Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk byte i iMac rev d

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-01-18 19:47

Ville bara kolla med er.. Jag ska byta ut 6 gigarn i en iMac rev d och har nu beställt en 20 gig hårddisk från JME data. "Fujitsu MPG3204AT - 20,4 GB IDE UDMA-100 ". Vad menas med UDMA 100? Fungerar det i en iMac rev d? Stoppa mig om det är fel slags hd..

Det mesta borde finnas förklarat i den här tråden:
Hårddiskbyte i iMac?

Där står bl.a. om olika hårddiskar samt om ATA100.

  • Oregistrerad
  • 2002-01-19 16:46

ok, men det handlade om iMac DVs, min är en tidigare med cdsläde. Funkar det med en ATA 100 hd i den? vad jag fattat så är det väl bakåtkompatibelt så att det ska funka, eller?

Sen så blir det en massa skruva för att byta ut den, men jag hoppas det går bra.. :eek:

En del bra länkar med beskrivning och bilder steg för steg
http://www.imac2day.com/installhd.shtml
http://home.swipnet.se/~w-66804/macskruvaren/index.html

hoppas de kan vara till hjälp

  • Oregistrerad
  • 2002-01-23 21:57

Jag följde macskruvaren.cjb.net och lyckades byta ut hdn! Enda problemet är att jag inte lyckades få tillbaka cd släden rätt, nu när den är ihopskruvad så sitter den intryckt ca 1 cm, men den funkar fast med mer oväsen än innan. Vad kan jag gjort för fel? Den har ju inga skruvar och jag fösökte flytta den lite hit o dit, men den sitter ändå fel, det är liksom för mycket skjut rum.. Ska kolla in det mer imorrn..

Men annars var det inga problem att byta ut, hdn funkar fin fint.

Det finns en liten metallpigg som måste in i en skåra då man sätter tillbaka skälva datorn i iMacen. Om inte den sitter rätt så blir cd släden lite intryckt...

  • Oregistrerad
  • 2002-01-24 09:40

Så jag behöver bara lyfta upp den igen och sätta in den rätt lr?

En annan sak, hur får man 6 gigarn att fungera i en G4a? Jag provade nyss att läga den ovanpå 40 gigarn och koppla in sladdarna som var förberedda men då ville inte datorn starta, badbollen stod och snurrade tillsammans med den glada macen, men den kom aldrig någon vart.. När jag tog ut den så fungerade datorn igen.. Ska kolla i manualen när jagkommer hem.

  • Oregistrerad
  • 2002-01-25 09:28

Ok, nu har jag fixat CD driven i iMacen så den är bra. Och jag lyckades fixa hdn till g4an också, stod på undersida hur bygeln skulle sitta för att göra den till slave.

[ 25-01-2002: Meddelandet ändrat av: bOOzo ]

1
Bevaka tråden