Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LCD skärm

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-02-07 18:50

Har någon ett tips om en bra LCD skärm? Inte nödvändigtvis något du har själv, men är något märke/ någon serie bättre än andra?

Det jag söker är en skärm som klarar 1280x1024 och som går att färgkalibrera någotsånär. Billigt är bra, naturligtvis.

Är ViewSonic bra? Apples bildskärmar är nog inte aktuella, tror jag.

Kolla LaCie´s skärm, de har allitd gjort bra produkter och jag tror du kan kalibrera den med deras BlueEye calibrator.

LaCie´s Hemsida

  • Oregistrerad
  • 2002-02-07 20:24

Bra, lcd, billigt och kalibrering är ord som inte går ihop så bra tyvärr. Om du ska ha en lcd som går att kalibrera och är bra boldmässigt (digital anslutning, dvi) så finns det inga billiga skärmar. Man får det man betalar för. Så är det tyvärr. Men billigt är ju ett relativt begrepp så det kan var ett gott tips att titta på LaCie eller kanske Viewsonic som gör jäklans bra skärmar (men får vad man betalar för även om deras värstingar med kalibrering knappast kan klassas som billiga).

  • Medlem
  • 2002-02-07 21:14

Jag har kollat in några ViewSonic... nästa fråga; var köper man dem billigast inom tullarna? (Stockholm) Absolut inte postorder.

Eftersom det var så aktuellt i en tidigare tråd, så kanske man skulle göra på följande sätt när man shoppar platt skärm. Fixa en en site som har tre sidor. En vardera med helt blått, rött och grönt så att du snabbt kan kolla efter döda pixlar. När du har hittat ett domoex som ser bra ut och inte har några döda pixlar, be att få köpa *den* skärmen.

Eller varför inte ta hem det lilla utmärkta programmet LCDtest!

Ja, det kanske räcker med en svart sida, när jag tänker efter. Programvara eller ej. Tricket är att köpa den skärm man tittar på, om den är bra.

Jag skickade programmet LCDtest till den försäljare jag köpte min LCD-skärm av. Testade helt enkelt innan köp. Någon sa innan, är förpackningen bruten så har du gjort ditt köp, sådant ställer man så klart inte upp på.

Jag har två stycken Viewsonic VG181 på mitt skrivbord! Jag testade en skärm när jag var nere på Dreamhack i december och fastnade!!

Riktigt bra kontrast & färger. Ljusstark är väl det minsta man kan säga... Hursomhelst så rekommenderar jag den skarpt!

Det har även "Pivot" funktion så du kan vrida den till stående format...

Men den är ju gråbeige!

:eek:

Håller fortfarande på LaCie´s LCD skärm, den är riktigt skön.. och blå.. och alla vet ju att blått är flott.. eller vad det nu ska vara

1
Bevaka tråden