Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

QS 733, Min högtalare brusar i OS X

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en QS 733 och min högtalare börjar brusa i X, men i Classic så håller den tyst.

Vad är fel?

Vet inte hur det är i OS X, men om man har internt modem och har valt det som ljudkälla, brukar det brusa en hel del.

  • Oregistrerad
  • 2002-02-15 09:16

Har samma datormodell, min hgtlare brusar också, men jag tror den gör det i både 9an och 10an, antar att det är dålig konstruktion, men jag bryr mig itne så mkt eftersom jag anvädner hörlurar..

Men jag funderade på hur ballt det vore att hitta en HAL9000 miniatyr och byta ut högtalaren mot den...

Jag känner en Apple-auktoriserad tekniker som efter icke-vetenskapligt lyssnande på en massa Quicksilver-burkar konstaterat just det - högtalaren brusar på alla Quicksilver-Macar! Felet beror helt enkelt på dåliga komponenter, och bruset kvarstår oavsett OS. Fy skäms, Apple...

  • Medlem
  • 2002-02-15 15:42

Ibland läser man något försök att jämföra Mac och PC, jag kommer ihåg ett särskilt väl där man jämförde en G4 med något annat. Man listade olika punkter, bl a högtalare där de tyckte att den inbyggda Harman Kardon högtalaren vann över externa stereohögtalare (en något dyrare variant)... obegripligt, eller är det någon som tycker att den inbyggda högtalaren har något slags mervärde?

Jo QS brusar en del, inte alltid, utan när den har tänkt att låta nått. tex vid varningsljud. Verkar vara så att det börjar brusa när förstärkaren som är kopplad till den inbyggda högtalaren får ström. Men vore det så bör den ju brusa även under OS 9.
Ifrån början trodde vi att det var sus som uppstod när luft strömmar förbi högtalaren via alla fläktar som sitter i maskinen, men så är inte fallet. Apple är vidtalade om problemet vid ett par tillfällen så vi får hoppas att de kan komma med en lösning. Antingen via mjukvara, eller att de åtmindstone fixar till det i kommande revisioner.

Det är faktiskt riktigt bra ljud i den inbyggda högtalaren i en QS. Speciellt om man jämför med de original monterade högtalare som tidigare suttigt i Macar.
Vill man ha grymt bra ljud, rent och klart så skall man köpa ett par SoundSticks med iSub.
Man kan inte spela hur högt som helst med dessa men de låter bra.

[ 15 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: nicke30 ]

Fick just min powermac 800. Här brusar inte högtalarn något alls.

Bara att gratulera!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-19 14:23

Har ett liknande problem, men med externa Apple Pro Speakers för G4. De brusar och glappar så att det ofta bara blir ljud i ena (vänstra) högtalaren.... Tråkigt, ska se om det hjälper att byta ut dem!

1
Bevaka tråden