Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fortfarande värt att köpa QuickSilver!?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2001-09-25 09:43

Som ni kanske sett så har jag febrilt pysslat med olika datorköpt och jag har ångrat mig i sista sekund och så vidare men nu är jag ganska inställd på att det ska bli en ny G4a då jag redan fått min burk såld för 20.000:-... Det verkar bli en Dual 800 GeForce 3, fast innan jag spottar ut en sisådär 40.000 på en dator vill jag veta om det kommer en ny G4a om någon månad...

Och en sak till, om man köper en sån där äkta drulle garanti från Apple för 3.000:- kan man då göra vad som helst med datorn (läs kasta ut genom fönstret) och sedan få en ny?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-09-25 10:14

tror det måste vara din kompis som kastar ut den som det är med hemförsäkringen.. eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-09-25 10:14

tror iof det är bättre om den blir stulen..

Jag rekommenderar att du väntar tills januari 2002. G5 :orna är på gång, medan dagens G4 :or mest känns som en "mellanmodell" i väntan på G5 1,6 Ghz.

Nej, man kan inte kasta ut datorn genom fönstret när man tecknar AppleCare Protection Plan.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Zaphod:
Och en sak till, om man köper en sån där äkta drulle garanti från Apple för 3.000:- kan man då göra vad som helst med datorn (läs kasta ut genom fönstret) och sedan få en ny?

Det har jag i min hemförsäkring. Den delen i hemförsäkringen har de flesta bolag mot en extra kostnad.

Jag fick dock ingen ny PBG4. De bytte innehållet och delar av skalet.

[ 25-09-2001: Meddelandet ändrat av: Christian Aahs ]

  • Medlem
  • International user
  • 2001-09-25 17:58

Ok, när är det troligt att det kommer ut en ny revision av PowerMacarna? Jag har en iMac att tillgå som jag kan leva med så länge. Men om det tar ett år så skulle jag bli lite tjurig

Jag tror att den kommer i januari, på MW Expo. Då blir det (tror jag) följande:

Power Mac G5/1000, G5/1200 och G5/1600, samtliga kan beställas som MP-maskiner.

Konf iövrigt:

*ATA/100-hårddisk, kanske ATA/133 i toppmodellen. Ultra 160 SCSI som BTO via AppleStore.

*SuperDrive i samtliga modeller.

*Mac OS X 10.2 förinstallerat tillsammans med Mac OS 9.3 (ny System Enablad version).

*GeForce 3-grafikkort som standard, möjligen 2MX i instegsmodellen, 3-versionen standard i de två andra.

*FireWire IEEE1394b, 800 Mbit/sekund.

*USB2-portar.

*Apple Pro Keyboard och Apple Pro Mouse.

*256 MB RAM som standard i den enklaste modellen, 512 MB som standard i de dyrare. Minnet är av typen PC266.

Kommer inte G5 i januari blir det antagligen en Power Mac G4"G5-förberedd" med dessa finesser, men med en G4 på 1200 Mhz i toppmodellen. G5 kommer då till sommaren 2002.

Chassit blir Quicksilver, alternativt något nyare.

  • Medlem
  • International user
  • 2001-09-25 20:23

Du hoppas inte på lite du!
Jag väntar till den Expon då... Spara mer och mer pengar

Jag sätter en tjuga på att min profetia om Power Mac G5 stämmer. Jag har haft liknande profetior tidigare (jag förutsåg t.ex Mac OS 8.5 redan 1994, förutom 150 Mhz PowerPC 604 och Pentium Pro samma år).

Därefter visade det sig att mina idéer om G4 stämde 1999.

  • Oregistrerad
  • 2001-09-26 16:49

Kan du sia om huruvida jag någonsin kommer att få komma någon vart med min musikproduktion då?

  • Oregistrerad
  • 2001-09-26 22:40

Den här diskussionen gör mig lite orolig... jag har ett tag nu, kanske nån månad gått och funderat om jag, en kille som nyss tagit studenten och nu jobbar och tjänar pengar, ska lägga ut över 20 papp på en ny QS, och igår bestämde jag mig och beställde en.. dock får jag den inte riktigt än, men när jag läser det här blir jag tveksam... jag vill ju INTE ha den nu tills i januari och då känna att den verkligen inte hänger med längre... samtidigt är jag JÄTTEsugen på att köpa en G4a nu för att kunna köra alla nya spel och allt annat underbart som känslan när man köper en ny Mac.. men jag vet inte.. ärligt talat, tror du verkligen att allt det du skrev kommer att finnas i januari?

  • Oregistrerad
  • 2001-09-27 02:04

Nej du behöver nog inte oroa dig, Anders. Det är ALLTID något nytt som väntar runt hörnet när man köper dator. Det är inget att bry sig om. Du kommer bli supernöjd, det är jag övertygad om. Och när G5 kommer (jag gissar dock det dröjer tills senhösten 2002) så kommer den säkert ha barnsjukdomar och sån´t. Så då bör man ÄNDÅ vänta med att köpa den tills januari 2003.. Och då väntar du ett tag, eftersom din QS fortfarande känns hyfsat snabb. Du får den dock såld för 15.000:- sommaren 2003 och spar vidare för att köpa en G5/4200 senhösten ´03...

  • Medlem
  • International user
  • 2001-09-27 12:14

Det blir en Dual 800

Eftersom det finns G5-processorer i prototypform är det troligt att Power Mac G5 lanseras i januari eller juli 2002. Jag skulle bli mycket förvånad om detta inte sker, eftersom Motorola och IBM håller på för fullt med den nya modellen.

Jag sätter fortfarande tjugan på att G5 eller G5-förberedda G4 :or lanseras i januari tillsammans med Mac OS X 10.2 och Mac OS 9.3 (9.2.2).

Det bör bli en dual 800 sanrt, men har ingen välsignelse än från högre makter...

  • Oregistrerad
  • 2001-09-27 21:59

Jag kommer ej att avboka min CS/733 !

Har ägt min QS 867:a i precis en vecka. skitmöjd!!!

(jobbigt med att man måste skicka iväg kuponger till nått ställe för att få OS X, såvida inte jag har missat något.

Kalla mig pessimist men jag skulle nog kunna tänka mig att sätta 20 spänn på att G5an inte lanseras i Januari, speciellt inte i den konfigurationen som nämndes ovan. Har någon modelluppgradering varit så pass stor någon gång i Apples historia?

USB blir 40x snabbare, FireWire 2x, ATA nästan 2x, RAM-minnet typ 2x, processorerna mer än 2x och det är ändå inte allt... Och betänk även att de kommer hålla ungefär samma prisklass som dagens G4or. Jag menar ok att något eller på sin höjd några saker förbättras så men allihop? Även om de reviderar moderkortet så tror jag helt enkelt inte de kan få in alla dessa funktioner i en dator till samma pris som nu.

Att en uppgradering av denna kaliber skulle behövas för att Macen ska återvinna åtminstone lite av den respekt den haft är en helt annan femma. Den sortens resonemang har ingenting med verkligheten att göra.

Och att en sådan dator skulle presenteras i samma chassi som den gamla!? Glöm det! Skalet är nog det jag tror de kommer förbättra mest om du frågar mig. Fler platser för hårddiskar och enheter, tystare, kantigare men ändå mer minimalistiska. Tänk TiBooken fast som en towerlåda. Allt annat skulle vara som att sätta in ferrariinnanmäte i en trabant.

Nej, hur mycket jag än skulle vilja tro på förutsägelsen så kan jag inte det och om det ändå skulle visa sig vara sant så är det banne mig värt 20 spänn

Eftersom ATA/100-kort finns, Geforce 3 finns etc tror jag inte att en sådan konf är omöjlig. Kommer inte G5:an tror jag, som jag nämnde, på en G4-serie liknande de blåvita G3 :orna, d.v.s en "övergånsmodell" med nu "G5-teknik" under skalet.

Det kan då vara en G4 med ATA/100, SuperDrive, GeForce 3, PC-266 SDRAM, FireWire IEEE 1394b och USB 2. iMacen och den blåvita G3:an visar ju att Apple kan släppa nykonstruerade maskiner. Power Mac 7500/100, 8500/120, 9500/120 och 9500/132 är ju ett annat bevis för detta.

Argument som talar för en G5a i januari:
* Apple släppte G4an utan att någon förutsåg det.
* Steve Jobs har kallat G5an "Apple´s savior".
* Apple har legat lågt på hårdvarusidan i.o.m. lanseringen av OS X. Det börjar bli dags för en ordentlig uppryckning av hårdvarulinjen.
* Apple vill möta Itanium med en ny processorgeneration.

och mot...
* PowerMacken har förbättrats bit för bit med varje generation de senaste åren - inga dramatiska förbättringar.
* De flesta branschkännare anser att Motorola inte kommer att få fram tillräckligt stora kvantiteter av G5an in tid.
* Imacen är i större behov av en grundlig renovering i januari. G5an lanseras sannolikt inte samtidigt.
* Man vill inte skrämma utvecklarna som ska vänja sig vid OS X med 64 bitars kompabilitet.

1
Bevaka tråden