Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad välja? Imac 800 eller Power Mac 733?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Just när man trodde att det var över...

Imacen beställd sedan dagen den introducerades. Och nu uppstår så ett problem: ska man vänta sig ett mindre prisfall på PM 733:an eller rent av köpa den nya PM 800:an i stället? Om man bortser från den avgrundsdjupa skillnaden i fysisk utformning så är det väl ganska jämnt sett till prestationsmöjligheter, va? Eller?

Finns det några (nya) argument för mig att avstå Imacen och i stället ta någon av de andra lådorna?

Prestationsskillnader. iMacen har 100 MHz systembuss och PowerMacen har 133 MHz. Du får också ett bättre graffakort och Gigabit Ethernet. Gigabit ethernet har i all fall jag ingen användning gör ännu, men om två år så har jag bergis en gigabit switch hemma. PowerMacen är snabbar, men inte så mycket.

Den stora skillnaden är framtida utbyggnadsmöjligheter och uppgraderingar. Men, om man inte tror att man kommer att utnyttja det så tycker jag inte heller man skall betala extra för den möjligheten.

Nej det är klart. Det är ju ytterst en fråga om vad man anser sig behöva. Utbyggnadsmöjligheter i PM lockar samtidigt som storleken och fläktbullret avskräcker. Gigabit Ethernet är inget användbart argument för mig. Sedan undrar jag om inte hastigheten på Imacen och PM 733 torde vara ungefär jämbördig, undantaget tunga grafikgrejer. Sedan ska priset på 733:an sjunka helst ett par-tre tusen för att den totala prisbilden (inkl platt 15" skärm) ska bli direkt jämförbar. Men jag har ännu inte sett något prisfall. Macoteket säljer fortfarande PM 733 och PM 800 (nya) till samma pris...?!

Tips till mig själv: glöm inte att Imacen har Superdrive och 60 Gig HD. Det är ju faktiskt ett konkret argument.

Apples rekommenderade sänkning till ÅF är ungefär 3000:- för 733:an.

Tretusen spänn... frustrerande...

Utbyggnadsmöjligheterna för iMacen gör faktiskt ganska stor skillnad och skulle avgöra mitt val.

Om du köper en iMac idag och planerar att ha den i flera år framöver betänk då dessa saker:

1. Grafikkortet är ej möjligt att byta. Detta innebär följande: Vill du spela spel som är nya om två år så kommer det helt enkelt inte att gå. Då måste du punga ut med 25000 igen för en ny iMac. Har du en PM så räcker det med 2000 för ett nytt grafikkort.
2. Hårddisken är ej utbytbar. Det är visserligen mindre viktigt, då dessa finns som fina firewirediskar, äh glöm det, det är inget problem.

Om Apple gjorde det möjligt att byta grafikkortet skulle jag rekommendera ALLA att köpa en iMac istället för en PM. Men det är smart av Apple att tvinga alla användare att köpa en ny iMac varannat år.

Köp en 733 MHz PM.

[ 30-01-2002: Meddelandet ändrat av: iBib ]

Ska du inte spela så mycket, men däremot producera DVD-filmer, redigera video och är sugen på en platt skärm är toppmodellen av nya iMac mycket intressant. Dess stora fördel är just SuperDrive och att en platt skärm ingår som standard.

Behöver man däremot bygga ut Macen, ha snabbare nätverk m.m är en Power Mac idealisk. Det samma gäller om man vill använda en större CRT-skärm (även om det tydligen ska gå att locka fram 1280 x 1024 via iMacens externa bildskärmsport). Power Macen blir intressant om man ska köra mer än 1280 x 1024 på CRT-skärm eller arbeta mycket med layout etc.

Om man ska ha en riktigt optimal Mac OS X-maskin rekommenderar jag en MP. Detta nya system vinner mycket på dubbla processorer, vilket dessutom ger betydligt längre livslängd jämfört med att ha en processor. Det kan därmed vara intressant att köpa en 800MP när de säljs ut.

Behöver man bara en processor och inte känner något behov av dubbla processorer är en iMac med SuperDrive ett bra köp. Som jag ser det idag är Apples riktigt attraktiva maskiner (stationära) dessa:

iMac 800. Perfekt för alla som vill SuperDrive etc och nöjer sig med en processor.

Power Mac G4MP (800 och 1000). Perfekt för alla som vill ha högsta prestanda i en maskin som nyttjar OS X optimalt.

Övriga G4or är endast intressanta om man klarar sig med en processor, men behöver kortplatser och vill ha en stor CRT-skärm som körs med 1600 x 1200 eller mer.

Power Mac G4/733 kostar under fjortontusen nu på Macoteket.se. Det kanske avgör saken?

En 733:a med 15" platt Belinea skärm kostar 23 338:- inkl moms

KÖP! det är mitt råd (om du vill ha en platt vill säga)

med 19" CRT blir det: 20 739:- WOW, jag måste nästan köpa själv.

[ 30-01-2002: Meddelandet ändrat av: iBib ]

Tack för alla initierade inlägg!

Det är alltid givande att kunna få synpunkter på de svåra (lyxiga) beslut man ämnar ta. De önskemål jag själv har på datorn är att den ska kunna användas för videoredigering och överföring till optisk media (DVD). Den får inte heller vara alltför stor eller bullra för mycket. Ekipaget måste även faktiskt ha platt skärm p g a ovanstående önskemål om utrymme.

Utifrån ovanstående resonemang kvarstår endast (såvitt jag kan se) ett argument för Power Mac 733: det som rör utbyggnadsmöjligheterna. Det är ett tungt argument. Men sett till mitt eget troliga framtida behov så kanske det inte är det. Visst, jag spelar ibland och föredrar då grafiktunga actionspel, men mitt huvudsakliga användande är idag internetsurfande 60 %, digital bildhantering av egna fotografier 20 %, musikbibliotek 10 % och snart redigering av video 10 %. Troligen kommer videoredigering att bli en större del. Detta kan som jag ser det inte behöva någon utbyggnad. Det enda som kräver det är förmodligen spelandet! Och frågan är om spel är så viktigt för mig ...

Processorn kommer troligen att räcka minst lika länge som i 733:an. Hårddisken är större, DVD-brännare ingår, högtalare ingår, den är liten och förhoppningsvis tystare än 733:an.

Nej...det blir nog en iMac 800. Jag har nog helt enkelt fallit för konceptet. Det är en i nuläget mycket vass maskin som ligger på framkant i sortimentet. Men, men... jag är inte helt säker ännu...

Vem fan vill ha en Belinea skärm? Det måste vara som att önska sig en Jugo

Hm... de 19-tummade Belinea-skärmarna för 4.000 som vi har på jobbet...
håller kalibreringen mot laserprintrarna bättre än Sonyn för 5.300...
och åtminstone lika bra som LaCien för 6.000...

Jodå... jag vill gärna ha en Belinea...

Och, Agamemnon!
Finns det inte en ganska stor risk/chans att när du kommit igång med videoredigerandet, så vill du jobba lite mera med ljudet också...?
Kanske ansluta en DAT, MiniDisc, hyfsad mic via en extern mixer (Samson-9-a för 1200 krisch... billigt-billigt!!! och ett nätt litet ljudkort? Då är det ont om plats i iMacen...
Det direktinspelade ljudet från kameran kommer du att storkna av efter en månad, och antagligen handla en mic... sedan är inte steget långt att göra voiceovers hemma vid arbetsbordet... osv osv...
PM733-an är mitt råd, stenhårt!!!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Matts E. Lindmark:
...även om det tydligen ska gå att locka fram 1280 x 1024 via iMacens externa bildskärmsport...

Berätta gärna mer om hur det går till

/ mvh Olav

Citat:

Skapades ursprungligen av: Matts E. Lindmark:
(även om det tydligen ska gå att locka fram 1280 x 1024 via iMacens externa bildskärmsport)

Matts, vet du att detta ska gå på den nya eller blandar du ihop det med den gamla CRT-macen?

Olav, det går bra på gamla imacar, det har diskuterats här förut, läs min tråd om detta: Högre upplösning ut från iMac

Citat:

Skapades ursprungligen av: Agamemnon:
Just när man trodde att det var över...

Det är *aldrig* över, vad tror du?

(Tänker mest på dom som beställde sin GHz-mac när dom släpptes och igår upptäckte att det nu går att köpa med GF4Ti istället för GF4MX...

Nej, jag vet inte om det går att göra så på den nya (har ingen att testa med), men om det är någon som har möjlighet att testa metoden med SwitchRes (som tråden om gamla iMac handlade om) vore det intressant att få höra resultatet.

  • Oregistrerad
  • 2002-02-09 03:20

Helt rätt val att ta iMacen. Mycket högre kul-att-ha-faktor!

Citat:

Skapades ursprungligen av: pf:
Helt rätt val att ta iMacen. Mycket högre kul-att-ha-faktor!

Men 733:an har möjligtvis högre bra-att-ha-faktor

Jag kan tillägga att jag skaffade en QS 733 med 19" CRT som jag rekommenderade.

1
Bevaka tråden