Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cuben dog...

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-05-14 10:25

Kanske inte själva Cuben, men däremot bildskärmskortet, (tror jag).
Öppnade Cuben för att bara kolla lite på grafikkortet, (har haft tankar på
att skaffa nytt), och kanske pillade lite på det. När jag sedan skulle få igång
datorn så var bildskärmen helt död. Jag har haft problem med bildskärmen till
och från, (någon annan förresten?, en 17´ CRT ADC), just att den inte
har vaknat vid uppstart eller efter vila, men jag provade med en vanlig
vga-skärm, och den är lika död den.
Har verkligen försökt trycka till allt som går att trycka till i datorn, men utan
framgång.
Man är ju inte jättesugen att skicka den på service till Holland...

Någon som har hört talas om något liknande?

/Niklas

  • Medlem
  • 2002-05-14 12:54

Även om det inte är vanligt, så kan man ju paja grejer bara genom att nudda dem. Har man inte antistatband, så tar man väl alltid en liten risk.

Det kan ju ha varit vad som helst som har gått sönder antar jag, men jag har aldrig varit med om att något har pajat pga statisk elektricitet. Jag har hört en historia om en man som hade "dålig karma" med elektriska prylar. Vad det egentligen berodde på var tjocka gummisulor, som laddades genom filtmattor. Allt han rörde vid dog.

Trist om något verkligen har gått sönder.

Testa med att koppla loss samtliga kablar, låt det vara så en stund och när du satt ihop allt så testa med den resetknapp som finns undertill. (Hmm.. finns det 2 knappar ? Tror det står något i manualen om hur länge du ska hålla inne knappen). Kanske minns jag fel men det finns väll ett sätt att resetta VRAM - prova med: Command, Alt, P, R, A, V medtryckta vid uppstart. (Man får ha många fingrar för den manövern). Släpp dom efter 2:a beepet, dvs som när du zappar PRAM. Alla försök är gratis...

[ 14 Maj 2002, 13:19: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

  • Avstängd
  • 2002-05-16 09:16

Ta´re lungt, händer min PC för jämnan när man petar, whoops så hoppar graffekortet ur och man står o undrar vafan det inte funkar för Tryck till ordentligt och hoppas att det funkar

Att det skulle bero på statisk elektricitet tycker jag låter långsökt, under alla dessa år har jag inte lyckats pajja ett enda moderkort, minne m.fl. trots min behandling... Ja,jag lägger saker på sängar, filtar, plastpåsar...

1
Bevaka tråden