Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudhuvar till G4a?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-02-03 17:00

Är på jakt efter en ljudhuv eller ett skåp så att jag kan stänga in min G4a o slippa höra den..

Jag kollade på dabus, men där kostade dom fem lax (!).. Kostar alla lika mycket, eller finns det enklare modeller? Eller är det någon som vet om IKEA har något bra skåp som passar för en G4a?

Är så irriterande att den väsnas så mkt.. :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-03 18:18

Tror nog man får punga ut en del pengar, om man skall ha en bra färdig lösning med ventilation och sådant.

Annars ställer du bara in burken i en garderob o kollar så den får luft

Vexers är annars ett företag som har otroligt bra ljudhuvar. Min kostade 7500+moms men var värd varenda öre.

Dock håller jag nu på att experimenterar med min Quicksilver om man inte kan koppla ur den nedre chassifläkten och enbart köra med PSU-fläkten. Enligt Thomas Ytterberg skall detta gå bra om man inte har några instickskort i maskinen. Jag testade några timmar idag och kylflänsen för processorn blev inte märkbart varmare. Däremot har jag två hårddiskar i maskinen och de blev rätt varma...

... kanske ett motstånd mellan matningen till fläkten och själva fläkten gör susen så man minskar varvtalet en smula.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-03 23:05

Ljudhuv är det smidigaste om man har pengar. Annars blir det till att modda burken Byta fläktar, sänka spänningen och klippa bort plåt, som Apple kunde löst bättre.. :rolleyes:

Jo, men det är ju synd också - mac´arna är ju så fina...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-04 01:00

Då får man flytta över den till en ATX-låda o ha Mac-lådan som prydnad.

Är på jakt efter en ljudhuv eller ett skåp så att jag kan stänga in min G4a o slippa höra den..

Jag kollade på dabus, men där kostade dom fem lax (!).. Kostar alla lika mycket, eller finns det enklare modeller?

En kompis till mig har en att sälja. Säkert billigt. Jag mailar honom och du kommer att få ett svar, så kan ni göra upp om pris/leverans och så, om det är intressant.

//mackan

[ 04 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Marcus Broman ]

  • Oregistrerad
  • 2002-02-04 09:22
Citat:

En kompis till mig har en att sälja. Säkert billigt. Jag mailar honom och du kommer att få ett svar, så kan ni göra upp om pris/leverans och så, om det är intressant.

Jag vet inte om det är så intressant just nu, men hör gärna av dig ändå.

Jag har läst om dom där ideerna för att modda burken, men det kanske är lite synd att bli av med garantin..

Annars kan man ju alltid sätta dämpande material på insidan lite här och var. Det drar ner ljudet en del. Sedan byter man självfallet ut fläktarna mot Papst-fläktar, som låter mindre än hälften så mycket som de flesta andra, vilket jag tror ska funka även på Mac.

Men ska du ha datorn i något annat case köper jag gärna det snygga skalet.

Martin, som hatar högljudda datorer

  • Oregistrerad
  • 2002-02-04 15:36

Är det svårt att byta fläktar då? Jag har lyckats byta HD i G4a och en iMac rev D samt installerat RAM i båda, men där slutar min kunskap vad gäller insidan av datorn - skulle ja klara o byta fläktar?? Vad kostar sådana Papst fläktar du nämnde?

Skalet kan du glömma

Citat:

Skapades ursprungligen av: bOOzo:
Är det svårt att byta fläktar då? Jag har lyckats byta HD i G4a och en iMac rev D samt installerat RAM i båda, men där slutar min kunskap vad gäller insidan av datorn - skulle ja klara o byta fläktar?? Vad kostar sådana Papst fläktar du nämnde?

Skalet kan du glömma

Mja, det är jättelätt att byta fläktar, så länge de har rätt connectors. Vet inte om PowerMacarna har trepinsanslutning på moderkortet eller om de har någon speciell Apple-lösning. Annars får man vackert skaffa fläktar som kör på hd-strömmen, vilket iofs inte är ett problem om man inte är sjukt intresserad av varvtalet.

Papstfläktar kostar kanske 200 spänn styck, 80mm. Vet inte vilken Rpm man behöver för att kyla en PowerMac för att vara helt ärlig, så jag skulle välja en någorlunda kraftig.

Annars kan du ju skaffa en med variabel styrka (bara att vrida på en liten sak så går den snabbare eller långsammare) och prova dig fram - så länge du kan mäta temperaturen på processorn och vet vad som är optimalt kylning/ljudnivå. Jag har en sån fläkt över om du är intresserad. Den är i rosa och guld. Kan tänka mig att byta mot en Mac SE eller nåt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-07 11:28

Kolla runt på GTEK eller på kylning.com de har det mesta inom kylning, och är hyffsat billiga.

Vad sägs om en 120 mm Delta 190CFM, 59dBa för 295:-

nae vars... men vad är datan för fläktar i G4orna, vad låter de och presterar?

Enermax har en 120mm 22-39dBa på max 80.58CFM för 295:- och som sagt Papst som man använder när man brukar bygga "tysta" burkar har en Papst 55.3CFM, 26dBa för 209:-

Annars ett fint litet peltierelement

[ 08 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: marcus ]

1
Bevaka tråden