Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död hårddisk?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

i dag när jag satt och surfade började min HD knacka och klicka. Det var ganska ett ganska högt ljud, sen frös datorn. Jag var tvungen att använda reset knappen för att starta om den.

Efter det så kände datorn inte igen min HD längre. Jag hade Mac OS X 10.1 på den och stoppade in den skivan för att kolla den. Det enda den hittade var en tom HD, så jag försökte att installera om 10.1 men då klickade det bara till sen var det kört igen.

Varken Mac OS 9.2 eller 10.1 skivorna kan formatera eller installera något på den. Vad kan man göra? Är det någon som varit med om det?

Min dator:

QS 867, 640MB, OS 10.1, AirPort 80 GB HDD. CD-RW.

/Stefan

Hittar MacOS eller verktygprogrammen ens disken?

Om det är fallet vad får du för fel när du försöker formatera?

Ingenting hittar disken, varken i OS X eller OS 9.2.

Tur att jag gjorde en backup i helgen..

/Stefan

Antingen är den död, eller så kan det vara så att drivisarna fuckats upp. Sätt in stackarn i en PC och prova formatera, har funkat ett par ggr för mig då alla andra alternativ varit borta.

  • Medlem
  • 2001-10-15 20:30

Högt ljud somlåter som en studsande metall kula är inte bra

Du kan ju öppna sidoluckan och starta upp datorn, om du inte hör hårddisken "spinna upp" vid start så är det nog ganska kört. Har varit med om det EN gång. "Klick" var det enda ljudet som hördes då..... Tur att du har backup!

MVH mattias

  • Oregistrerad
  • 2001-10-16 12:33

Exakt samma sak hände på min blåvita G3 med en 6GB IDE disk.
Skillnaden var att jag körde Mac OS 10.0.x. Hårddisken knackade och klickade, och sen var den omöjligt att använda. Det hela slutade med att jag slängde ut disken och köpte en ny .
/Mazze

[ 16-10-2001: Meddelandet ändrat av: Mazze ]

1
Bevaka tråden