Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur var det med RAM minn till G4a..?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-09-17 10:04

Tror inte ni kom fram till ngt riktigt svar i dom förra inläggen så jag frågar igen - funkar PC133 noname RAM i en ny G4a?

T ex kostar "256Mb SDRAM 168pin cas3 PC133" 491 kr inkl moms på Datorbutiken.se, samma sort kostar 649 kr inkl moms på Macoteket.se, men då garanterar dom att det funkar i en Mac..

Är det någon som har ett definitivt svar på om det går llika bra med noname RAMet från datorbutiken??

Köp INTE noname

Det är som flera här sagt tidigare inte så enkelt, det kan funka men det kan lika gärna inte funka med noname minnen.

Om du vill testa minne från datorbutiken så skulle jag rekommendera att du ser till att få köpa minnet på "öppet köp" och att du får pengarna tillbaka om det inte funkar.

  • Oregistrerad
  • 2001-09-19 10:08

I min G4/466 har jag inte haft några problem med "noname"-minnen (köpt både på datorbutiken och av en kompis)men jag håller med mannen om att du bör försöka få minnena på öppet köp, det kan ju gå fel.

Hittade följande trevliga pris hos Datormäklarna i Göteborg:

Apacer 512 MB SDRAM PC-133 Original 943 :- inkl. moms
http://www.datormaklarna.se

Apacer har sedan någon vecka 512MB för nya Quicksilver macarna och jag väntar svar från Datormäklarna vilket pris som gäller på de 512 :or som är för nya macarna. Apacer finns med egen sökbar databas på: http://www.apacer.com - deras modelnummer på detta minne är: AP512APPMG4 - Du kan alltså se vilka nummer som gäller för de andra macmodellerna och sedan prata med din affär om vilket pris dom kan ge dig på Apacer minnen.

OM någon testat Apacers minnen så motages tacksamt en liten utvärdering.

CUL8R,
Olle Jonsson (SVT - Göteborg • digitalkanalen)
- Avidredigerare & Fotograf (DVC Pro 25)
+++

Jag satte nyss i 3 x 512MB i min Dual 800. Minnena är från Kingston. Jag kommer inte ihåg vad de kostade men de är inte speciellt mycket dyrare än "skitminnen".
Kingston har livstids garanti och har alltid ställt upp utan att knussla då det har varit problem.
Vi köpte nyss 106 st 128 MB moduler för våra iBooks. Endast ett minne var felaktigt. Några minnen ville inte accepteras av iBooken. Kingstons representant kom på besök och garanterade att de fixar alla våra problem.
Trots att jag sade att jag tror att problemet beror på Apple.
Min rekommendation är att inte låta snålheten bedra visheten. Köp schyssta minnen så att ni inte behöver ångra ert köp.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2001-09-20 22:26

Använder "noname" minnen på alla
platser i min G4 400 AGP.
Dessa är pc-133 :or
Funkar skit fint

  • Oregistrerad
  • 2001-09-20 23:13

Denna fråga lär leva dygnet runt - året runt.

Något konstigt att det är så få som berättar om problemen. För de är rätt vanliga.

Senast igår fick jag mail från en kund som hade köpt en 512:a från Datorbutiken och det gav honom bara 256MB. De kunde naturligtvis inte svara på varför. Så här har det varit länge, dessutom bara blivit värre med åren.

Vad är det för mening med att ha 1,5 GB SDRAM när maxtaket för varje enstaka applikation bara är 999 MB av de installerade SDRAM modulerna - på MacOS X är frågan väl irelevant men knappast på 9.x - eller missar jag något i den frågeställningen ?

/// Olle \\\

Man kanske vill ge Photoshop 999 MB och något annat program 400 MB. Och med en dator med 1.5 GB RAM kommer man inte behöva uppgradera RAM-minnet när man väl tar steget till Mac OS X.

Jag har 1 GB RAM i min gamla blådåre och det är HEAVEN. Alla program som jag behöver i gång samtidigt och då med rejäl minnestilldelning. Detta under 9.2.1

Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke W:
Jag satte nyss i 3 x 512MB i min Dual 800. Minnena är från Kingston. Jag kommer inte ihåg vad de kostade men de är inte speciellt mycket dyrare än "skitminnen".
Kingston har livstids garanti och har alltid ställt upp utan att knussla då det har varit problem.
Vi köpte nyss 106 st 128 MB moduler för våra iBooks. Endast ett minne var felaktigt. Några minnen ville inte accepteras av iBooken. Kingstons representant kom på besök och garanterade att de fixar alla våra problem.
Trots att jag sade att jag tror att problemet beror på Apple.
Min rekommendation är att inte låta snålheten bedra visheten. Köp schyssta minnen så att ni inte behöver ångra ert köp.

Två kommentarer till detta:
1) Kingston säljer minnen till nästan samma pris som Noname minnen (för att det är noname minnen med en Kingston etikett på) men ger en service som är hög jämfört med vissa (kräver många anställda osv) - detta är dock deras största problem och vilket kommer att resultera i att de går i konkurs "inom 1år". Kingston har helt enkelt inga produkter de tjänar tillräckligt med pengar på (läs några pengar alls)...

(jag vill gärna höra om någon tycker/tror/vet någor annat)

2) Vid en konkurs gäller inga garantier längre...

Johan Åsberg
Inköpare / Macoteket

Ps
Viking har samma problem...

[ 24-09-2001: Meddelandet ändrat av: mannen ]

  • Oregistrerad
  • 2001-09-24 14:57

Jag beställde just 128 MB från Macoteket, inte för att det var billigt, utan för att dom garanterar art det funkar. Kommer gå på ca 420:- inkl frakt.

1
Bevaka tråden