Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dator på högkant

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-02-27 16:55

Min kära mor har köpt ett nytt datorbord, och nu har hon ställt sin gamla PM 7300 på högkant för att få plats. Finns det några dåligheter med det? Hon använder aldrig CD´n och är väl inte så frekvent användare av datorn. Mest betalning av interneträkningar och några utskrifter då och då.

Tacksam för svar

  • Medlem
  • 2002-02-27 17:23

Tror inte att det är några problem, förutom att det kanske ser lite mysko ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-02-27 17:32

Utseendet är nog inget som stör henne, hon har ju beställt en PC på personalköp

Det funkar fint, den enda rörliga delen är hdn, och den kan köras i alla lägen.

Läste någonting nyligen om att hd´ns prestanda minskar en smula när man kör den på höjden. Tror inte att det är någon nämvärd prestandaförlust dock, då jag kört massor av hårddiskar på höjden utan att drabbas av något otyg.

Jag skulle nog vara liiite försiktig med stående burk, speciellt när den är så pass gammal. Vi hade en massa 2GB JAZ-enheter på jobbet (de skivorna jobbar efter samma princip som en HD, med skiva och läsar-arm) och många av dem som vi av utrymmesbrist måste ställa på högkant, kraschade efter cirka ett-två år. Det blev dessutom omöjligt att formatera om dem, de måste kastas. Av dem som låg normalt, kraschade också flera stycken, men märkbart färre.
Förklaringen jag fick, var att den luftkudde som bildas mellan läsar-armen och skivan i liggande läge, kan bli för liten vid stående läge, och att det medför att armen skrapar på skivan. Extremt lite per varv förstås, men med 7200 rpm, 6 tim/dag, under ett år, så blir det förstås en del. Killen jag snackade med då, sa att det var samma sak för HD-er.
Om nu 7300-n är några år... HD:ns centrumlager börjat bli lite slitet... skivan wobblar en anings aning...? Plus att den nu ska jobba i stående läge...
Vem vet...?

[ 28 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Jan-Åke N ]

Det var mer än vad jag visste.

Det som då är lite spännande är ju att exempelvis Compaq gör datorer där hårddisken är monterad på höjden. Frågan är om hårddiskarna blivit bättre med tiden, eller om Compaq bara är dumma? De borde ju trots allt känna till problemet.

Så här är det med hårddiskar: Har man använt disken i horisontellt läge ska man inte vända den i vertikalläge - då tar den stryk. På samma sätt ska skivor som körts i vertikalt läge inte vändas och köras horisontellt. Lågnivåformatering efter att disken vänts kan öka livslängden marginellt, men på det stora hela har en "vänd" disk betydligt kortare livslängd. Det är således dumt att vända på diskar som blivit inkörda, och det bör undantagslöst undvikas.

Alltså: Be din mamma vända tillbaka datorn om hon inte vill att disken ska dö i förtid. En diskkrasch *är* inte kul, och min erfarenhet är att de flesta mammor sällan gör backup...

Om vi antar att jag vill ta en disk ur en vertikaldator och använda den endast en kortare tid, säg några timmar, i en horisontaldator (eller tvärtom) - kan jag då göra det utan någon större risk?

Kör förvisso alla mina diskar horisontellt, men det kan ju vara bra att veta om man ska göra en backup eller så.

Vad gäller hårddiskar så bildas det ingen luftkudde mellan läsarm och skiva då det är vakuum inuti hårdisken...Varför är det så då kan vän av ordning fråga sig? Jo så här är det om det fanns luft inuti en hårdisk så finns alltid risken att det bildas kondens inuti den med tanke på temperaur växlingarna som den trots allt utsätts för men i och med att det är vakuum i den så kan det heller inte bildas kondens då atmosfären i den är fri från luft och därmed fukt.

Borde ju stämma att det är vacuum i de. Men vad är då det där lilla hållet på hårddiskarna som man absolut inte får täcka över?

I hårddiskar finns inget vacuum, däremot relativt dammfri luft. Av någon anledning kondenserar det inte i hårddiskar - vilket kan bero på att det sitter en fuktbarriär på locket (som man inte får täcka över).

Har kört min Mp3-hårddisk (20GB WD-disk) från -28 grader till över +50 grader, har alltid funkat perfekt (i över ett år i bilen).

mvh fredrik

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Kallisti:
Om vi antar att jag vill ta en disk ur en vertikaldator och använda den endast en kortare tid, säg några timmar, i en horisontaldator (eller tvärtom) - kan jag då göra det utan någon större risk?

Kör förvisso alla mina diskar horisontellt, men det kan ju vara bra att veta om man ska göra en backup eller så.

Ja, det törs du definitivt. Det är om du kör den en längre tid i vänt läge som den slits ut - det är ju inte direkt så att den exploderar efter en timme... Är man däremot tvungen att ta ur disken och montera den vertikalt (t.ex. om man byter server/diskkabinett men vill ha kvar sina diskar) är det klokt att ha den vända disken som scratchdisk eller liknande, eftersom det inte gör så mycket om en sån disk kraschar.

Apropå det där med temperaturförändringar: Ett "magiskt" sätt att till nöds få liv i en till synes död disk kan faktiskt vara att lägga den i frysen ett tag. Inte så att disken lagas av det, men det kan vara tillräckligt för att kunna kopiera över innehållet till en annan disk. Fick tipset av en som jobbat som Mac-tekniker mitt ute i den reservdelslösa australiensiska outbacken

1
Bevaka tråden