Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny HD i G3:a

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har installerat en 40GB IBM-disk plus ett ATA-100+-kort i min blåvita G3:a, eftersom den gamla 6GB-hårddisken pajade. Formaterade hårddisken och försökte sedan installera 9.0 (på den gamla hårddisken satt ett 8.6). Det gick inte eftersom firm ware behövde uppdateras. Men det gick inte att göra, eftersom startskivan (CD:n med 9.0-systemet) är låst. Behöver alltså installera ett system för att sedan kunna uppdatera Firm Ware. Ett Moment 22?!

Datorn startar inte från 8.5 och 8.6-skivor jag provat med. Har därför kopplat den med Ethernet till en iBook och lagt över både 8.5- och 8.6-installerare till en av partitionerna och försökt installera systemen på en annan av partitionerna, vilket inte har lyckats pga "Skivverktyg mini inte kan användas" och liknande meddelanden.

Desperat som jag börjar bli har jag dessutom provat att helt enkelt kopiera över Systemmappen från systemskivorna och sedan startat upp från den partitionen, vilket resulterat i antingen "Den här startskivan kan inte användas med den här datormodellen. Uppdatera med den senaste drivrutinen." eller ett "Systemmappen kan inte kopieras från sin startskiva" (eller något liknande).

Kan någon hjälpa är jag honom/henne evigt tacksam.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-14 16:14

Vet inte om jag kan hjälpa dig, men jag har gjort en liknande uppgradering. Dock har jag kunnat behålla min 6 GB HD och alltså kunnat använda min gamla systemmapp.

Jag sitter alltså på en PowerMac G3 BlåVit 350 MHz och har installerat två hårddiskar till (28 GB + 80 GB) förrutom den redan inbyggda på 6 GB. Jag bytte också hårddiskkortet till ett ATA 130 + uppgraderade RAMminnet till 715 MB. Därefter installerade jag OS X och det har fungerat utan större problem (småfel är det ju alltid)...

Din hårdisk är alltså paj och du måste uppgradera FirmWare för att kunna köra OS 9 - vilket du alltså inte kan ! Tricky!
Vad har du för systemversion på iBooken?

Kan du koppla upp dig på Internet via iBooken och ladda ner en uppgradering av FirmWaren till den och därifrån göra installationen ?
Det borde gå att göra en FirmWareinstallation från annan HD.

Skulle du kunna göra en nyinstallation (från system CDn) från iBooken men välja HDn på G3an via ethernet istället ?!? D.v.s. du laddar in systemCDn i iBooken och väljer att göra en ny installation av systemmappen fast på G3ans HD...?

1
Bevaka tråden