Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den rackmonterade servern...

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-05-06 21:20

Vad tror ni det blir för prestanda???

[ 13 Maj 2002, 08:50: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Dual 1-1,2GHz kanske..
En bunt PCI platser, hotswap RAID 5, 1Gb RAM, SCSI diskar el iaf SCSI kort..CD-ROM/RW ev..

En bantad kanske bara har hotswap ström och SCSI kort.
Så kan man köra extern RAID med IDE el SCSI (vad som passar gemene man)

  • Oregistrerad
  • 2002-05-06 22:31

Quadruple? Skönt ord, speciellt när det uttalas av en amerikan.

Hoppas bara att Apple tar steget fullt ut och inte släpper någon "halvhjärtad" rackserver.

Detta bör finnas med:

-1U, duger gott till en början.
-Upp till två G4-processorer (800MHz-1GHz).
-Upp till 2GB arbetsminne.
-Två platser för hårddiskar ("hot-swappable")
-Minst 2 st PCI-platser.
-Dubbla nätverkskort, integrerade för att inte slösa PCI-platser.

Sen kanske en integererad Ultra160-kontroller?

Priser kanske börjar på $1399 någonstans (mer för dubbla processorer så klart)?

Haha priset börjar nog på $2999 el dyl, inte fan kommer en sån tung spec för billigare än en iMac

Apple tar ut rejäla priser. Så lär dom även göra för servern.. (tyvärr)..bara den hamnar runt 20-30papp så köper jag in minst en iaf.

okej, kanske inte $1399 men nu gick jag in på dell.com och tittade runt lite. De erbjuder typ ovan för $1499. Men ja, det var Dell det...

Så tung var väl inte specen heller? Läs "Upp till"... Två platser för hårddiskar betyder ju inte heller att det sitter 2 st 120GB U160-diskar där vid start.

Tillägg: Blir inget vidare om de erbjuder ovan server; säg 1U, 800MHz singel G4, 256MB RAM, 2 st platser för hårddiskar, U160-kontroller för 30 000 kr. Tokigt.

Men det är säkert vad det blir.. el ok för det priset kanske en dual..

Apple kommer med 99% sannolikhet att bundla med OS X server med alla rackdatorer. Då får vi räkna med att betala för programvaran också. Dvs, jag tror inte någon server blir billigare än $1500. Jag gissar vilt och tror att den billigaste modellen kommer att ha en 10-user licens, och kosta $2500 och den dyraste modellen kommer att kosta $4000 och ha en bundlad unlimitedlicens.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-07 19:27

Någon viskade för en halvtimme sedan...

-två G4-processorer (1GHz-1,2GHz).
-4GB alt 6GB arbetsminne.
-3 st PCI-kortplatser.

övrigt okänt...

Känns inte så säkert. Tror inte vi kommer se mer minne än 2GB... Men man kanske får hoppas ändå?

Du syftar på servers minneskapacitet antar (hoppas) jag?

Jag tror på 3-4 st minnesplatser.

Allt jag vill är att Apple bygger en riktigt server och inte en klient maskin med annat utseende och amerikanskt tangetbord.

Med riktigt server mener jag:
- Hotswapple disks. Minst 5 platser.
- Dubbla Power Supply.
- Möjlighet att bygga på extra processorer (upp till 4 st).
- fyra minnesplatser.

- En ordentlig uppdaterad version av Mac OS X Server.

Önskan:
Gärna två inbygga nätverkskort direkt från början.

Och en litet grafikort - jag behöver då inget Nvidia i min server.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-08 14:52
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Du syftar på servers minneskapacitet antar (hoppas) jag?

Jag tror på 3-4 st minnesplatser.

8 alternativt 10 platser kvittrade min fågel om...

Håller med Hedman..

Hotswap platser måste det finnas, redundant ström samt dubbla nätverkskort..
Dell kränger ju såna rackservrar från typ 15papp.. Med allt vi vill ha med ca 30..
frågan är vad en Apple Rackserver kommer att kosta.. 50?

[ 09 Maj 2002, 11:25: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Runt 30-40 tusen om det blir som jag vill skulle vara ett bra konkurrenskraftigt pris.

Som jämförelse tar jag Compaq´s 1U rackserver med hotplug:

ProLiant DL360R01 PIII 1400MHz-512kB 256MB(2x128), SA 5i ROC

Intel Pentium III FC-PGA 1.40 GHz processor (dual capability) . 512KB level 2 ECC cache . 1U Rack form factor (1.75©˜ ). ServerWorks HE- SuperLite Chipset . Triple Peer PCI Architecture with 133MHz Front Side Bus. integrated Lights-Out (iLO) Management (ASIC on motherboard). Smart Array 5i Controller (integrated on system board) . Two full length expansion PCI slots: 64-bit/66-MHz . Two USB ports . 200-Watt Power Supply 256-MB PC133-MHz Registered ECC SDRAM memory, (2 x 1 Interleaved Memory), expandable to 4 GB . Two Compaq NC7780 Gigabit Server NICs. Wide Ultra3 SCSI Drive Cage standard supports up to two 1©˜ Wide Ultra3 hot plug hard drives . Internal hot plug capacity up to 145.6 GB (2 x 72.8 GB 1©˜ HD) . Exceptional serviceability with optional sliding rails, cable management and in-rack, tool-free service ability access . Automatic Server Recovery (ASR), ROM Based Setup Utility (RBSU) Compaq Insight Manager. 7, Status LEDs including system health and UID and SmartStartT.

21.660,- är distributörspriset. Då ingår inte några diskar (3.100,- per styck för 18.2GB 10.000rpm Ultra3 SCSI), en processor (10.700,- för en ytterligare 1.400MHz processor).

[ 09 Maj 2002, 15:13: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Ja Apple har lite att göra för att få till en bra server. Glömde säga att den måste ha SCSI också. Bara för att få upp hastigheten på servern.

Men jag hoppas också på Mac OS X Server får sig ett rejält lyft.

10 000 för en PIIa som inte är Xeon, låter ganska sukt mycket tycker jag, stämmer verkligen det??

Flyttar, något sent, denna tråd till "Rykten & Expo". Detta för att samla diskussionerna på ett ställe inför morgondagens presskonferens i Cupertino.

[ 13 Maj 2002, 08:44: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

1
Bevaka tråden