Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ableton Live

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-11-05 18:38

Borde inte Ableton Live får en egen avdelning under mjukvara?

// Krank, som såg en Live-demonstration igår och blev sugen ingen...

och digital performer.. creamware.. uad-1.. cakewalk.. nord modular.. trummor.. kazoo osv.. det finns _väldigt_ många avdelningar man skulle kunna köra med.. men vi kom fram till att forumet känns mer överskådligt med så få kategorier som möjligt. Live passar jättebra i övrig mjukvara. Varför reason och pro tools har egna kategorier kan jag däremot inte ge nåt bra svar på.

  • Medlem
  • 2004-11-05 19:27

Reason kan jag väl förstå lite, men hur många här använder pro tools egentligen?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-05 23:10

Ge Live en egen avdelning.
Bästa sequensen just nu!!!

"Ge Live en egen avdelning"

kanske i framtiden

"Bästa sequensen just nu!!!"

:hmmm:

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-09 09:39

Är framtiden nu? Live vill ha en egen avdelning

  • Medlem
  • 2006-05-09 10:52

Tjôta mer live så blir det egen avdelning.

Live är så bra och lättanvänt att folk inte ställer några frågor, till skillnad från krångligheter som Reason eller TB-303:or.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-09 11:14
Ursprungligen av false messiah:

Live är så bra och lättanvänt att folk inte ställer några frågor, till skillnad från krångligheter som Reason eller TB-303:or.

Hehe, det ligger ett mått av sanning i det (förutom 303'or, jag vet inte om det är möjligt att bli förvirrad av en så enkel maskin):-)

  • Medlem
  • 2006-05-09 12:59
Ursprungligen av false messiah:

Live är så bra och lättanvänt att folk inte ställer några frågor

Ligger nånting i det. Allting känns självklart. Man behöver bara lite hjälp i början, sen när man väl lärt sig grunderna så märker man att allting fungerar enligt samma enkla priciper. Det känns sådär ovanligt genomtänkt

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-05-09 11:06

eller för att folk gör musik istället för sufar om man har live i datan?

Ursprungligen av enapa:

eller för att folk gör musik istället för sufar om man har live i datan?

Som jag då?

(fast jag har skägg, betyder det att jag egentligen borde ha en elektronlåda?)

Arete: sequencern är rätt förvirrande, och det brukar poppa upp frågor om synk och 303:or med jämna mellanrum. Det är möjligt att bli förvirrad av 6 rattar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-09 11:19

Det räcker väl med två rattar för att bli förvirrad ibland

Jag har också skägg! Fast jag får ju snart vrida lite på apans monolåda när vi ska dra ett (vansinnes)jam

Ursprungligen av Arete:

Det räcker väl med två rattar för att bli förvirrad ibland

"The only 'intuitive' interface is the nipple. After that, it's all learned."
Bruce Ediger

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-05-09 11:22

Ju längre skegg destådjupare hamnar man i lådans tunnlar ner till syntesen.....

Är man välrakad om man spelae theremin?

Jao, sen är det bara lite kreativitetshämmande för mig ibland, men det är väl en vanesak bara kanske.

Jag tycker Live är krångligare än Reason, men det kan iofs bero på att jag använt Reason i ett antal år och Live endast en några veckor.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-09 20:04

Live känns JÄTTEKRÅNGLIGT och helt fel i 1-2 veckor. Sen fattar man att man är helt dum i huvvet som inte fattade hur det funkade från början

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-05-09 20:32

Arete: hahahahahahaha! So true!!

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-05-09 21:54

live är det enklaste jag testat i hela mitt liv och förstår knappt att det är så bra och funktionellt som det verkligen är...

det är ju helt klart pengarna men med lite skepsis till vad som komma skall med version 6. det enda jag saknar är faktiskt en bra redigeringsfunktion. annars är det ju klockrent

om man kör tutorialsen så blir det ännu enklare sen. faktiskt värda

Jag saknar bara småsaker som bättre groovekvantisering, bättre timestretchalgoritmer, bättre hantering av automatisering, optimering så att det inte använder 3ggr så mycket cpu som andra program, bättre/smidigare frysfunktion, mer follow actions, nya midi/automatiseringspluggar (automatiserings-LFO tex, vore rätt funkigt), relativ mappning så att alla ens kortkommandon inte blir sneda bara för att man lägger till ett spår mellan två gamla, OSC-stöd och rendrering av flera spår samtidigt.

Nej, förutom de petitesserna så är Live helt perfekt, och jag kan inte förstå varför de behöver släppa Live 6.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-09 22:19

Några stycken smidiga verktyg för att klippa/klistra/editera audio vore inte heller fel, lite tråkigt att behöva gå till en extern editor för det.

  • Medlem
  • 2006-05-10 09:29
Ursprungligen av Arete:

Några stycken smidiga verktyg för att klippa/klistra/editera audio vore inte heller fel, lite tråkigt att behöva gå till en extern editor för det.

Oi. Om du tex bara vill "klippa ut" en del av en audioloop, så kan du ju först makera den biten du vill ha av loopen (så att då du trycker play så spelas bara den biten du vill ha..).
sedan skapar du upp en ny audiokanal. vid in/outs kan du ta 'audio from / kanalen-med-orginalloopen-där-du-markerat-biten-du-vill-ha'

sedan trycker du 'record' på den nya kanalen och spelar helt enkelt in den biten av audioloopen du vill ha i en ny loop.
klart!
Tänk på att alla eventuella effekter du har på orginalkanalen även spelas in på den nya loopen. I vissa fall kan detta vara önskvärt, tex för att spara processor.
I andra fall, inte så önskvärt. Då är det smart att stänga av effekterna.
Jag gör iaf såhär väldigt mycket. Att jag bouncar ner grejer till audio på det viset, och det kan vara allt möjligt. Smidigt iaf.

Allt detta förklaras säkert bättre i Tutorialsen... Ska faktiskt ta och köra igenom dom nån dag.

Eller så använder man consolidate-kommandot som gör samma sak fast mycket smidigare. Manualen förklarar det rätt bra.

  • Medlem
  • 2006-05-10 11:52
Ursprungligen av false messiah:

Eller så använder man consolidate-kommandot som gör samma sak fast mycket smidigare. Manualen förklarar det rätt bra.

hmm. Det har jag missat! Och jag som trodde jag kunde Live by now.. :rolleyes:

tack för tipset.. sånt här kunde man ju lärt sig för längesen OM DET FUNNITS EN EGEN ABLETON LIVE-AVDELNING PÅ FORUMET

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-05-10 13:28

aj.
och här sitter man och försöker spara ihop till en liten sketen controller.

tack för den kniven i ansiktet

Så mycket prylar och har ändå inte lärt sig fälla ner inforutan i Live?

  • Medlem
  • 2006-05-10 13:48

Nämen, vad har de en riktig syntbasist till?!?

(ro hit med en sådan där mixer!)

Bevaka tråden