Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

B&W G3 vägrar starta

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-05 00:54

Har en B&W G3a som vägrar att starta.
Den säger "pling" som den ska, men det kommer aldrig någon skärmbild.

Inget händer om jag trycker ned cmd-alt-p-r och att rycka ut minnet och vänta har även det varit resultatlöst.

På moderkortet sitter ett par dioder som tänds vid start; en ovadför HD IDE kontakten, en ovanför CDROM IDE kontaktet och en nedanför CPUn.
Efter en liten stund slocknar dioden ovanför CDROM IDE kontakten, men det är oxå allt som händer.

Vad kan vara problemet?
Jag har testat de olika tipsen som finns angiva tidigare i forumet...

Tacksam för hjälp
Johan

Kanske inte har med saken att göra. Men när jag skulle vara våghalsig och överklocka min gamla G3 "gråsugga" 233MHZ så fick jag samma symptom när jag ordagrant överklockade den. Sänkte då snällt klockningen till 266MHZ. Fungerade då finfint.

Till saken jBong....

Prova med att nollställa moderkortet "logik-kortet". Skall finnas en liten knapp som är grå på kortet. Håll ned en 3 sekunder och prova att starta den efter det. Kanske hjälper vem vet?

Har smurfen råkat ut för en flytt eller har den bara gått och somnat in?

Snurrar hårddisken?
Sitter videokortet i som det ska?

Kolla om ditt PRAM-batteri fungerar, använd en voltmätare eller dylikt.

Det finns också en liten knapp på moderkortet, leta upp den, håll in den i 5-10 sekunder och sedan försöker du starta datorn igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-05 09:52

Har hittat två knappar som sitter bredvid varandra på moderkortet, den ena startar/stoppar och den andre "resettar" maskinen, ska det finnas en tredje knapp?

Ja, grafikkortet sitter som det ska.
Jag har tagit bort och satt dit det igen.
Hårddisken knattrar snällt när jag slår igån maskinen men sedan händer ingenting så den verkar fungera.

Tack för tipsen hittills
Johan

Jbong...

"Resetta" maskinen....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-05 12:25

Tyvärr så verkar inte min "resett" fyngera
Har dock inte hunnit kolla ev spänning på PRAM batteriet ännu...

Men jag tycker att jag borde få bild på skärmen om det var batteriet som strulade!

/Johan

Hmm.. har du haft blixtnedslag?

[ 05 Maj 2002, 15:20: Meddelandet ändrat av: deeway ]

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-05-05 14:00

hade en b/w g3:a i fredags som var dryg som fasen ;P

man bootade den och den kom igång "en liten bit" om man säger så de kom till MacOS Rutan som visar tilläggen och progressbar flytatde sig väl 0.5cm ;P sen tvärstannar den.

Men efter tja 5-10 försök så går den igångmen nästa gång är det likadant.

Kan bara säga så mkt att jag tröttnade på den j-veln o slängde ner den i källarn o hämtade en annan som funkar fint

men jag tycker du kan ju prova o sätta i ett IDE kort typ o koppla på enheterna där kan ju vara IDE bussen som spökar?
prova delarna osv i en annan burk o se om de funkar.

gå in i OF och skriv reset-all kan kanske hjälpa?

Funkar de delar som går o ta bort i annan maskin så är de antagligen moderkortet. Och det vet jag inte hur du fixar.

Kan den behöva en firmwareuppdatering?
Har du nyligen bytt/uppdaterat systemet?
Har du någon processor uppgradering?
Fungerar skärmen?

[ 05 Maj 2002, 14:16: Meddelandet ändrat av: deeway ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-05 14:23

Skärmen fungerar, har kört den på en annan maskin.
Det hela hände när jag försökte installera OSX på maskinen. När installatinen var klar och maskinen skulle boota från HDn så hände ingenting.

Jag kommer inte ens till OF..
alt-cmd-p-r funkar inte, ej heller att trycka på kanpparna på moderkortet (har hittat två), att slita ur batteriet och vänta ger inte heller något resultat...

Har även haft ur graffa kortet, utan något resultat....

/Johan

Okej prova Zappa P-Ramet igen.
Vänta tills du hört startsignalen 3 ggr för att sedan låta den starta.

Jag har exprementerat lite med min gamla G3 uppgraderade 4400 under helgen och precis samma sak hände där. Det fungerade igen efter "Zappningen".

Din dator är inte trasig. Var lugn detta kommer du att ordna. Ska kolla upp lite andra knep under tiden.

Ps. Glöm inte ta ut OS X skiva D.s

[ 05 Maj 2002, 15:01: Meddelandet ändrat av: deeway ]

Gå igenom dessa steg:

Reboot with the option-key down. This should return you to Mac OS 9.
* If that does not work, you can try inserting the Mac OS 9 CD and booting with the "c" key down.
* If that does not work, you may need to zap your parameter RAM. The simplest way of doing this is to hold down the command-option-p-r keys while rebooting. The computer will "chime" while it zaps parameter RAM. Allow it to chime several times, and then release the keys.
* If this does not work, then you may need to press the CUDA reset button on the motherboard for 30 seconds. The CUDA reset button is a small red button usually located near the processor card.
* If that does not work, you may need to unplug the computer, remove the motherboard battery, and leave it out for about an hour. Then reinstall the battery (and make sure to orient it correctly).

In some cases, when you install Mac OS X on the same partition as an existing Mac OS 9 installation, the Mac OS 9 System Folder becomes "unblessed" during the installation. If this happens, restarting with the option-key down will not return you to Mac OS 9 (Mac OS X will start up again instead). However, selecting the Mac OS 9 System Folder in the "Startup Disk" panel of the Mac OS X "System Preferences" application will work. If you cannot boot into Mac OS X either, you should be able to boot from the Mac OS 9 CD (with the "c" key held down). You can then move the Finder file out of the System Folder on the affected volume, and then move it back in. This should "re-bless" that System Folder.

Jag misstänker att du har fått en "Kernel Panic". Vad har du för grafik-kort?
Håll mig uppdaterad om hur det går för dig.
Har du ICQ? (Går lite snabbare då)

[ 05 Maj 2002, 15:22: Meddelandet ändrat av: deeway ]

Är det inte så att man måste uppgradera firmware som deeway säger innan man installerar X på en b/w? Jag har för mig att jag var tvungen att göra det på min 300.

Om du är riktigt kaxig kan du ju alltid testa följande, men det känns inte riktigt som om det är det det handlar om (många det i rad!).

Computer begins to power up, the fan and
hard drive are spinning, the power
LED is lit, but there is no video.

1 Reseat SDRAM DIMMs. Refer to the “Power-On Self Test”
section mentioned earlier in this chapter.
2 Test for a bad SDRAM DIMM by removing the DIMMs one at a
time (replacing each one afterwards). Replace any faulty
SDRAM DIMMs.
3 Check jumper block configuration at J25. Make sure jumper
block is correct color for processor type installed (see
“Jumper Location J25” earlier in this chapter for more
information) and that it is installed in the correct direction.
4 Reseat the processor card.
5 Verify internal SCSI cabling is secure.
6 Verify all cards are seated properly.
7 Remove all cards (except video card) and disconnect hard drives from the logic board. Do you have video?
8 Replace the video card.
9 Replace the logic board.
10 Replace the processor.

1
Bevaka tråden