Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kass hårdvara i allmänhet?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-03-04 12:10

Är det bara jag som inbillar mig, eller har Apple börjat tumma på hårdvarukvalitén på allvar?

De gamla grå maskinerna gick ju som klockor. Min Mac SE från 1993 funkar ju fortfarande utam problem. Likaså min Performa 450. Min Power Mac 6100 dog i förtid, men den var en smula misshandlad så det var ju fullt acceptabelt.

Min iMac DV SE däremot tappade skärmstyrkan och fick lämnas in. Då sade de att hårddisken nog också rasar snart. Min polares iMac DV har redan bytt hårddisk för den dog. Min polares flickväns iMac hade nåt kort som la av och skärmed heldog. Min lillbrorsa är den enda jag känner med en iMac som inte pajat hittills.

Ingen bra trend alls...

  • Oregistrerad
  • 2002-03-04 12:52

Jag tror inte det är Apples fel utan branchen i allmänhet. mer slit och släng. Apple gör ju inte grejerna själva utan köper in från de största företagen som IBM, Maxtor, LG och Kingston m.fl. Kvalitén har väl sänkt samtidigt som kvantitén höjts och priset gått ner. Det är samma typ fabrikat och typ av hårddiskar vare sig du köper an Compaq eller en Apple, alltså lika stor chans att de bryter samman. Tro inte att Maxtor har en speciell Macsektion där de lägger lite mer kvalité på sina hårddiskar, nix pix. Allt är samma. PC som Mac. Det är bara att titta på dagens teveapparater. Det har blivit väldigt billigt att köpa en teve nu jämförbart med för tio-tjugo år sedan. Har priserna verkligen gått ner så mycket kan man fråga sig? Jorå, tillsammans med kvalitén. Hur många teveapparater du köper idag håller om tio år? Inte många. Mycket billig plast och skitdelar i även de största märkena. En gammal teve däremot är byggd med mycket mer bättre och slitstarkare delar. De byts snarare ut för inkompatibilitet med nyare kringutrustning än för att de är trasiga. De håller. Så det är generellt för hela branchen. Hemel, telefoni, datorer ... Billigare och billigare, fler och fler, kortare och kortare livslängd. Det är tyvärr en ekvation som går ihop. På gott och ont.

Citat från någon jag glömt.

"Det finns inget som är så dåligt och billigt att det inte går att göra lite sämre och lite billigare."

Hittade en fx i en gömma förra året, plasten i chassit var nog 3 ggr så tjock som idag. Min lime Imac 333 låter som ett tröskverk, hårddiskem eller nätdelen går nog åt he... snart.

Märk väl att datorerna ofta kostade dubbelt så mycket på den tiden också. Lägger man ner några tusen extra på SCSI-diskar och någon supernätdel och certifierade kvalitetsminnen och sådant kommer ju datorn att fungera lite längre än vad den skulle göra "out of the box".

Enligt everymac.com så kostade fx:en $8970-$10,970 när den kom.
Det är haktapparmycket pengar.

Jag köpte en ABU fiskerulle för 20 år sedan. Jag lämnade in den på
smörjning och service för ett år sedan. Det kostade 100 kronor.
Rullen är fortfarande undebart vacker och ett mekansikt underverk.
Den var "dyr" när jag köpte den, men jag tycker att det är ett av mina
bäst köp någonsin. Jag använder rullen varje år, så i det fallet var
kvalitet prisvärt, tycker jag.

I fråga om datorer så är i all fall inte jag beredd att betala ett särdeles
stort premium för att min dator skall fungera bra efter 20 år. Det hela
är självklart en fråga om HUR mycket premium man är tvungen att betala. Men, fx:en orginalpris tycker jag är är en tänkvärd betraktelse om man jämför den med iMacens introduktionspris.

Jag begär att min iMac skall fungera i 5-6 år utan dyra reparationer. Ungefär som en TV. Det är tillverkarens sak att optimera delarna så att detta uppnås. Om nätdelen behöver bytas efter 2-3 år skall priset för detta vara ungefär som att laga TVn. OnOff tar 800:- oavsett fel (ej bildrör).

TV är ett rätt intressant jämförelseobjekt, den först färg-tv jag köpte 1972 kostade 4200:-. Fortfarande fär man en hyfsad TV för denna summa. Med ungefär samma livslängd på 8-9 år.

Det har hänt en del med tillverkning och distribution under denna tid.

Men av/på-knappen var det första som gick sönder på den första TVn och det första som gick sönder på min nuvarande. Samma dåliga kvalitet på plastbitarna.

Mina två senaste TV apparater, en Philips och en Telefunken, har båda pajat efter 3-5 år, Högspänningen i båda fallen, så jag tror även TV-apparater har eftersatt kvalite.

Allt blir ju mindre och berydligt mer komplext...

[

Citat:

Men av/på-knappen var det första som gick sönder på den första TVn och det första som gick sönder på min nuvarande. Samma dåliga kvalitet på plastbitarna.

Skaffa en fjärrkontroll

Har fjärrkontroll, piratmodell. Originalkontrollen var det andra som pajade.
Tålde inte att tappas i golvet 5 ggr om dagen. Så jag skyller inte på tillverkaren.

Dessutom säger Socialstyrelsen att man skall stänga av TVn på riktigt, annars kan man få eldsvåda i den. Min första färgtv, fabrikat Phelips (Felips) började ryka och fick hivas ut på gräsmattan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-03-07 11:35

Vet inte om allt blivit sämre. Hade en Classic II som var OK, därefter en Performa 6300 som var en ren katastrof kvalitetsmässigt.Efter det en G3 (beige) som var bra mycket bättre på alla sätt. Min nuvarande Quicksilver står dock i en klass för sig när det gäller att kännas solid. Vissa komponenter kanske inte har blivit så mycket bättre men totalt sett tycker jag att datorerna idag känns som om dom vore av bättre kvalitet än tidigare.

Hösten 1999 totaldog mitt kyl/frysskåp som jag fick när jag köpte lägenheten ett år tidigare. Jag snackade med en reparatör som konstaderade att kylskåpet var från ca 1986 och därför passerat sin livslängd, han sa att nuförtiden så räcker dom inte ens så länge. För ett tag sedan blev det lite problem med kylen i stugan. Min far fick byta en sak i den för några hundrlappar och nu fungerar dom bara finfint. Dom har vi haft i 25 år nu. Sånt görs bara inte längre. (Jo, jag vet, av energikonsumtionsskäl så borde alla byta kylskåp eftersom dagens är väldigt mycket mera energisnåla - men det är en annan sak).

Och när det snackas tv-apparater: Jag fick min farmors gamla tv när hon gick bort och den hade jag fram till i höstas då den tog farväl genom skrikande ljud (ungefär som när T1000 sänktes ner i den smälta metallen i slutet av Terminator 2, om nån sett den filmen och rökutveckling. Jag frågade pappa hur gammal den var och han trodde att den nog var 25 år eller nåt sånt, när han köpte den åt farmor så "lurade" försäljaren på honom en fjärrkontroll, något som var helt nytt då, och han kunde inte förstå varför man skulle ha en sådan, det var ju bara att gå fram till tv:n och byta kanal... Huromhelst tycker jag 25 år för en tv är rätt bra och jag har inga förhoppningar om att min nya ska räcka ens hälften...

Jag fattar inte vad folk gör med sina burkar, jag har 2 iMacar som fungerar felfritt, förutom Voddoo2-kortet i den ena som är allmänt lustigt. Enda datorn som har varit till STORA problem för mej har varit Pb5300 som numera ser ut som om den slängts i golvet ett antal ggr.... kanske den har också, vill inte komma ihåg mina fighter med den j***a "saken". Men den är i a f kass, skärmen har lossnat från bakplasten, gångjärnen är kass, den startar...ibland Men annars har jag aldrig varit med om att ngt "bara går sönder". Lustigt tycker jag, är det bara jag som haft sånn "tur"?

Jo, PB 5300 hade såna kvalitetsproblem att det till sist blev riktigt komiskt. Värst var det nog med de exploderande batterierna. Annars har Apple haft en riktig måndagsmodell i Performa 5200, som hade ungefär alla fel en dator kan drabbas av. Lite PC över det hela.

Annars tycker jag att Apple ska ha en eloge för att de håller så pass bra komponentkvalitet jämfört med andra... I och för sig är de inte alls i nivå med IBM, men genomgående sitter det bättre komponenter i Macar än i pezeburkar...

1
Bevaka tråden