Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple's nya eMac?!?!

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad ska man tro om den??

Mycket cool och billig, borde säljas även till privatpersoner.

Ett sånt här ställ ville jag ha till min gamla iMac.

Cool, bra spec´s men varföär göra den så ful!? Är det bara för att ingen ska sno dom från skolorna? Finns det ngn smart fastlåsningsanordning på dom!?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: olovrust på ett grannforum:
Designen känns tveksam tycker jag, inget formgivningsgenombrott, men den är ju ändå omisskännligt en Mac, och priset är ju lockande. Den gamla iMacen hade en mer tilltalande "kaross". Priset är ungefär 50% av det du får betala för en ny iMac 800, och då är processorn i princip lika snabb, bildskärmen visserligen traditionell men fullt användbar även i högre upplösningar.

Det känns som att vi som sitter på lite mer exklusiva Macar "betalar" det låga priset för studenterna. Halvsurt!

Bara för studenter står det, kunde också vara endast för finländare eller tonåringar, så kan Apple inte begränsa marknaden. Jag tror säkert att det hittas en del kreativa vägar för att komma över en billig education-Mac. I morgon registrerar jag mig för en enstaka 5-poängare på universitetet, kursinnehållet spelar mindre roll, kanske blir det hursmorsknyppling igen.

Kärnfullt!

Summary
• 128MB SDRAM - 1 DIMM
• Keyboard/Mac OS X - U.S. English
• 700MHz PowerPC G4
• 40GB Ultra ATA drive
• DVD-ROM/CD-RW Combo drive
• Mac OS X and Mac OS 9 included
• 56K internal modem

Subtotal $1,249.00

Nu får man väl uppdatera namnet på denna del av forumet till

"Power Mac, iMac, eMac & Cube "

  • Oregistrerad
  • 2002-04-29 22:16

Wow! Denna Mac ligger i just det prissegment där det krängs mest datorer. Precis som den första bondiblue iMacen har den lågt pris med konkurrenskraftig prestanda som ingen annan kan matcha tillsammans med en riktigt snygg design. Jag tycker den är mycket mer stilren och tilltalande än gamla iMacen. Den har dessutom flat skärm vilket bådar för utmärkt bildkvalité.

Synd att Apple inte kommer attt sälja särskilt många tack vare studenttjafset. Man får väl be någon "köpa ut" tills Apple tänkt till lite mer och erbjuder den till alla som vill. Det tror jag de gör så småningom.

Citat:

quote:studenttjafset[/QB]

vad har de för motivering för denna begränsning?

  • Medlem
  • 2002-04-30 01:33
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: josef hemmingson:
[quote]quote:studenttjafset[/quote]vad har de för motivering för denna begränsning?[/QB]

eMac 10.000:-

iMac 20-26.000:-
PowerMac 22-53.000:-
TiBook 33-51.000:-

You do the math. Tänk dig vilken de helst inte vill att du ska köpa. Lönsamheten måste vara låg på eMac. Det är enda förklaringen.

eMac 10.000:-

Du har inte lagt på moms på detta pris, vilket du gjort på de andra priserna. Det borde vara 12.500 kr alltså.
Nu har ju detta iofs ingen större inverkan på det du ville visa med prisskillnaden

Jag tror att en eMac med CD kommer hamna på 13.000 - 13.500 kr inkl. moms, i Sverige.
Om jag förstått det rätt kommer denna modell (med CD-ROM) dock endast att säljas direkt till instutitioner/skolor, vilket borde betyda att det för lärare och studenter endast är den något dyrare DVD/CDRW modellen som gäller.

[ 30 April 2002, 02:31: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Hmmm. Detta bevisar bara att det går att göra kvalitéts datorer till ett billigare pris.

Kan detta vara en övergångsperiod?
Hoppas...Hoppas....
Isåfall helt klart större marknadsandelar att vänta.

Man kanske skulle starta en skola?

[ 30 April 2002, 02:36: Meddelandet ändrat av: deeway ]

  • Medlem
  • 2002-04-30 02:39

Hallå nattugglan!

Jag har inte kollat upp priserna själv, jag har för mig att någon annan skrev att den skulle kosta 10 papp inkl.

Jaja, 13.500:- är väl rätt billigt det med, men det borde absolut inte vara på lönsamhetsgränsen längre...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Hallå nattugglan!

Jag har inte kollat upp priserna själv, jag har för mig att någon annan skrev att den skulle kosta 10 papp inkl.

Jaja, 13.500:- är väl rätt billigt det med, men det borde absolut inte vara på lönsamhetsgränsen längre...

Nej det är väll sant. Men hur f-n bär sig alla återförsäljare av PC-datorer åt sig för att få det att gå runt då?

Jag bara undrar vore intressant att veta.
Hur ser marginalerna ut på det området?

Är det inte redan på lönsamhetsgränsen.

10 995 riksdaler EXKLUSIVE moms är det för den billigaste modellen, som inte är ett alternativ för nästan någon. Lägg till momsen på 11 papp så ser ni snabbt att avståndet har krympt hårt.

Jag anser att dom gör helt rätt här. Få ut så många Macar som möjligt till studenter så att dom fortsätter köpa efter studietiden.

hmmm.. undrar om jag får köpa en eMac när jag går på win2000-kurs

Håller med Daniel, tror många missat poängen med eMacen, det är precis som Daniel säger, studenter som lär sig använda Mac kommer fortsätta använda Mac (oftast).

Det är möjligt att eMacen kommer släppas för allmänheten i framtiden när Apple´s andra maskiner sprungit ifrån den lite.

Skulle inte direkt tacka nej till några eMacar i datorlabben jag jobbar i...

Synd bara att eMacen verkar ha skuggmaskskärm... men med det priset kan man ju egentligen inte klaga så mycket!

En intressant punkt som man snabbt lägger märke till på både eMacarna och den nya PowerBooken är att de har Ljud in! Man kan undra om detta kan ha något med Apples omtalade Mjukvara för Videkonferans? Med en sådan mjukvara måste man ju ha ljud in.

Någon med någon annan teori om detta?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Tomas Björklund:
En intressant punkt som man snabbt lägger märke till på både eMacarna och den nya PowerBooken är att de har Ljud in! Man kan undra om detta kan ha något med Apples omtalade Mjukvara för Videkonferans? Med en sådan mjukvara måste man ju ha ljud in.

Någon med någon annan teori om detta?

Låter vettigt, ligger säkert något bakom deras beslut.

Vi får se vad som händer på MWNY.

Är det någon som vet det exakta priset, för på Applestore för utbildning står det först 10 995:- plus moms. Men när man väl har kommit till informationssidan för eMacen så kostar den billigaste 16 942,50 kr

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBib:
Är det någon som vet det exakta priset, för på Applestore för utbildning står det först 10 995:- plus moms. Men när man väl har kommit till informationssidan för eMacen så kostar den billigaste 16 942,50 kr

10 995 kr plus moms borde väl vara för maskinen med CD-enhet (som inte finns än), medan det andra priset är för maskinen med DVD/CD-RW-enhet (och kostar 13 554 kr plus moms).

Hmm...den verkar vara borttagen från svenska Applestore Education. Skumt.

Den finns där nu - längst upp. Nästan som en banner ;-).

//Mikael

1
Bevaka tråden