Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med en 8600

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Oavsett vilken skärm jag använder blir bilden lite konstig när jag byter till upplösningar högre än 640x480 på min gamla 8600. Det blir lite flimrigt, punktigt och röda sträck längs fönsterkanterna. Detta måste ju ha att göra med ett antagligen defekt vram-minne?

Grafikkortet i burken är såvitt jag vet original. I vram minnes-platserna sitter det fyra moduler, när jag testade att ta bort en modul blev bilden riktigt dålig. Jag bytte även plats på dem med oförändrat resultat. Börjar bli j**ligt less på det här, och jag skulle bli mycket tacksam om någon kunde ta sig tid och försöka klura ut vad som är felet.

mvh

[ 21 Juni 2002, 17:54: Meddelandet ändrat av: Boba Fett ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Boba Fett:
Oavsett vilken skärm jag använder blir bilden lite konstig när jag byter till upplösningar högre än 640x480 på min gamla 8600. Det blir lite flimrigt, punktigt och röda sträck längs fönsterkanterna. Detta måste ju ha att göra med ett antagligen defekt vram-minne?

Grafikkortet i burken är såvitt jag vet original. I vram minnes-platserna sitter det fyra moduler, när jag testade att ta bort en modul blev bilden riktigt dålig. Jag bytte även plats på dem med oförändrat resultat. Börjar bli j**ligt less på det här, och jag skulle bli mycket tacksam om någon kunde ta sig tid och försöka klura ut vad som är felet.

mvh

Låter helt klart som att ditt VRAM är paj. Testa först att boota på en CD eller installera en ren systemmapp för att utesluta ev. mjukvarufel med drivrutiner osv.
Annars är det nog bara att försöka hitta ett annat bildskärmskort helt enkelt.

Tack, ska göra som du sa. Nytt bildskärmskort, var kan jag hitta det? Tänker banne mig inte köpa ett nytt.

PowerMac 9500 hade ett bildskärmskort från ATI original, mach64 nånting tror jag det kallades Det är ev. om du kan komma över ett sådant.
Det måste i alla fall vara ett PCI-kort.
Egentligen skulle du bara för test kunna använda ett PCI-bildskärmskort för PC, ja det funkar faktiskt. Det enda man inte får är någon bildskärmsacceleration eftersom bios på kort eller några drivrutiner ej är inlästa.
Du har säkert nån PC-polare som kanske har nåt gammalt bildskärmskort som ligger och skräpar.

Kan bli svårt, alla mina polare är mest intresserade av fotboll och öl...men det borde ju gå att hitta nånting begagnat.

Har hittat ett Matrox Millenium för 100 kr. Skulle det kunna funka bara för att ta reda på om det är vramet som har pajat?

Det var mycket riktigt vramet eller grafikkortet som var paj. Idag satte jag i ett Twin Turbo 128+, och alla störningar och allt flimmer var som bortblåst. Det funkar perfekt. Men några drivrutiner till kortet fick jag inte med, nån som vet var man kan få tag på sådana?

Hursomhelst, tack för hjälpen.

  • Oregistrerad
  • 2002-06-28 00:17

Så vitt jag vet så finns det fyra VRAM-DIMM platser i din dator på moderkortet. I varje plats kan man ha ett 1mb-VRAM-DIMM (det går inte att använda moduler med annan storlek än 1mb), och antalet VRAM-DIMM-moduler behöver vara jämnt (2*1mb eller 4*1mb). Minnesmodulerna sitter i två "banker" om två VRAM-DIMM platser. Jag tror att man bara kan köra med fyllda banker, alltså går det inte att köra med två halvfyllda (jag vet dock inte vilka plaster som hör till samma bank, men jag gissar på att VRAM-DIMM-platserna i en "bank" sitter bredvid varandra.)

Om du tar ut ett VRAM-DIMM och kör med bara tre stycken i datorn så kan jag förstå att det blir konstigt. Prova att testa med endast två VRAM-DIMM-moduler i åt gången så märker du vilken modul det är som är trasig.
Datorn fungerar alltså med 2 VRAM-DIMM-platser lediga, men du kan inte använda lika många färger i lika höga upplösningar som om du har 4 VRAM-DIMM-moduler.

Om du har tur är det bara ett eller två VRAM-DIMM som är sönder, då kan du ta ut dessa så att du bara har två stycken i datorn. Du kan inte använda lika hög upplösning i lika högt färgantal som tidigare, men du kan använda den interna grafiken samtidigt som ditt PCI-grafikkort och hänga på en extra skärm och får större arbetsyta (bra va?)

Har själv en 7600 med fyra stycken 1mb-VRAM-DIMM

“nån som vet var man kan få tag på sådana?”

Drivisar ska finnas på http://www.desktopartist.com/.

Bör fungera i gama hederliga Mac OS, men till X tror jag inte det finns några.

Vram minnen finns i 7300, 7500, 7600, 8500, 8600 men ej i 9500 & 9600 Dom hade inget inbygdt bildskärmsutgång... bara ett PCI bildskärmskort

MVH anders

  • Medlem
  • 2002-07-07 15:03

Twin Turbo korten har en hel drös med underbara extrafunktioner. De kom som standard i en del PowerComputing kärror om jag inte minns fel. Faktiskt ett bättre kort än Apples OEM variant med Mach64 krets (har ett sånt någonstans om nån behöver).

Vilka extrafunktioner menar du då? Vi hade enhel drös macar med TwinTurbo och ix3D men några extrafunktioner märkte jag aldrig.

1
Bevaka tråden