Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cdmatarknapp på Quicksilver

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-10-22 19:16

Tjena!
Undrar en sak som gäller CDinmatningen på Quicksilver (och säkert fler modeller). När man t ex skall bränna en skiva och den ber en sätta in skivan kan man ju inte efter att man lagt i CDn trycka på "mata-ut-in"-knappen på tangentbordet så att den matas in. Det fungerar helt enkelt inte. Detta händer lite här och där i olika program när man t ex har en dialogruta uppe. Då får man ju lösa det genom att trycka till på CDsläden med handen. Min fråga är om detta på något sätt kan skada något i CD-spelaren, t ex några kuggar eler nåt?

Nej det är nog så det är tänkt att det skall göras.

tryck inte för hårt bara...

  • Oregistrerad
  • 2001-10-23 15:26

Det där med dialogrutor händer bara i OS 9 pga av att den tar upp hela systemet och inte tillåter att man gör något annat, det händer dock inte i OS X..

Man måste mata in CD-släden med handen på alla G4-maskiner (och blåvita G3 :or). Den är konstruerad för detta.

Man måste mata in CD-släden med handen på alla G4-maskiner

Nej. Du kan använda "mata-in/ut" knappen på tangentbordet istället (med vissa undantag). Det är ju delvis detta som tråden handlar om

Under X 10.1 funkar F12 som "mata-in/ut" knapp även på min gamla blåvita G3 ...

Tack. Jag testade just på min egen G4 och visst: CD:n matades både in och ut med en tangenttryckning (Apple Pro Keyboard). Nu slipper jag äntligen mata den med handen.

  • Oregistrerad
  • 2001-11-08 12:15

"Man ska aldrig mata vilddjur direkt ur handen". afrikanskt ordspråk.

1
Bevaka tråden