Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överklocka en G4 ?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min 733´a rockar fint och jag är glad och nöjd, men OM jag skulle vilja överklocka den, hur gör jag ?

  • Oregistrerad
  • 2002-01-18 22:57

Ska man överklocka bör man verkligen veta vad man håller på med, så det är inget jag kan rekomendera. Men här har du en sida som beskriver lite vad som går att ändra iaf.

http://www.xlr8yourmac.com/G4ZONE/G4_733_overclock/G4_733_overclock.html

Men inga garantier gäller längre om man skulle fiffla med sin dator. Så ta det lugnt.

jag tror inte jag har några garantier på min dator... Martin ?

Men det där verkade lite klurigare än jag trodde.

Jag testade att överklocka min G4 400. (Liknande manöver som för en 733.) Jag fick bara upp den till 450 (vid högre frekvenser krashade den.)

Speciellt svårt är det inte att göra, men resistorerna är ju små, ytmonterade, så det är mer än lite pilligt.

Visst blev datorn lite snabbare, men jag vet inte om det var värt besväret.

Jag hade tänkt klocka min G4 350 enligt följande recept: Power Macintosh G4 Sawtooth Tuning (höger kolumn står på engelska)...

Det verkar vara lagom enkelt/riskfyllt. Enligt en kille hade han på ett säkert sätt ökat CPU hastigheten på en likadan G4 som min med 100 MHz.

Men inga garantier gäller längre om man skulle fiffla med sin dator. Så ta det lugnt.

Hur länge gäller denna garanti? Ett år, tre, fem? Min låda är från 99, så för mig är det nog skit vilket.

Överklockade min förra G4:a sawtoth (PCI) med en gitarrsträng.

Funka finfint. Likaså på min gamla gråsugga 233MHz.

[ 31 Juli 2002, 01:14: Meddelandet ändrat av: iWay ]

"Alla sätt är bra, utom dom dåliga"

Gitarrsträng, varför inte ?

Tvinna den runt pinnarna så får datorn fart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-31 14:42

Jag har en G4/500(AGP) och har letat efter bruksanvisningar på hur man överklockar men kan inte hitta nåt för just den.

Är det nån som har nåt tips?

Jag skulle vilja överklocka min icebook/500. Det går nämligen att trixa med lödningen för att få upp bussen från 66 till 100.

Men det är helt riktigt som sagts ovan...det är riskabelt och är man darrig på hand sabbar man hela sötnosen. Värt besväret? Helt upp till den ansvarige-garantien är ju puts veck i och med en sådan manöver.
Heh, ganska självklar sak men det kan ju inte nog understrykas.

Vi får se om jag får tid någon gång.
Kan tyvärr inte ge en länk till infon om detta för att jag har det bara i en Mactidning med bilder och allt.

Gambit

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tobot:
Jag har en G4/500(AGP) och har letat efter bruksanvisningar på hur man överklockar men kan inte hitta nåt för just den.

Är det nån som har nåt tips?

Jag antar att det är en Sawtooth? I så fall kan du ta en titt på länken jag angav ovan...

1
Bevaka tråden