Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högljudda Quicksilver-burkar?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-22 21:12

Läste i septembernumret av MacWorld att PowerMacG4 är högljudd (fläktljud), något som störde recensenten.

Eftersom jag gillar TYSTNAD (jag jobbar med musik) men också rejäl datorkraft står jag och funderar på om jag kan slå till på en 733:a eller 867:a utan att ångra mig. (Synd att Kuben inte vidareutvecklas!)

- Någon som har en Quicksilver-Mac och som vill dela med sig av sina erfarenheter beträffande störande ljud?

Tvehågsen.

/ PS. Min gamla iBook var rätt tyst i början men nu surrar hårddisken ordentligt. För att inte tala om CD-enheten.

  • Oregistrerad
  • 2001-09-22 21:22

Dom nya kan väl inte vara så mycket värre än dom gamla G4orna, min G4/733 låter som ett vindkraftverk. Jag jobbar med ljud och musik också så det är störande, ska bygga ett ljudisolerat skåp till dom.

  • Oregistrerad
  • 2001-09-22 21:38

Kan intyga att G4or vid överhuvudtaget låter mkt (förutom kuben..) o qs 733/867 är inga undantag. O det är inte bara fläktljud, hårddiskarna brukar låta en hel del också (vinande/tjutande ljud). Så om du ska ha en, gör som föregående talare sa o fixa ett ljudisolerat skåp..

Någon annan än jag som irriterar sig över modern CD-spelares ljudnivå? Varje gång CD-skivan ska kommas åt så hör man tydligt hur den spinner upp och börjar vina istället för att bara knastra lite som gamla CD-spelare. Jag tycker det skulle vara schysst att kunna ställa ned hastigheten på sin CD-ROM-enhet så att den slipper låta. Den 24x CD-ROM som sitter i min Beiga G3a är nästan ljudlös varför nöja sig med annat?

Det är nästan ännu värre på maskiner som normalt är ganska tysta som kuben och de bärbara datorerna. Först är allt tyst och sedan, när man ska komma åt CD-enheten, så börjar det låta utav bara den.

Jag tycker helt klart att Apple borde prioritera tysthet ännu mer än de redan gör. Även om man inte jobbar med musik vill man ju inte sitta och lyssna på ett tröskverk till dator dagarna i ända.

När jag bytte från G4/400 till G4/450 MP märkte jag att MP-maskinens fläktljud är betydligt högre.

Enda lösningen är att bygga in datorn i ett ljudisolerat skåp för att slippa fläktljudet. De enda "tysta" G4-maskinerna jag träffat på är 400 och 450/500 med en processor.

  • Oregistrerad
  • 2001-09-23 14:08

Jag har 3 ljudisolerade skåp, 2 kontorstyp, med glasdörr för en dator, och ett stort rackskåp typ serverskåp. Det stora låter som 10 G4or, men det är väl mer ett industriskåp. Men även dom små kontorsskåpen låter illa, dom låter mindre än G4 an men ändå tillräckligt för att vara störande, vad jag skall göra är att bygga ett eget som inte har nån fläkt alls, utan en ventilations trumma som går genom väggen och ut, sen en fläkt på utsidan av studion. Då blir det tyst.

[ 23-09-2001: Meddelandet ändrat av: Ken ]

Nån som vet var man får tag i ett bra ljudisolerat skåp? Ska ställa upp ett gäng gamla Powermacar att ha som servrar med LinuxPPC, och bor man i ett studentrum är det lite småsvårt att ställa undan dem nånstans där de inte hörs...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-24 19:29

Tack för dessa synpunkter.

Får se hur jag gör med ny G4...
Men vad är alternativen?

  • Oregistrerad
  • 2001-09-27 17:04

bytte upp mig. köpte en 867Mhz quicksilver den 26 sept.

Tycker inte den låter så mycket mer än min gamla 466 G4. Fast det är klart, sitter man i en studio hela dagarna, så finns risken att man blir lite lätt döv....

Tjingeling.

1
Bevaka tråden