Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strul med 4 diskar i b/w

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu behöver vi hjälp.

Har en B/W 300 MHz. Vill trycka i 4 diskar i den.
Har 4 diskar, alla IDE. Har även ett ATA-kort.

1 av diskarna, från och med nu kallad 46 Gb:aren, vägrar helt sonika dyka upp. Var jag än kopplar den på kedjan, oberoende port, så vägrar den. Den har körts som 15 heads tidigare (formatterad då den var byglad 15 heads slave alltså). Undrar om det kan ha med det att göra.

Förslag någon? Innan vi kastar den på tippen alltså

Har du alltså ställt in den på att använda fler skriv-/läshuvuden nu?

I så fall behöver du nog formatera om den. Skivverktyg borde kunna göra det, även om enheten inte syns på skrivbordet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-04 20:36

Har själv en b/w 350 med fyra diskar i...

I samband med att jag laddade in OS X i burken tyckte jag att det vore kul att maximera lagringsutrymmet också. Men jag var tvungen att formatera om två av diskarna med skivverktyget för att få det att fungera - men sedan var det inga somhelst problem!

Wow, kör du OS X på en b/w 350.

Men ja, formatera disken kan hjälpa. Fick jag göra här också. Dock ingen b/w-burk.

Själv kör jag X på en b/w 300. Iofs som filserver, men innan jag fick min 867QS gick den som arbetsmaskin...

  • Medlem
  • London
  • 2002-06-03 08:59

Fråga?? Kan man bara bygla om den att använda flera heads och därmed få mer utrymme?? Det vore ju skoj.

Blev lite besviken på den här fronten jag också. Tog ut en disk (30 GB ATA-100) ur en av mina RAID-konfigurationer från en PC och stoppade in den i min mac (G3@300 MHz, blådåre). Tänkte då även passa på att installera om OS X, pluggade då in disken ensam som master men installationsprogrammet hittade inte disken! Kopplade in orginaldisken och körde 30 giggaren som slave och då hittade den disken som jag då kunde formatera. När jag sedan kopplade in den igen som ensam master så var det inga problem.

Eftersom jag mest använder PC så jämnför jag mycket med den världen. I 2000/XP så frågar installationsprogrammet om jag vill formatera/partitionera disken redan där, att OS X inte gör det förns inne i OS´t gjorde mig lite besviken. Men men, allt kan inte vara perfekt

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: e7jonas:
Fråga?? Kan man bara bygla om den att använda flera heads och därmed få mer utrymme?? Det vore ju skoj.

Varför skulle det inte gå? Kör min i 16 heads-läge (IBM 75GXP), har aldrig testat annat.

1
Bevaka tråden