Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billigt minne till iMac 2002?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har pejl på var man hittar de billigaste modulerna på 512 MB till nya iMacen? Apple Store tar 2168 kr ex moms...

  • Oregistrerad
  • 2002-01-13 00:21

Micke W skrev:
800.- ex. moms på dataprince.se/

Ok, ok, ok, billigt som bara den
- men, om det skulle strula så vet DP knappast vad en Mac är för något.

Det vore lite tryggare för Agamemnons nattsömn att satsa 846.- ex moms hos
PowerPC - Dom är ju trots allt Mac-människor!

/Micke Seid

[ 13-01-2002: Meddelandet ändrat av: Micke Seid ]

Nya iMacen tar SO-DIMM minnen, antagligen 133Mhz(Samma som nya iBooken och Powerbook G4). Alltså inte vanliga SDRAM PC-100 minnen. SO-DIMM är ganska dyra minnen.

Intressant... men när man tittar runt så verkar det vara ett grymt spann mellan billigt och dyrt minne av samma storlek/modul. Finns det några argument att köpa dyrare minne än billigare? Exempel:

512MB PC133 SDram Seitec /kom 998.75 inkl moms

VIKING 512MB DIMM SDRAM REG ECC PC133 - DL1107 5706.25 inkl moms

Vad är skillnaden?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Nya iMacen tar SO-DIMM minnen, antagligen 133Mhz(Samma som nya iBooken och Powerbook G4). Alltså inte vanliga SDRAM PC-100 minnen. SO-DIMM är ganska dyra minnen.

I den "lättare" platsen. I den andra platsen sitter SDRAM PC-133...

Det sitter säkert PC-133 i den "gömda" platsen, fast eftersom systembussen endast är på 100MHz, så registrerar maskinen 133:an som 100. Därför kan man stoppa i både 100 och 133MHz SO-DIMM i den lediga platsen, beroende på vilket som är billigast.

Det konstiga är varför Apple stoppar i 133, när det bara "blir" 100 iaf.
Likadant i PB G4. I 550-varianten är systembussen på 100MHz, och datorn registrerar modulen som 100MHz, men kretsen är en PC133. Det står tryckt på lappen på kretsen.

I 667:an däremot ska det ju va 133. Kanske billigare att ta samma över hela produktlinjen...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke W:
I den "lättare" platsen. I den andra platsen sitter SDRAM PC-133...

Visst ja, frågan är, hur mycke tar den platsen, kan jag trycka in en 512a eller är max 256?

Du kan sätta i en 512:a om den inte är alltför mycket byggd på höjden. Har sett vissa kretsar som är dubbelt så höga som 256MB.

T.o.m. Apple själva säger ju att man kan ha 1GB RAM i iMacen, och då måste det sitta en 512MB på originalplatsen. Några 768MB SO-DIMMar har inte jag sett till iaf...

  • Oregistrerad
  • 2002-01-22 17:25

Visst är det billigare med 133orna och säkert också en anledning till att de använder dem från fabrik. Högre tillgänglighet.

Du är också hemma igen, Tobbe...?!

Jajemän. Lite fel forum kanske...

Skaplig mässa faktiskt. Kul keynote. När kom du och ställde dig i kön?
Telefonen som jag hade med mig strulade mer än lovligt. Funkade knappt nångång. Försökte du ringa mig?

Nöjd med resan. Framförallt var SF en fantastiskt trevlig stad. Måste återvända dit nångång. Och så var vi nere i Cupertino och hälsade på huvudkontoret. Kul att skryta med...

1
Bevaka tråden