Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Low End Macar i fritidshuset?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad gör du med din äldre Mac som inte riktigt platsar och som inte låter sig säljas så lätt?
Är det som maildator i fritidshuset eller är soptippen som gäller?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2002-01-11 10:03

Vet inte riktigt.
Men som det känns nu när jag går i tankar på den nya iMacen, så har jag svårt att göra mig av med min "FÖRSTA" egna iMac 266 BlueBerry, när den nya blir en familjemedlem.
Den gamla kommer med säkerhet att bli kvar till nätverksspel och lagom till min 4 mån. gammal son när han blir äldre. Den kanske får stå i köket tills dess.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-11 18:20

En gammal Performa 450 står i ett hörn och tittar på mig ibland.
Jag hade en gång i tiden en LC II´a (väldigt snarlik 450)...och den överlevde mig ca. ett år. 450 fick jag av en polare för ett halvår sedan och funderar på att ha den som "skrivmaskin"...

  • Oregistrerad
  • 2002-01-11 20:31

Det var ju visserligen inte ens någon Low End Mac, men en gammal 8100a fick dödstöten av mig häromåret.
Trist på så rara ärtor - men det fanns inget att göra
Så, efter att ha förvissat mig om att den inte kände någon smärta så strippade jag den ner till dess minsta beståndsdel. Ett makabert hantverk...

Nu pryder moderkortet (med bortplockad kylfläs) hemmet i form av äkta nördkonst - det blev en riktigt snygg tavla av en gammal trotjänare. Jag ser den varje dag och minns allt gott den gjort för mig. En form av återanvändning så god som någon.

Har en polare som har planer på att göra om en iMac till ett akvarium...
:rolleyes:
/Micke Seid

Citat:

Har en polare som har planer på att göra om en iMac till ett akvarium...

Ett maquarium!!! En gammal goding. Då kanske han kan få lite inspiration på den officiella webbsiten för detta. Det finns byggsatser att införskaffa för ändamålet. Det går även att köpa färdiga iMac-akvarier för $299

www.macaquarium.com

[ 12-01-2002: Meddelandet ändrat av: mackan ]

Det här är en kul tråd.

Jag har svårt att se varför man skall göra sig av med sina gamla Macar. Andra hands marknaden är ju allt annat än betalningsvillig och HUR skulle jag kunna sova gott på nätterna om jag dumpade min Classic 4/40....eller min performa 630.......eller min PB 150....eller min..........?

Jag ställer istället samma fråga som inledde tråden; om jag inte vill göra akvarie, vad gör jag då? Jag har bl a en PB1400c som jag skulle vilja ha i två delar, spika upp skärmen på köksväggen eller på insidan av en skåpslucka ha tangentbord och maskin som en liten undanstucken skärbräda, hänga in den på Airport närverket och kolla 99mac medan jag kokar gröt till barnen på mornarna

Låter det sig göras? (tudelningen av PBn alltså - gröten _vet_ jag låter sig göras )

Anders

[ 14-01-2002: Meddelandet ändrat av: Anders Ingelstam ]

Jag håller med dig Anders, varför sälja...
Jag har en 8500 med Apple 17" (med högtalare), en 660 AV och en Duo 2300 med dockningsstation.
Problemet är utrymme, just nu står dom i föråd...

Jag såg en gång på nätet en PB som byggts om på ett lite halvudda sätt - höljet var utbytt mot lego! Det bör alltså vara möjligt att få isär dem, men hur det går till är såklart en annan fråga...

Min 6100 och PowerBook 180 ligger i rummet, vet inte vad jag ska göra med dem

Hade 61:an haft PCI platser så kunde jag kört *NIX på den, men nu har den inte det och jag tänker inte sitta och krångla med den. Men jag slänger inte dem för 5 öre!

(säljer dem inte heller )

Anders. Det borde inte vara mer än bildskärmskabeln och två skruvar som håller ihop skärmen med resten av burken. Kan du bara hitta vettiga kontakter och en kabel på www.elfa.se så borde saken vara biff...

Om någon har bra tips på vad man kan använda en gammal 6100, 7200, 5320, 170, Classic, Classic II, SE, SE/30, LC, si, Plus, FX, G3bw och en drös med lösa moderkort till skulle jag (min fru...) bli jätteglad.

OK, G3bw:n får nog bli en NAT/DHCP eller något liknande.

Citat:

Skapades ursprungligen av: theJoker:
Anders. Det borde inte vara mer än bildskärmskabeln och två skruvar som håller ihop skärmen med resten av burken. Kan du bara hitta vettiga kontakter och en kabel på www.elfa.se så borde saken vara biff... .

Jaha´ru....låter ju lätt som en plätt
Nån som kan ge lite detaljer eller odds för huruvida det är möjligt eller ej (utan ingenjörsexamen)

Anders

  • Medlem
  • International user
  • 2002-01-15 00:01

skulle inte tro att jokerns förslag fungerar. Det brukar finnas en max längd man kan ha på sådana kablar, om man nu inte har en ingenjörsexamen i radio och antenn design :), för då kan man nog räkna ut hur man ska dämpa alla störningar.

Det slår mig att jag har uttag för extern skärm på PBn. Vem var det som sålde en hög med små platta skärmar? Finns dom fortfarande nånstans där ute?

Anyone?

Anders

Hmmm, jag antar att du har rätt, men borde man inte kunna komma upp i någon meter utan att förstärka signalen?

Jaa´... vet inte vad man ska ha dom gamla burkarna till, blir väll ett smärre museum om man skulle ställa upp dom: 1 st IISi, 2 st SE/30, 1 st Classic, 1 st LC, 1 st Pb 100, 1 st Pb 520, 1 st Pb 5300 och en iMac revA. Och då har jag ändå sålt av samlingen lite....! Men imacen och Pb5300 är iaf i bruk, funderar på att ha iMacen som kokbok i köket. Pb´n har jag inkopplad till stereon. Kör mp3´or på den. Classic´en skulle blivit ett akvarium, har ritningar och allt, men det har inte blivit av.

[ 15-01-2002: Meddelandet ändrat av: El Tollo ]

  • Oregistrerad
  • 2002-01-15 21:03

När det gäller avstälda macar har jag en MacPortable och en Classic II, hade även en MacIIci den en svartvit 21" skärm men den gave jag till en kompis som behövde något att skriva en uppsats på. Om vi alla skulle gå ihop och öppna ett Mac museum, det vore något det. Men vem skulle gå på det då? Det skulle väl bara bli vi redan Mac frälsta, och vi har ju redan sätt alla modeller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-15 22:07

Jag har ställt sex stycken fågelholkar (Plus, SE, SE/30, Classic) på loftet till ett uthus på landet. En i varje hörn och i mitten av långsidorna. Man kan ju alltid inbilla gäster att jag har okulta tillställningar där jag ligger naken och tillber Steve Jobs...
Funderade en gång i tiden att bygga om en 540c till en rörlig tavla. Med antingen bildspel eller Quicktime film. Tänkte sätta den i en lite tjockare ram och snygg passeparout. Kanske med kvadratiskt utsnitt för att få bort datorkänslan. Någon gång ska jag få ändan ur...

Vilka program skall man ha till en gammal SE/30 för att sköta sin mail? Eller skall jag göra brevbäraren glad genom att bygga om den till en brevlåda?

  • Oregistrerad
  • 2002-01-18 13:28

Jag har ett jättebra tips för vad man kan göra: Ge dem till datorintresserade släktingar, men framför allt, låna ut dem till kompisar som pluggar, det är bara kul att datorerna kommer till användning. Se´n kan man alltid ha sina kära återseenden när man hälsar på då och då... ... kära återseenden med sina gamla klenoder!

Jag bidrar just nu med en SE/30 som står hos en PC-frälst morbror, så att han ska få lite perspektiv på livet. Och en Powerbook 145B som gör tjänst som skrivmaskin till en tjejkompis som pluggar till lärare. En del annat har jag skänkt bort, annars är inte Apple-prylar svårsålda egentligen. Jag kommer nog få svårt att motstå den första iMac Rev A-annonsen där den säljs till vrakpris t ex... Första iMac var så himla över-elegant i sin design. Rätt färgval å så den där tvåfärgade kulan i puckmusen... charmigt!

Sålde 3 st "Tosters" för någon månad sedan. Alla fick ett värdigt slut(?). Color Classicen hamnade hos någon som skulle fotografera den i något reklamsammanhang. SE:n och SE/30:n hamnade hos en konstnär för iltransport ner till Tyskland där de skulle ingå i en utställning med flera andra Tosters och stå och köra svartvita QT-filmer i en installation. Jag har dock fortfarande en av varge sort kvar. Color Classicen startas då och då för Tetris och Crystal Quest m.m.

Min favoritmac är dock min WGS 9150 som används hemma som mail/web-severer och för backup. En enorm dator (storleksmässig alltså).

Jag kan inte riktigt identifiera mig med de som sparar sina gamla datorer... Jag ser mycket hellre att de kommer till nytta någonstans. För ett tag sedan skänkte jag bort en gammal LC 475 med skärm, en SE/30, och lite annat krafs och nu i helgen ska jag kommer en kille och hämtar en Mac llci, en PM 6100 (något defekt), en apple cd-spelare, tre skärmar (2 svartvita A4 skärmar och 1 14" applevision) och en gammal HP-skrivare. Det är alltid lika kul när någon svarar på annonsen och låter förvånad över att det skänks bort Visst man kanske skulle kunna få någon hundralapp för prylarna men det känns liksom fel på något sätt.

  • Oregistrerad
  • 2002-01-21 13:36

Jag har en gammal 7300/166 som i lördags åkte ner i källaren och där agerar fil-, web- och carrachoserver. Den kör OS X naturligtvis.

Är det nån som känner till nån enkel och gratis mailserver man kan köra på den också?

1
Bevaka tråden