Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olika vit färg på nya iMac

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-04-15 14:15

Upptäckt att det finns olika färg på nya iMacen

Dom 800 DVD-r som vi fick först var väldigt vita, dom som har kommit efter det har varit lite mer gula i färgen.. Olika revision eller?

Syns väldigt tydligt när man ställer dom brevid varandra.

Nån annan som har sett detta?

Japp, vi fick en iMac 800 till kontoret i fredags och den har en ngt. gulare ton än de jag sett tidigare.

Kan någon fixa ett bildbevis av detta - kan vara intresant för den kräsne designälskaren om färgen blivit smutsvit istället för ultravit. Om man känner med händerna på globedelen upplever man då plasterna på olika sätt? När jag kännt med händerna på den ultravita så upplever jag att ytan har en touch av tunt lent silicon istället för en blank genonhård yta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-04-15 19:23

Ska ta foto på jobb imorgon om jag kommer ihåg. Ska även känna på plasten

En av teknikerna hos oss hade bokat en iMac för att ha hemma, han avbokade den när han såg färgen, han ville ha "ultra-vitt"...
Så han gick igenom ett par lådor för att hitta en vit... men nej, alla var smuts-vit-gula.

Samma har jag märkt.... alla lite smutsgula i färgen, ungefär som nån pissat i skurtrasan och torkat av ....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-15 22:19

Det har diskuterats förr, och är egentligen en "glädjedödare" - men kan det vara så att den vita plasten gulnar med tiden....!?
Det gör nämnligen all annan vit plast.
Förr eller senare.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Clavius:
- men kan det vara så att den vita plasten gulnar med tiden....!? Det gör nämnligen all annan vit plast. Förr eller senare.

Ja jo, men med tiden kan väl knappast inträffa redan nu när den knappt har hunnit ut i butiken - det är ju det ultravita som ger den där lilla extra upplevelsen. Ser fram mot bildbeviset.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-04-16 09:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Clavius:
Det har diskuterats förr, och är egentligen en "glädjedödare" - men kan det vara så att den vita plasten gulnar med tiden....!?
Det gör nämnligen all annan vit plast.
Förr eller senare.

Jo, men detta gäller helt nya datorer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-04-16 14:23

Tog lite bilder. Tyvärr var inte ljuset det bästa, och kameran är gammal,.så datorerna ser precis likadana ut
Så jag lägger inte ut någon bild.. Nån annan med lite bättre kamera som kan ta en bild?

Jag backar från mitt tidigare medhåll - nu i dagsljus är maskinen kritvit så i mitt fall var det nog fråga om omgivningens färgtemperatur, inte plastens nyans.

  • Medlem
  • Borås
  • 2002-04-19 14:21

Är det nån som har märkt skillnad på den vita färgen på maskinen och tangentbordet ? Tycker tangentbordet är lite gulare än maskinen, men hur noga är det egentligen ?

Jag håller med Per, det har nog mycket med ljuset att göra. Min iBooks tangentbord kan se lite "gult" ut i visst ljus.

Jämnför dem i solljus, då ser du den "riktiga" nyansen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-04-21 17:47

Hej!

Jag ställde två iMacar brevid varandra, skillnaden syns tydligt då. Så det kan inte ha med ljuset att göra.

1
Bevaka tråden