Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmupplösningsbekymmer

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag antagligen klantat till mej.
Släpade med mig min G4:a till jobbet för att utnyttja bredbandet där nu när jag skulle installera 10.1.3.

Ville inte ta med mej min egen skärm så jag använde min PC-skärm en Fujitsu av äldre modell, det är ju samma VGA-kontakt.

När jag satt i den och starta upp Macen var bildskärmsupplösningen åt helvete så jag justerade det via Bildskärmsinställningarna och det blev bra.

Jag laddade ner de dryga 100Mb jag skulle, stängde av och kopplade ifrån och tog hem maskinen igen.
När jag sedan sätter igång min G4:a så blir min skärmbildsupplösning helt fel, jaha tänkte jag det är väl bara och ändra. Men se det gick inte, finns bara en rad och den står på 640 x 480 , 67, Hz, och det finns bara rekommenderad att välja på, finns ingen Alla.
Har zappat Pram på ackiboa inrådan och då rättade det till sej. I bildskärmsinställningarna fanns återigen alla valmöjlighetena och rutan Alla.
Var glad ett tag och gjorde en omstart för att byta disk.
Då blir det likadant igen, bara rekommenderat och samma korkade instälnning 640 x 480. Zappade om pram en gång till och det rättade till sig. Stängde av och var borta några timmar och starta om datorn. Likadant igen och nu hjälper det inte hur mycket jag zappar Pram.

Vad är det som gått åt pipan. Maskinen är två år drygt, så batteriet kan väl inte vara slut, och just nu? Egendomligt sammanträffande i så fall

Hjälp!!!

Släng Bildskärmsinställningar(dokument) i din Programinställningar(mapp), nollställ PRAM då du startar om!

Prova med att bygga om skrivbordet samt zappa pram 1 gång till. Du håller väll inne tangenterna tills det plongat till 2 gånger... ska du - fast det visste du säkert redan. En annan sak som du kan göra är att resetta hela burken, då borde alla problem vara ur världen. På Powerbook Titanium så sitter den lilla knappen baktill, tror att den sitter framtill på modellen innan Quicksilvermacarna - liten varning dock - 1 av de 2 knapparna är till för firmware, låt bli den. Kolla manualen för säkerhet skull. Ackiboas råd är annars bra så länge vi pratar om MacOS 9 men du kör ju OSX så då håller nog inte detta tips från honom.

Olle

[ 25 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Skall kolla det du säger ackiboa.
Nu är jag lessen alltså

Kopplar ner nu och slänger det du sa

Nu har det rättat till sej, men för hur länge. Hjälpte ju inte tidigare att växla hårddisk eller Mac OS.

Ruskade om lite i datorn för att se om något kommit ur läge efter transporten, men det tror jag mindre på.

Nu när den är "rätt", skulle man inte slänga filen i programinställningarna nu och zappa sen, låter inte bra förstås

Nåt har jag gjort för nu fungerade det tre ggr i följd att skärmen blev riktig efter omstarterna. Körde Diskwarrior 2.1, Tech Tool de luxe samt Drive 10, men inget sa något om det fanns fel. I ex.vis Pramminnet.

Gjorde flera Zappande av nämnda minne. Om det nu hjälpte. höll på till strax efter midnatt. Stort Tack till ackiboa via stödet i ICQ.

I morse innan jag gick till jobbet gjorde jag en ny uppstart och datorn uppförde sig som jag förväntat mej. Helt perfekt.

Lite oro finns ju kvar när man inte vet vad det var för fel.
Lärorikt är det i allafall. Prova inte gamla PC-skärmar till din Mac.
Det är ju som att sätta in en gammal växellåda från en Skoda i din Bentley.

Funderar på detta om det är nyttigt att skruva loss skärmkabeln från den avstängda Macen utan att först förvissat sej om att man även stängt av skärmen.
Kan det bli "backströmmar" in i Macen?
Det är ju ingen USB-kontakt!
Har ju hört att datorerna förr tog skada om man kopplade ur enheter utan att först stängt av ALLTING.
Man blir ju lite vårdslösare nu när man har USB och Firewire och glömmer då skärmkabeln som inte har detta.
Vad tror ni?

1
Bevaka tråden