Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4 Fläktljud - Modifikation?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-04-18 15:23

Har en sån G4/466 och tycker nog att den låter väl mycket. Gissar att fläktarna är dimensionerade för att man har datorn full med hårddiskar samt pci kort.

Någon som vet vilken fläkt som skulle passa om man t.ex. byter nätdelens fläkt. Skulle det överhuvudtaget hjälpa?

Hittade lite stuff på www.gtek.net. Frågan är vad som passar mac.

Hittade även efter lite sökning på google nån som tyckte att man skulle montera om fläkten eller om det va nätdelen med gummi-bussningar mellan chassi plåten. Låter iofs ganska vettigt.

Några tips?

Min nya G4 Dual 1GHz för ett himla oväsen så den ska jag bygga om lite.

Du kan kolla på Accellerate your mac där det finns ett par artiklar om hur folk går till väga.

Nätaggen är standardfläktar, 80mm.
Finns överallt, säg bara att du vill ha en tyst. Och så kör du den på halv hastighet, då blir det riktigt tyst. Det brukar förlja med till vissa så man får ner spänningen, annars om du har 2 fläktar (nätagg + låda), kan du seriekoppla dem för att få halv spänning. Kolla dock tempen på burken efter du gjort det, så det inte blir för varm.

  • Oregistrerad
  • 2002-04-18 16:22

Temperaturstyrda fläktar borde väl vara pålitligast!?

Några tips på nån som säljer sådana fläktar i stockholm?

MYCOM i PUBs glashus och min dataprylsnärbutik Sekvencia på Klarabergsgatan, till exempel.

1
Bevaka tråden