Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradering för g4?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

kan det här vara något att slänga in i en gammal 400mhz g4 med ati rage??

http://www.powerlogix.com/

eller är det bortkastade pengar?

Ultrakiller out

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-10 09:31

Jag skulle säga att du bör verkligen tänka igenom hur mycket en uppgradering är värd för dig. Min åsikt är att uppgraderingarna är allt för dyra. Eventuellt att CUBE-ägare, som har en unik dator, kan se värde i att behålla sin tysta brödrost några år till. Låt mig utvärdera.

Priset
Vad som är oroande är prissättningen. Redan i USA ligger uppgraderingarna mycket högt i pris. I Sverige kommer de bli allt annat än billigare.
<p>För c:a 10000 kr inklusive moms får man en 800Mhz G4 med 256K L2 cache och 1MB L3 cache. Med rätt grafikkort och mängd ramminne får man garanterat en rappare maskin än en ny iMac/eMac.
<p>Har du c:a 14000 kr över så kan du istället få en G4:a på 1000Mhz med samma mängd L2 och L3 cache. Denna tros dock inte finnas för leverans förrän i augusti.
<p>Främst är väl dessa uppgraderingar intressanta för ägare av PowerMac Cube. Det är en unik dator, som med en G4 på 1000Mhz blir riktigt kraftfull. Problemet är som sagt bara priset. Tittar du på vad du får för maskin idag vid nyinköp för 10000 kr så får du inte något riktigt rolig… eMacen manar dock runt 13 500 kr inkl. moms. Här har du en cachelös G4 på 700Mhz som givetvis är slöare än en G4 uppgraderad med en 800Mhz G4 med cache. Å andra sidan är ursprungsdatorn du satt processoruppgraderingen i värd med än 3000 kr… Du får också räkna på att till eMacen inkluderas hårddisk, cd-rom, ram och en 17" skärm.

Utförlig beräkning
Värdet av din G4:a är c:a 6000 kr. Om vi utgår från att du slänger in en G4:a på 800Mhz i din maskin. Denna kostar 10000kr. Du har nu en dator med värd c:a 16000 kr. Idag kan du få en ny eMac för 13500 kr. Här får du slöare processor, ja, men du får:

- Mer HD
- Mer RAM
- Nytt grafikkort
- 17" skärm
- CD-brännare

Tittar man på det på detta sätt ser jag det mycket svårt att motivera processoruppgraderingen. Tänk på att du också lär vilja ha mer RAM, mer HD och nytt grafikkort.

- Grafikkort: c:a 2000 - 4000 kr
- RAM: c:a 500 kr
- HD: c:a 1000 kr

Totalt pratar vi om nästa 4000-6000 kr ytterliggare kostnad för att få en ny, fräsh, rapp maskin. Inlaggt har du nu 20 000 - 22 000 kr i datorn. För det får du en ny G4/800 som troligen är aningen slöare processormässigt då den är cachelös. Dock är den överlag en bättre dator (133Mhz buss, 4x AGP, snabbare PCI m.m.)

Lägger du till 4000 kr extra får du 1Ghz uppgradering. Då ligger du på ett totalt värde av din maskin på 20 000 kr (14 000 kr + 6000 kr). Ska du även ha sakerna runt om som gör datorn "nya och snabb" kommer du upp i 24 000 - 26 000 kr. För detta kan du köpa en NY G4/933:a som troligen motsvarar din trimmade maskin i prestanda. Här är man rätt ut dum om man köper uppgraderingen.

Jag blev glad när uppgraderingarna kom och förkrossade över hur man kan sätta sådana grymt höga priser på dem.

Det är intressant, men såg priserna i Sverige, de är skyhöga. Kolla in denna tråd: http://macworld.idg.se/community/nyhet.asp?ID=020617-MW6

Mitt tips är att man säljer sin gamla dator och satsar på en helt ny dator istället. Visserligen skulle jag hemskt gärna uppgradera min Cube till 1GHz, men 11 000 + moms är lite väl saftigt!

/S

Tack för svaren!

En eMac är inte ett alternativ för mig då jag behöver pci-platser. jag har en extern lacie brännare.

19" skärm har jag och den fungerar bra.

Jag vill bara blåsa lagom mycket liv i man burk som funkar bra för Logic och photoshop samt vanliga applikationer.

Jag tänker köpa mig en snabb pc som får klara spel och dylika saker. Jag är trött på apples hårdvara och kan förstå varför uppgraderingarna kostar mycket stålar. Många har liksom ja inte råd att byta hela burkar varje år.

Eventuellt funderar jag på att köpa mig en snabbare hårddisk och ett 32mb gradikkort som stödjs av jaguar.

Hur mycket skillnad är det på ata-66 och ata-133? är det värt prestanda höjningen att köpa ett pci-kort för ata-133?

Allt jag vill är att min mac ska hänga med ett eller två år till. Jag har ingen lust att köpa en ny mac förräns apple kommer upp i standard på hårdvaran.

Tack igen för svaren.

Ultrakiller out

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-11 09:59

Ultrakiller, för lättare jobb i Photoshop & Logic duger din 400 bra, ev nytt grafikkort till Pshop.
Satsa hellre på ett snabbt RAID system el. ett fett ljudkort till Logic typ MOTU... så slipper du slöa ner processorn... ungefär samma peng, med skillnaden att du kan behålla grejjerna när du uppgraderar till fetare maskin om något år... MVH.

Skillnaden mellan ATA-66 och ATA-133 är inte så markant, om man inte har flera (snabba) hårddiskar.

Jag har ett audiowerk kort som jag använder för Logic. Jag tycker det verkar låta fint.

Med tanke på vad man har hört här blir det väl en ny hårddisk och ett nytt grafikkort.

Hur vet man om man har ata-66 eller ata-100?

Jag vill hellst köpa en western digital med 8mb cache. Den stödjer tydligen bara ata-100.

Annars så finns det ju de där ibm deskstar 120gxp. Den är tydligen ok för 66,100 och 133.

Vad säger ni?

Tack för visat intresse och snabba svar!

Ultrakiller out

1
Bevaka tråden