Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G3 blåvit och PC133?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hurpass "känslig" är En G3 blåvit för RAM? Kan jag köpa nästan vad jag vill bara det är PC133 och det funkar?

Jag menar.. Min G3 blåvit är inte lika känslig som G4or med RAM...

Vore najs att ha 4 x 256 MB RAM i min maskin

Jag menar..

256 MB PC133 - 232 kr
512 MB PC133 - 493 kr

plus moms.

De är cas3, (dvs CL3 eller?)...

Är det bara vissa Macar som berörs om det är CL2 eller CL3? Min G3:a borde väl inte beröras? Bara dom med 133 MHz buss va?

  • Oregistrerad
  • 2001-10-13 01:16

Var hittar du såna priser på RAMminnen?

133Mhz RAM ska fungera på 100MHz bus...jag har installerat en apple 128MB chip (CAS2 tror ja) och en apacer 256MB (CAS3) i en iMac, båda var 133 MHz.
Fungerar som snus

Citat:

Skapades ursprungligen av: Anders Båth:
Var hittar du såna priser på RAMminnen?

www.datorbutiken.se

annars kan du söka efter vem som har billigast RAM på www.pricerunner.com

Jag kollade på den sidan efter priser på TV-apparater och VHS-spelare.. kalasbra! Fast iofs så köpte jag inte efter vad jag hittade där, men den sajten ger en bra prisbild så man kan se vilka priser som är "låga", "rimliga" och "hutlösa"!

datorbutiken.se är billiga på RAM, HD och CD-brännare som jag uppfattat det. Mobiltelefoner var dom inte billiga på...
www.pricerunner.com har koll på det mesta. Du kan även se vad fraktkostnaden är från butikerna. Böcker, prylar, abonnemang, allt! Dom har koll på priserna!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Zapchud:
133Mhz RAM ska fungera på 100MHz bus...jag har installerat en apple 128MB chip (CAS2 tror ja) och en apacer 256MB (CAS3) i en iMac, båda var 133 MHz.
Fungerar som snus

Låter lovande!

Jag menar - i teorin borde ju allt funka som man vet att det borde göra..

Men i praktiken är det rapporter från användare man måste kolla på.

Finns det nåt "worst case" för dåligt RAM? Det värsta som kan hända är väl att datorn inte startar? Då är det bara att ta loss minnet och starta om ju...

Det är faktiskt inte så mycket mer som händer än att datorn inte startar. Du kan nog sova gott om nätterna - din dator lär inte explodera

Installerade ett PC133-minne i en blåvit G3 i förrgår faktiskt, och jag har inte sett några svampmoln torna upp sig över den... än! Snarare vågar jag påstå att den funkar finfint

Worst case är om hela skiten eksploderar och huset bränner upp!
Men så dårligt minne tror ja inte dom säljer

Hurpass "känslig" är En G3 blåvit för RAM? Kan jag köpa nästan vad jag vill bara det är PC133 och det funkar?

PC133 minnen fungerar felfritt i en B/W G3. PC133 standarden är nämligen bakåtkompatibel med PC100 standarden. Det innebär att det även går bra att blanda Pc100 och PC133 minnen i en G3-a.

133 anger i vilken frekvens (MHz) som minnet klarar av att arbeta i. 1/133MHz ger 7,5ns vilket är snabbare än 1/100MHz, 10ns.
Det går alltid att stoppa i ett snabbare minne, däremot icke ett för långsamt.

Har själv monterat PC133 minnen i ett antal G3-or och äldre G4-or utan problem.

Så köp PC133 om du ska köpa minnen. Brukar vara billigare än PC100 minnen och köper du en burk med 133MHz systembus kan du kanske ta över minnena till den.

1
Bevaka tråden