturen i iMacen:
Jag har läst om flera användare (i USA) som har bytt till 7200rpm -diskar utan att de kunnat registrera någon högre temperatur. (de har använt något speciellt program som kan avläsa temperaturen, mer vet jag inte). Jag har för mej att jag läst att hårddiskens värmeutveckling är liten i förhållande till andra komponeter (t.ex. bildröret .m.m.) Vad jag vet har ingen rapporterat detta i något forum ex (www.xlr8yourmac.com). Och dåliga nyheter brukar sprida sig fort.
Jag har dock några funderingar om anslutningen. På Macotekets hemsida står det så här om IDE-diskar :
"OBS! Dessa hårddiskar fungerar enbart i PowerMac G4 pga den nya UltraATA standarden.
För att kunna använda dessa hårddiskar i äldre maskiner krävs ett Sonnet Tempo / Acard ATA66 IDE PCI-kort eller för maximal prestanda det nya ATA133 PCI-kortet från Acard (se nedan) ."
Vad innebär detta? Kan jag ansluta en sådan har disk ex. IBM Deskstar 120GXP 80GB IDE
eller en Seagate IV till min iMac?
(jag har en -99 iMacDV SE 400MHz )

  • Avstängd
  • 2002-05-16 16:05

Alla hårddiskar med ATA som interface är bakåtkompatibla. Även om din burk kör på max ATA/66 så kan du ändå ansluta en ATA/133:a... självklart så kör ju då 133:an i 66.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-16 16:33
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gnuet:
Om jag inte missminner mig så bör man inte ha på IBM:s 120-serie i flera dygn

Detta stämmer, IBM har gått ut med detta själva. Har tyvärr ingen länk att backa upp dett a uttalande.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Acke:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gnuet:
Om jag inte missminner mig så bör man inte ha på IBM:s 120-serie i flera dygn

Detta stämmer, IBM har gått ut med detta själva. Har tyvärr ingen länk att backa upp dett a uttalande.

333 timmar per månad om jag minns rätt. Med lite enkel matematik inser man att detta är ungefär 10 timmar per dag. Ganska unket, speciellt som de sagt att diskarna i fråga är bra till servrar, osv.

Jag hade en 60gxp. Pang boom krasch.

Skulle inte direkt rekommendera IBMs diskar, men det måste erkännas att de är behagligt tysta om man först sätter in dem i en PC och ändrar lite i acoustic management.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-16 17:15

Jag slår ett slag för Seagate Barracuda!!!

Jag har nyss satt in en 60 GB i min iMac DV SE 400 MHz, funkar grymt och tyst!

Min polare satte in en dito 40 GB i sin Blueberry 350 MHz, några veckor innan.

Vi köpte dem, vid olika tillfällen, från http://www.datorbutiken.com

Beställ idag!

  • Medlem
  • 2002-05-16 17:21

"acoustic management"

Vad är det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-16 17:22

Angående 333 poh, tipsade jag i tidigare inlägg om det:

"Kolla StorageReview, absolut bästa hårddisksidan. De har olika artiklar om 120 GXP och den beryktade ´333 power-on hours´. Kolla där, de har tester på de flesta diskar."

Det märke jag haft mest problem med är Western Digital, av 3 st 6 GB-diskar krashade samtliga under garantitiden. Jag har dock ingen koll på dem idag. Deras jb-diskar med 8MB cache verkar intressanta, och det skulle kanske bli en sådan nästa gång jag investerade om jag fick höra lite bra kritik om dem först

I specifikationerna för dessa diskar och flera andra IBM modeller står det något om 333 power-on hours (POH) 330 timmar /månad
(11 timmar /dygn)
Tydligen har detta blivit en stor affär efter en artikel i www.storagereview.com.
Men tydligen har IBM nu hört av sig och dementerar uppgifterna. (DVS hur man ska tolka uppgifterna i spec.)
Utdrag:
"...The 333 power-on hours (POH) defined in the 120GXP data sheet is not a new spec for our GXP drives; it is consistent with what we´ve held our desktop drives to in previous generation drives. The 333 power-on spec is not an indication of a maximum number of power-on hours or limitation of the Deskstar 120GXP.

Our specifications indicate that the 333 power-on hours per month represent typical desktop PC usage. This assumes an 11-hour day based on a 30 day month. Users can and have successfully run the drive more than 11 hours a day and 333 hours per month; the drives have been used successfully in 24x7 environments.

IBM stands by the 3-year warranty for the 120GXP. Power-on hours will not be a determining factor in negating the warranty.

Since SR itself expressed hesitation on 120GXP server usage, I asked this question: What´s IBM´s official position in using Deskstar products in servers that would remain on 24/7? Though the warranty would be fully honored, is server utilization encouraged, discouraged, or neither?

IBM’s response:

Use of the drive 24x7 will not affect or void the warranty. IBM stands by our three-year warranty for the 120GXP. The drive can and has been used successfully in 24x7 operations. Users should not be concerned about running the drive in 24x7 environments beyond concerns typically associated with any drive usage, such as operating temperature, vibration, duty cycle, etc.

This is IBM´s side of the issue. Ultimate conclusions when it comes to these nebulous rebiliabity issues are, as always, left to the reader."
Läs hela artikeln på www.storagereview.com

Jag har dock några funderingar om anslutningen. På Macotekets hemsida står det så här om IDE-diskar :
"OBS! Dessa hårddiskar fungerar enbart i PowerMac G4 pga den nya UltraATA standarden. För att kunna använda dessa hårddiskar i äldre maskiner krävs ett Sonnet Tempo / Acard ATA66 IDE PCI-kort eller för maximal prestanda det nya ATA133 PCI-kortet från Acard (se nedan) ."

Detta är ett felaktigt påstående, och det har diskuterats tidigare här på 99mac. Några från Macoteket försvarade påståendet med att en del B/W G3:or hade problem med korrupt data när man installerade ATA-100 diskar. Varför detta skulle innebära att ATA-100 diskar endast fungerar i PowerMac G4, besvarade de aldrig. (gör en sökning här så hittar du nog den tråden).

Macoteket låter det nog också stå kvar eftersom de gärna vill sälja fler ATA PCI-kort.

[ 16 Maj 2002, 20:52: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Köp INTE IBM. Jag har hört att en hel del har haft problem med IBM-diskar. Själv har jag haft tre Segate-diskar och rekomenderar dem varmt. De har aldrig pajat eller blivit defekta på något sätt. Prisvärda är de också.

[ 19 Maj 2002, 00:21: Meddelandet ändrat av: grand_master ]

1
Bevaka tråden