Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny hårdddisk till iMac DV 400???

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-07-04 11:02

Jag har precis fått hem min iMac Dv 400 och hårddisker låter som en maskinhall från fyrtiotalet! För jävligt! Kanske håller den på att lägga av får gott, eller så tjuter den bara, men det är störand i vilket fall som helst. Jag funderar på att byta hårddisk och har fått nys om att man i stort sett kan använda vilka hårddiskar som helst (med rätt passform). Någon som har tips om vilken hårddisk jag skall köpa?? En sisådär 20-30 gig hade ju inte skadat...Jag är en gröngöling på sånt här...

  • Avstängd
  • 2002-07-04 11:09

tjae, du kan ju som sagt välja o vraka bland det mesta... själv slängde jag ut 10giggarn (i min iGnu DV 400Mhz) o satt in en IBM 20Gb 5400RPM´are som jag hade liggande... blev tystare och snabbare Går dock i tankar att uppgradera den till en 40Gb´are som är ännu tystare... (allt för att få ner ljudnivån vettu)

Du kan altså välja i princip vilken IDE ATA100/133-hårddisk som helst. Vissa påstår att 7200RPM kan bli för varmt, jag vet ingenting om det, inte testat, men jag säger väll som dom andra gör, 5400RPM är att rekommendera.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-04 16:09

Jag har en 30-giggare som du kan få köpa, om du vill...
Den är jättebra, och ganska tyst.
IBM
5400
Mer vet jag inte förrän jag kommer hem.

  • Avstängd
  • 2002-07-04 17:30

gissar på att det är DTLA-serien Dom enda IBM´arna som verkligen fungerar Har 2st 20Gb´are o dom har aldrig knasat sig...

Det blir lite varmare med 7200 varvare men det man kan göra är att ta bort metallkåpan. JAg ghoder det på min iMAc 400DV och då sjönk tempen från 48C till 44C som det var innan jag bytte till 7200 varvaren.

Föreslår en Seagate Barracuda IV, 80GB.
Tyst o snabb. Är själv nöjd ägare av en sådan
Kostar runt 1200 kr hos de billigare PC-butikerna.

80GB diskarna är mest prisvärda nu, oavsett vilket märke/modell du väljer.

Kolla denna tråden också där "ny disk till iMac DV" diskuterats tidigare:
http://99mac.com/cgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=14;t=000259

[ 04 Juli 2002, 23:03: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-07-05 00:28

Tackar för all tipsen! Ska fundera vidare och köpa när slantar dyker upp...vilket kan vara knepigt eftersom vi hade inbrott idag i lägenheten (snodde stereon!). Skit!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-05 09:21

Det är alltså något helt nytt för mig att man kan byta ut HD:n i ens iMac så som ni berättar. Intressant! Om man kan byta ut HDn till tex. en 80 GB för ca 1200 Kr så låter det ju grymt bra!

Är det sen enkelt att byta ut HDn? Kan man göra det själv? Eller vad är bäst?

Jodå det är egentligen inte så svårt att byta HD på en iMac.
Kolla:
http://www.nelsonbc.ca/mactech_supprt_html/imac_hard_drive_replace/imac_replace_hard_drive.html
Mitt lilla problem som fortfarande är olöst är hur jag på ett smidigt sätt får över info från gamla HD;n till den nya.

1
Bevaka tråden