Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SDRAM PC100/133

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-09-28 18:44

Nu när jag beställt en ny Quicksilver 733 tänkte jag att det sklule sitta fint med lite extra ram, så jag kollade på Macotekets hemsida. DÄr står det att SDRAM PC133 passar nya g4an med SDRAM PC100/133 passar massa andra datorer. Men den passar väl också till nya G4an? För jag tänkte köpa en 256modul och det finns ju bara i 100/133, i 133 finns ju bara en 512modul. Men även 100/133 passar va?

  • Oregistrerad
  • 2001-09-30 12:49

Ingen som vet? *vill veta nu..*

Rent fysiskt ser man ingen skillnad mellan ett PC 100 minne eller ett PC 133. Själv kör jag ett PC 133 minne i en gammal beige G3 som egentligen bara behöver PC 66 Mhz minne. Fungerar perfekt så jag tror inte det ska vara några problem i ditt fall heller.

  • Medlem
  • International user
  • 2001-09-30 16:39

Jag måste tyvärr tala emot Mårten där lite.. Dom nya datorerna (Allt som kom efter Gigabit G4orna) är väldigt känsliga för vilket minne man köper. En del minnen funkar väldigt bra medans en del andra får datorn att krasha innan den ens startat... Jag föreslår att du surfar omkring på XLR8´s forum om du vill vara helt säker. Dom killarna kan sina saker.

Jo, du har kanske rätt. Den nya firmware-versionen från Apple är nogrannare med vad det är för minnestyp. Men egentligen så ska det inte spela någon roll om det är PC 100 eller 133, men olika fabrikat kan den däremot vara känslig på.

  • Oregistrerad
  • 2001-09-30 22:47

Vi säljer 256 :or och 512 :or som vi garanterar funkar till de olika G4orna. www.powerpc.se

Alla våra minnen är av PC133 typ, men för att användare med gamla datorer inte ska bli förvirrade skriver vi 100/133, annars förstår dom inte...

  • Oregistrerad
  • 2001-10-01 01:06

Så är det dock inte med våra minnen.
Vi säljer PC-100 och PC-133 separerade från varann.

Däremot står det i prislistan PC100/PC133 på många moduler. Det gör det bara för att det i de fallen är exakt samma pris på de olika minnena, inte för att det är samma moduler.

För att återgå till den ursprunliga frågan:
Ja de 256MB minnen du undrar över fungerar utmärkt i de nya maskinerna!

SDRAM PC100/PC133 256MB från Macoteket!

  • Oregistrerad
  • 2001-10-01 20:46

Tack för svaren!

Själv ska jag ha tag i den billigaste minnena o det ska vara 512Mb

är nere på 5-600 + moms, sen om dom fungerar eller inte hör inte hit. Skall köpa dom på öppetköp el dyl

PC 100 fungerar inte i QuickSilver. De kräver 133 Mhz minnen.
Jag har provat!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-02 21:54

PC 100 & 133 Mhz standarderna är bakåtkompatibla. Dvs PC 133 minnen kan köras i 100 & 66 Mhz. Inte tvärtom. Detta gäller endast i teorin, i praktiken ser det lite annorlunda ut.

Sen är det viktigt att tänka på att inte blanda olika klockning på minnen (CL2 & CL3). Så bara för att ett minne funkar ensamt att köras i en viss macmodell enligt specifikation, betyder det inte att det funkar bra i kombination med andra minnen samtidigt.

// kimmo

[ 02-10-2001: Meddelandet ändrat av: kimmo ]

Jag köpte 256 mb SDRAM/133 till min Kub för 399:- ink. moms på twandata.com. Verkar vara billigast i Stockholm.

  • Oregistrerad
  • 2001-10-08 18:41

Hur vet jag vilken klockning som sitter i min Quicksilver? C2 eller C3? och hur kan jag se det på ramminnet som jag köper... tänkte nämligen köpa en 512-modul från en PCaffär istan..

Köp ditt minne hos en Mac-åf istället. Dom minnena är testade för att vara 100% kompatibla - dessutom med livstids garanti. Macoteket.se har billiga minnen har jag hört.

  • Oregistrerad
  • 2001-10-10 00:28

Jodu Fredrik, visst är det bra med Macförsäljare - fast Power PC klår er på 512-minnena

Sedan är det förvisso en annan diskussion om att PC-nissen på byn säljer minnen för i vissa fall 50% av vad en Machandlare tar - det är det som är det stora dilemmat här...

PS. Mer om CL2 vs. CL3 etc går att läsa här !
Slutsatsen är väl som sagt att inte blanda
/Micke Seid

Hejsan Micke,

Sedan är det förvisso en annan diskussion om att PC-nissen på byn säljer minnen för i vissa fall 50% av vad en Machandlare tar - det är det som är det stora dilemmat här...

Förvisso sant, men köper du hos PC-nissen så riskerar du att få minnen som vid firmwareupptadering slutar att fungera. Jag har beställt hos en PC-handlare och betalar då 840:- exkl. moms för 512MB PC133, 10 års garanti på dessa Apacerminnen. Enligt Apacer så är dom till för de 3 nya towermodellerna. Jag tycker inte det är värt risken att efter en tid ha minnen som inte funkar - hur ska man kunna gå tillbaka till affären och påstå att det blivit fel på minnena när de troligen fortfarande fungerar på de datorer som dom var avsedda för, tvivlar på att man då kan åberoppa garanti.

Ps.
Micke - hoppas vi syns på Münchenbryggerit den 30:e oktober...

- Olle Jonsson

  • Oregistrerad
  • 2001-10-10 18:25

Okej jag har ändrat mig; jag ska köpa en 512MB extra RAMmodul.. men hur vet jag om jag går till en PC-affär i stan att de fungerar i min Quicksilver? Räcker det att det är Pc133 och CL3 ?

  • Medlem
  • International user
  • 2001-10-10 23:20

Ja, det borded räcka gott och väl. Om det inte funkar så är det fortfarande 14 dagars köp.

  • Oregistrerad
  • 2001-10-18 08:24

TIPS:
På mini-auktionen hos www.powerpc.se finns ett 512MB-minne med ett just nu bästa bud på 200:- !

Auktionen avslutas ikväll - bjud!

Auktioner brukar ju ha den tråkiga egenskapen att de formligen rusar iväg i pris de sista minutrarna. Folk tappar ju lätt huvudet och bjuder mycket högre än vad de behöver betala i en butik.

Minnespriserna har gått ner rätt rejält så är inga större problem köpa minnen för ca 1kr/Mb på nätet. Kolla gärna in komplett.se och datorbutiken.com

Sen kan du ju chansa på ett 512 MB med moms, utan frakt för 303kr...... http://www.elimadata.com/Webbshop/prislista.htm

Själv har jag alltid köpt minnen (av typen PC133) på internetbutikerna. Aldrig haft några problem. (PC133 minnen är som sagt bakotkompatibla med PC100 system). Har dock aldrig minnesuppgraderat en Quicksilver utan bara 100MHz G3/G4-or.

  • Oregistrerad
  • 2001-10-18 22:30

Det är inte alltid så att de rusar iväg i slutet. I våra mini-auktioner har vi bl a sålt en Epson 580 för 180:-, 10GB Hårddisk till PowerBook för 600:- osv.

Streko, det där med att dina minnen alltid funkat då du köpt 133 :or är ju bra för dig, men det är inget FAKTUM att det är går att göra så bara för det.
Det hjälper ju inte att 10 pers köper minnen som funkar bakåtkompatibelt, det är när det 11:e minnet vägrar som sanningen kommer fram.

Om 20 pers stod i en korsning då två bilar krockade men ingen av dem såg nåt, vore de värdelösa som vittnen. Det är de som upplevt, sett och varit med om något i sammanhanget som tillför något till sanningen...

Sen är det ju av visst värde att också veta att det ofta fungerar, men inget att lita på.

Eller...?

Sen kan du ju chansa på ett 512 MB med moms, utan frakt för 303kr

Med största sannolikhet är detta pris felaktigt. Verkar inte troligt att de skulle sälja 512 MB minne 50% billigare än näst billigaste säljare.
Men skulle det stämma lär de bli överösta av beställningar

Nej, auktioner har ju den fördelen att man kan göra klipp. Men det jag vill säga att oftast gör man det inte utan betalar ett överpris. Speciellt auktioner med privatpersoner som köpare brukar kunna dra iväg.
Auktionen på tex PowerPC gick från 200 till 750kr och det kan ju tyckas vara ett bra pris då de normalt säljer dem för 1115kr/st.

Men om man nu kan köpa ett motsvarande fungerande 512MB, PC133 minne på nätet för ca 600kr så tycker iaf jag att det är bättre köpa ett sådant.

Palle du får gärna förklara vad du menar med:
nullDet hjälper ju inte att 10 pers köper minnen som funkar bakåtkompatibelt, det är när det 11:e minnet vägrar som sanningen kommer fram.
Vilka PC133 minnen avser du som inte fungerar i ett PC100 system? Uppfyller minnen Intels PC SDRAM specifikation ska det inte vara några problem. I den kan man bla utläsa att PC133 minnen är bakåtkompatibla med PC100 minnen.

Att göra som PowerPC och sälja tex 512MB PC100 minnen för 1490kr samtidigt som man säljer 512MB, PC100 för 1115kr är ju inte speciellt schyst mot folk som inte vet att de kan köra med PC133 minnen i en PC100 burk.

  • Oregistrerad
  • 2001-10-20 00:18

Streko,
Det finns massor av olika minnen på marknaden. De flesta av de billiga modulerna är s k tredjepartsminnen som är mindre pålitliga, uppfyller inte alltid standarden osv.
Det är framför allt dem jag syftar på.

Du skriver
"Att göra som PowerPC och sälja tex 512MB PC100 minnen för 1490kr samtidigt som man säljer 512MB, PC100 för 1115kr är ju inte speciellt schyst mot folk som inte vet att de kan köra med PC133 minnen i en PC100 burk."

Jag anser att det tvärtom är mer renhårigt att ge folk chansen att välja hur de vill göra och då få de verkliga priserna på resp produkt.
Vi får betala mer för PC100-minnena vid inköp.
Det är därför vi sklijer på dem. Det vore självklart enklare för oss att följa den andra linjen och bara köra 133or rakt över och ta det lägre priset för dem.

Vi kan (till den som vill) köpa hem de där billiga minnena till betydligt lägre priser också, men då får kunden ta sin risk själv och det skapar för mycket av källar-business av det hela.
Åter igen, Streko - det är inte de som det fungerar bra för som klagar eller är besvikna på sina 133-minnen. Det är de som fått skicka minnena fram och tillbaka till leverantören tills de fått rätt minne.
Att just du inte drabbats av detta tar inte bort det faktum att det dräller av kassa minnen på marknaden. Det visar snarare att din kontakt med minnesbranschen är mindre än man kan tro då man läser inläggen.

Att ge folk information att PC133 minnen går lika bra att montera som PC100 minnen i en burk med 100MHz systembus, och sedan låta folk göra sina val. Det tycker jag är mer renhårigt.

En "PC100 kund" utan den informationen eller kunskapen torde bli mindre glad att i efterhand få reda på att alternativet både är billigare och bättre.

Att folk får tillskickade sig fel minnen kan knappast skyllas på Intels specifikation för PC SDRAM. Likaså reklamationer pga felaktigt hanterande, vilket lätt syns i tex att antalet reklamationer ökar på vintehalvåret.

Tycker knappast att man kan kalla Datorbutiken och Komplett för källarfirmor bara för att de säljer billiga minnen.
Men faktum kvarstår att deras priserna är ungefär hälften mot PowerPC´s. Så även om nu vart 11:e minne skulle vara dåligt så skulle man ändock få ungefär dubbelt så många fungerande minnen för samma summa.

[ 22-10-2001: Meddelandet ändrat av: streko ]

  • Oregistrerad
  • 2001-10-22 19:19

"Tycker knappast att man kan kalla Datorbutiken och Komplett för källarfirmor bara för att de säljer billiga minnen."

Jag har inte kallat någon speciell butik eller firma för källarfirma, har heller ingen koll på hur de två nämnda företagen jobbar och ingen orsak eller intresse att ge mig på några konkurrenter. De har sin affärsidé och det har jag full respekt för.

"Men faktum kvarstår att deras priserna är ungefär hälften mot PowerPC´s. Så även om nu vart 11:e minne skulle vara dåligt så skulle man ändock få ungefär dubbelt så många fungerande minnen för samma summa."

Vart 11:e minne ?? Hos en del är det varje, vartannat, vart 14:e osv. Det räcker för den som råkar köpa just det minnet. Men framför allt handlar det inte om dåliga minne, utan om kombinationen mellan minnet och datorn/moder(logik)kortet.

Jag tror jag gör bäst i att lämna denna
diskussion med dig. Det tenderar att balla ur och nästan bli löjligt...

Ha det bra och vi hörs väl i en annan diskussion, Streko!

Apacer original-minnen fungerar ALLTID!
PC-affäror i Norge säljer Apacer-minnen, det gör dom säkert i Sverige oxo, men inte alla, kolla om först!
Det ligger 512MB PC133 minnen och väntar nu, 599 NOK+frakt

1
Bevaka tråden