Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Här e bilder på SVARTA iMacs!

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-06-25 22:20

För er som inte sett dem redan:

Rätt snygg va?

[ 27 Juni 2002, 07:08: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Personligen tycker jag inte den är i närheten av att vara lika snygg som den vita.Tycker att den ser ut som något Dell har tilverkat. (Om deras designer hade en MYCKET bra dag

)
T-son

Nä, inget vidare...

men det vita tangentbordet är hur snyggt som helst!!

Anders

Förresten, eMacen kan vara hur prisvärd den vill - den är ful! Den gamla iMacens rundande, bulliga front är mycket ballare....eller?

[ 25 Juni 2002, 23:00: Meddelandet ändrat av: Anders Ingelstam ]

  • Oregistrerad
  • 2002-06-26 08:40

Jag tycker den nya eMac är snygg. Visserligen är den gamla iMac snyggare i vissa spekter som färger och så... Gillar slot in cd bättre än släde också. Ger en lite lyxigare känsle än en släde som åker in och ut. Men över lag ger den nya eMac ett mer stilfullt och rent intryck.

Den svarta iMacen är rätt cool. Kanske apple kunde släppt iMac i lite fler färger än vit. Grå metallic och svart hade varit snyggt.
/Johan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-26 09:36

Passar bra i ungdomligt hem med läderhörnsoffa, svarta bokhyllor och svart tv-bänk.

Känns inte särskilt tilltalande faktiskt.

Nej, den vita känns helt klart mer rätt i tiden.

Det var skillnad på de svarta 5240 (har jag för mig, eller var det 20 på slutet), de va ju ganska coola på sin tid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-26 11:31

Svart kan ju vara coolt om det är utfört på rätt sätt...men i fallet med den nya iMacen såg det lite konstigt ut!

Färg och form hänger starkt samman - det är en grundregel inom industridesignen. Om man ursprungligen har formgett och färgsatt ett vitt föremål så brukar det få lite annorlunda proportioner om man tillverkar det som svart.. Den här regeln kan också vara orsaken till att modeller av samma utförande som färgsätts i olika skalor säljer olika bra; jämför den första iMacen som kom i olika "smaker" - vi inte bara tycker olika om själva färgerna, vi uppfattar föremålet olika och lägger in nyanserade värderingar ..."en Ferrari SKA inte vara ljusblå", "en träbåt målar man INTE svart", "en kaffepanna BÖR inte vara knallrosa" ...o.s.v.

Att se en iMac svart gav inte mig några större vibrationer av vällust. Det finns datorer som kan vara snygga i svart (en del "pezee"-modeller t.ex.) men Apple är inget jag förknippar med svart. Änsålänge (till de byter formgivning en vacker dag).



[ 26 Juni 2002, 11:34: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

  • Avstängd
  • 2002-06-26 15:54

tangentbord ska va med svarta tangenter *tycka* annars ser man ju smutsen så lätt njae... svart iMac, en svart eMac vore snyggare... *tokdiggar iofs färgen på sin Blueberry iGnu DV*

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Ingelstam:
...
Förresten, eMacen kan vara hur prisvärd den vill - den är ful! Den gamla iMacens rundande, bulliga front är mycket ballare....eller?

Håller med fullt ut! eMacen måste vara en av de fulaste macarna någonsin som skapats.
Gör mig illamående på någe sätt. En stor...grej, bara, lixom. Fast jag hör väl till de få som inte heller gillar den gamla iMacen så värst heller...för att inte tala om "dasslocket"! (förra iBookens look) *Brrrrrr*

Gambit

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Clavius:
..."en Ferrari SKA inte vara ljusblå", "en träbåt målar man INTE svart", "en kaffepanna BÖR inte vara knallrosa" ...o.s.v.

Bör NÅGOT vara knallrosa?!?
Gambit

  • Oregistrerad
  • 2002-06-26 18:50

Ja, tydligen

  • Avstängd
  • 2002-06-26 19:13

Grrrrrynet! Helt sjukt bra!

Usch usch, för andra året i rad är Sommartoppen totalt olyssningsbart pga av världens jobbigaste programledare...

Jag tycker den är cool jag!
(svarta iMacen alltså)

- Slice -

  • Oregistrerad
  • 2002-06-27 09:59

Då är vi två då slice som insett detta med att andra färger än de apple gudabenådat oss med...

Det intressanat i disskussionen är att om Apple gett ut nya iMac i svart från början hade alla tyckt att den varit snyggast istället för en vit, blå,grå eller lila.

Sen kan jag inte hålla med gambit om att nya eMac är kräkframkallande. Den är ju bättre än de tråkiga powermac lådorna som bara är fyrkantiga och tråkiga. Roligare än en beige pc men inte mycket.

/Johan

Jag tycket att eMacen ser lite fräck ut när den står på "foten". Utan den ser den aningen tråkig ut.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: juno:
......Sen kan jag inte hålla med gambit om att nya eMac är kräkframkallande. Den är ju bättre än de tråkiga powermac lådorna som bara är fyrkantiga och tråkiga.
/Johan

Jag vet inte jag...det gråa är ju beklämmande Sovjet-kommunistiskt (oups, hoppas jag inte förolämpade någon gammal Stalinist här).
Å andra sidan...vill man verkligen synnas med en "Toa-Mac" som lyser i neongrönt?
Lite pest/kolera här lixom. Skall jag ha nått som alla andra har och vara grå och trist? Eller synnas i mörkret och för evigt snacka om "det gamla, goda 80-talet"?
Måste jag välja mellan dessa två?
Svårt blir det!
Tillsist eMacen...bygg mig ett garage och kanske kan jag "trucka" in den. Två flugor i en smäll = plats för eländet och ingen tvingas att se på åbäket

Gambit

[ 27 Juni 2002, 19:54: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

Håller med T-son på den här. Den svarta iMacen ger lite Dell-vibbar. Inte de bästa vibbar jag kan tänka mig.

Däremot ser jag på bilderna min favvo-mac alla kategorier. Bondi-iMacen. Fortfarande den snyggast imho. (skriver jag när jag medan jag betraktar min egen rev b )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-01 05:41

Svart är trist och IBM- eller Dell-aktigt.

Ett problem är att svarta datorer formligen suger åt sig damm vilket får dem att se gamla ut. Nej, vitt är snyggast.

Men huvaligen, Gud bevare oss: Grynet! Tänk er en skär iMac G4! *ryser så grannens katta kissar på sig*

Jag diggar inte heller den svarta iMacen. Men kanske en rosa eller gräddelin?

Om iMacen fanns i borstat aluminium skulle jag köpa en.

jag skulle vilja ha en burk i sån där grön och knottrig färg som gamla verktyg, maskiner och labbutrustning har.

  • Medlem
  • 2002-07-02 00:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: pogono:
jag skulle vilja ha en burk i sån där grön och knottrig färg som gamla verktyg, maskiner och labbutrustning har.

tror det heter Hammarlack !
och det skulla vara fint ,kanske svårt att få det att fästa på plast bara ?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: juno:
...Den svarta iMacen är rätt cool. Kanske apple kunde släppt iMac i lite fler färger än vit. Grå metallic och svart hade varit snyggt.
/Johan

Det kommer nog färgvariationer skall du se, "iMac G4 Dalmatian" hehe.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Kallisti:
Om iMacen fanns i borstat aluminium skulle jag köpa en.

Det går att ordna. Tid och pengar, tid och pengar min vän.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Svart är trist och IBM- eller Dell-aktigt.

PowerBook G3 är helt grym i sin svarta kurvighet.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-02 13:21

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Slave:
[QUOTE]]PowerBook G3 är helt grym i sin svarta kurvighet.[/quote]Den är utan tvekan den snyggaste bärbara som Apple producerat!

Måste nog säga att jag tycker att vitt och grått är dom färger som känns mest rätt i dagsläget faktiskt...

  • Avstängd
  • 2002-07-02 13:59

Det ska vara ljusblått/vitt (Blueberry) eller svart med lila i, eller mellan/djuplila

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-07-03 18:40

Gnäll inte på Dell! Dell är ju de enda som formger snygga PC. Dvs de är väl de enda som formger PC överhuvudtaget! Färg och form hänger intimt samman och att gå in och förändra den nya iMacens vita skal vore ju som att måla över en Caravaggio med ljusblå platsfärg ("det är snyggare nu älskling!")...Såg en bild på en beige Dell-dator häromdagen och fick rysningar, by the way.

Bevaka tråden