Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac med död pixel?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad gör man med en iMac med en död pixel? Min flickvän fick just sin nya iMac och den har en död pixel.. Ska man acceptera det? Vad gör man om man inte vill ha det så? Förstår att man ska klaga men, hur ser Apple på det?

/i

Tyvärr händer detta då och då och Apple lär nog inte göra något för att hjälpa dig/er. Inte när det "bara" handlar om En död pixel. Dock så skadar det aldrig att kontakta Apples support.

Tror Apple agerar om det skulle finnas 3-4 döda pixlar.

[ 04 April 2002: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Ta och massera pixeln.

Du ska inte trycka hårt och ha gärna något mellan skärmen och tummen (eller vilket finger du nu använder), t.ex en tygbit eller så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-05 08:31
Citat:

Skapades ursprungligen av: Insulin:
Vad gör man med en iMac med en död pixel? Min flickvän fick just sin nya iMac och den har en död pixel.. Ska man acceptera det? Vad gör man om man inte vill ha det så? Förstår att man ska klaga men, hur ser Apple på det?

/i

Jag tycker definitivt att du ska reklamera datorn hos återförsäljaren. ÅF:en kommer med all säkerhet att försöka gömma sig bakom "Apples policy", men den policyn är faktiskt inte ditt problem som konsument utan återförsäljarens.

Att det skulle vara "branschpraxis" att leverera trasiga prylar är bara skitsnack som skadar både ÅF:en, Apple och hela branschen i slutänden. ÅF:en ansvarar till 100% för att du som konsument får det du har betalat för (=en felfri produkt), och sedan får han lösa frågan på sin sida i leverantörsledet. Ju fler konsumenter som klagar hos sin ÅF, desto fler klagomål kommer att nå Apple så att de kanske skärper sig.

Funkar det inte återstår Allmänna Reklamationsnämnden.

/Nils

Kolla gärna in den här tråden också: Döda pixlar på Appleskärmar

Bara EN fråga, gäller inte ångerveckan datorer? Någon som vet? I så fall behöver man ju inte ens motivera sitt beslut med en död pixel, bara säga att man ångrat sig...

"Två veckors ångervecka för
internethandel

(2000-03-23 14:27)
Från den 1 juni i år gäller två veckors ångerrätt för all handel som
genomförs på distans. Det föreslår regeringen i en proposition som är
överlämnad till riksdagen.

Konsumenten får därmed ångerrätt för handel
via internet, tv-shop och postorder. Den
nuvarande ångerveckan omfattar endast
hemförsäljning och telefonförsäljning, men även
här vill regeringen att tidsfristen ska ökas till två
veckor.

Förslaget innehåller också bestämmelser om
vilken information säljaren av en vara på distans
måste lämna till konsumenten. Vid handel på
internet ska i de flesta fall informationen finnas
på webbplatsen och det ska framgå att
konsumenten har rätt att ångra sig.

Ett direktiv från unionen
Om inget annat är avtalat mellan konsumenten
och säljaren ska varan levereras inom 30 dagar.
Annars har konsumenten rätt att häva avtalet och
få pengarna tillbaka.

Undantag från lagförslaget är finansiella tjänster
som krediter och försäkringar, prenumeration av
dagstidning och cd-skivor och datorprogram där
förseglingen är bruten. Lagförslaget bygger på
ett EG-direktiv men reglerar inte i vilket land en
eventuell tvist ska avgöras. Alla EU-länder
kommer att införa liknande regler.

Saxat från Computor Sweden.

MVH Mattias

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-05 18:21
Citat:

Skapades ursprungligen av: - Mattias Bengtsson -:
Bara EN fråga, gäller inte ångerveckan datorer? Någon som vet? I så fall behöver man ju inte ens motivera sitt beslut med en död pixel, bara säga att man ångrat sig...

Jo, det stämmer. Om du som privatperson handlar på postorder har du enligt distansavtalslagen två veckor efter leverans på dig att "utöva din ångerrätt".

  • Medlem
  • 2002-04-05 20:17

Branschpraxis eller ej, men jag tror att döda pixlar är ungefär lika accepterat som buggar i dataprogram. Det är nog bara att acceptera.

Däremot så har man som konsument ett helt sjukt BRA skydd när man handlar på internet eller postorder. Det är bara att packa ner datorn och lämna tillbaks den, du behöver inte ens förklara varför. Sen kan man ju beställa en ny

Motsvarande skydd har du inte i butik.

mvh

snackade med en kille från apple danmark och han sa minst 5 döda pixlar innan dom tar tillbaka den, men det beror lite på hur närma varandra dom är också. men sen får man inte glömma att en pixel består av tre färger och en ´död´ färg räknas bara som en 1/3 död pixel, så egentligen kan man ha 15 pixlar med fel färg innan dom tar tillbaka den, yoink! tips från apple själv är egentligen att titta på datorn innan man köper den... men ok, när apple store köpenhamn och apple store stockholm öppnar eller?

  • Oregistrerad
  • 2002-04-07 18:35

Nu är du allt ut och cyklar lite va.........

om?

En död pixel är helt normat och är inget man behöver haka upp sig på, och dessutom inget man kan reklamera produkten för heller.

ps: allmäna reklamationsnämndens handläggningstid är ca 8 månader.

/f

  • Oregistrerad
  • 2002-04-07 20:10

Apple bedömmer från fall till fall. Jag har fått Apple att byta ut en TiBook med ett enda pixelfel. 15 pixelfel? Har någon haft det någon gång sedan Vasa drog av sig skidorna för sista gången??? Ett pixelfel kan inte räknas som ett 1/3 pixelfel. Detta är ett pixelfel: Pixelfel uppstår när någon av de miljontals transistorer som finns i plattskärmar går sönder. Den fastnar då i ett läge på någon av grundfärgerna t ex svart eller röd. Ett pixelfel är således alltid ett pixelfel.

Apple har dålig policy angående detta men går i samma linje som nästan hela den övriga datorbranchen att det skall krävas några stycken extremt störande döda pixlar för att få sin vara utbytt. Inget unikt med detta.

Detta är dock ett väldigt lättlöst problem för konsumenten. Prova din skärm/dator först i affären! Om du inte får för försäljaren, vänd på klacken! Det finns faktiskt fler butiker som säljer Mac.

Tack då vet jag, får se hur vi ska göra. Det är ju inte extremt störande, men å andra sidan så vill man ju inte betala för en "defekt" dator heller..

Jo, man har alltid rätt att undersöka produkten man är på väg att köpa. Det är därför det finns en regel om ångervecka - annars blir det ju som att köpa grisen i säcken! Köper man datorn i en butik kan det vara en idé att höra sig för om de ger öppet köp (så kan man undersöka hemma), men tänk på att man som kund aldrig har "rätt" att få öppet köp. Sådant är ren goodwill från butikens sida.

Nog för att säljaren må misstycka om man vägrar köpa en produkt med en död pixel, men det är deras problem...

Ja det är ju inte helt vanligt att man står o fingrar på den apparaten man väl får hem, utan den brukar ju ligga nerpackad ute i lagret.. Men visst kan man väl be o få den uppackad o provad i butiken, men då kanske butiken slutar o sälja Apple prylar pga krångliga kunder?

Själv köper jag ju via beställning och har absolut ingen möjlighet o prova innan leverans.. så ångervecka o dyl är ett måste för min del..

  • Oregistrerad
  • 2002-04-08 23:38

>Men visst kan man väl be o få den uppackad o provad i butiken, men då kanske butiken slutar o sälja Apple prylar pga krångliga kunder?

Även "smarta" PC-kunder bör ju göra det, för problemet är ju minst lika stort i deras värld. Men de är ofta inte i närheten lika medvetna som mac-köpare. Vad kan det bero på... månntro... ???

Medvetna eller inte,med tanke på att skärmen som imacen är begåvad med tillhör en av branchens sämsta skärmar vad gäller prestanda så är det inte så konstigt att det finns en och annan trasig pixel på dom...

Det finns både bättre och billigare platta skärmar att köpa i den storleken.
Följande spec talar för sig själv:

Typical viewing angle: 120 degrees horizontal; 90 degrees vertical

Typical brightness: 200 candela per meter squared

Typical contrast ratio: 300:1

Inte alltför lysande prestanda och framförallt till ett alltför högt pris,drygt 8000:- inkl moms.

Det finns bättre att köpa tex:

Eizo L365

Upplösning 1024x768
Betraktningsvinklar H160°/V150°
Kontrastförhållanden 450:1
Ljusstyrka 300 cd/m2
Dubbla ingångar, analog och digital
Inbyggda stereohögtalare

Pris ca 7243:- inkl moms

  • Medlem
  • Borås
  • 2002-04-09 09:36

Apples policy är att skärmen anses inte vara trasig om inte totalt fem pixlar över hela skärmytan eller tre stycken intilligande pixlar är döda. That´s it !

Diskussionen påminner mig om när Apple för några år sedan i sitt utbytesprogram ville tillse att ingen AASE skickade in några "hela delar", dvs man skulle vara 100% säker på att det faktiskt var cahen, moderkortet eller hårddisken som verkligen var sönder innan man skickade in grejerna. Då var det en cool snubbe som sa till Tove på Apple; "Om ni verkligen vill ha garantier för att delarna är trasiga när de kommer in så kan vi ordna det". Detta minnesvärda citat föranleder mig att ställa frågan; hur dödar man 4 pixlar?

MVH Mattias

  • Oregistrerad
  • 2002-04-10 21:54

Lite orättvist av xplane att kalla apples skärmar en av branchens sämsta. Det är de verkligen inte. Visst finns det bättre betrakningsvinklar men det är verkligen inte allt man ska gå på. Det viktigaste är bildkvalité och där slår inte många Apple. Man ska inte glömma att Apples alla skärmar är digitalt anslutna och går inte att jämföra med andra fabrikanters plattskärmar i 4000-8000:- klassen som har vanlig analog VGA-anslutning och inte med så många med DVI heller för den delen. Det är mycket som skiljer de allra flesta av dessa från Apples utmärkta skärmar. Jag har provat åtskilliga skärmar och skulle aldrig byta bort min 15" ASD för allt smör i Småland. Så nöjd är jag med den, betraktningsvinkel eller ej.

Apples skärmar är för övrigt extremt prisvärda (till skillnad från övrig hårdvara av äppelodlarna).

PS. Eizo-skärmen ovan är faktiskt riktigt bra. Ett kap om man kör på PC och har DVI. Med VGA går den fetbort.

[ 13 April 2002: Meddelandet ändrat av: Jen$ ]

1
Bevaka tråden