Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2 funderingar om nya iMacen...

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2002-01-09 18:52

Den väger bara 10 kg (gamla iMac 15 kg), vågar man hoppas på att den pallar att man greppar metallstången och bär iväg med den? Smidigare stationär mac att bära runt än så kan man ju knappast få isf!

Varför använder inte Apple Bluetooth för att ordna sladdlöst tgb? Är chipen alldeles för dyra jämfört med USB? Blir det mekkigt med batteri i tgb/mus? Blir det strul med bandbredden/latenciteten? Är det för mkt elektriska störningar runt datorn? Passar inte protokollet för tgb?

Ngn som har pejl?

mattan

Updatering:

Detta från zdnet:

Citat:

Apple says that it´s all right to grab the whole computer by the articulated neck for hefting around, but the new iMac doesn´t feel significantly lighter than the old iMac.

[ 09-01-2002: Meddelandet ändrat av: mattan ]

Sladdlös mus och tangentbord är nog rätt bra att Apple inte använder, det är väl inte så farligt med två sladdar?

Men sladdlös behöver du batterier till musen och tangentbordet, ifall du har flera stycken kan de störa varandra (?) och på ställen med många datorer vet jag att det kan skapa problem. På DreamHack var det nån nisse som fick byta ut sina trådlösa produkter för de höll på att skumma sig, för mycket olika signaler överallt kanske?

Speciellt det där med batterier gör att jag personligen inte känner för o köra sladdlöst.

Har div PC polare som titt som tätt får byta batterier..

Just bluetooth och airport är inte en så bra kombination har jag hört. De stör varandra ganska mycket. Dessutom tycker jag det är en helt ok lösning med att ha musen kopplad till tangentbordet även om det första jag skulle göra om jag köpte ny Mac skulle vara att byta ut musen till en riktig mus.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Gabriel Falkenberg:
Just bluetooth och airport är inte en så bra kombination har jag hört. De stör varandra ganska mycket. .

Va, det låter underligt? Var har du hört detta?

[ 10-01-2002: Meddelandet ändrat av: mackan ]

Citat:

Dessutom tycker jag det är en helt ok lösning med att ha musen kopplad till tangentbordet även om det första jag skulle göra om jag köpte ny Mac skulle vara att byta ut musen till en riktig mus.

Bakåtsträvare. Som om man skulle byta ut mobilen mot en "riktig" telefon så fort man köpte en första gången.

[ 10-01-2002: Meddelandet ändrat av: mackan ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: mackan:
Bakåtsträvare. Som om man skulle byta ut mobilen mot en "riktig" telefon så fort man köpte en första gången.

[ 10-01-2002: Meddelandet ändrat av: mackan ]

Om man säger såhär, jag ser hellre att de lägger ner energi på att göra en schysst tvåknapparsmus med scrollhjul än att de gör musen och tangentbordet trådlösa. Fast det är klart att det skulle vara schysst om man kunde välja om man ville ha trådlöst eller inte.

Citat:

Skapades ursprungligen av: mackan:
Va, det låter underligt? Var har du hört detta?

Kommer inte ihåg riktigt, men nu när jag gjorde en sökning på bluetooth, 802.11B och interference fick jag fram följande sida där de säger att teknikerna inte alls behöver störa varandra fast att det behövs mer tester för att vara säker.
http://www.allnetdevices.com/wireless/news/2001/12/11/study_finds.html

2-knappars möss med scrollhjul är redan standard på PC. Jag använder en sådan optisk Logitech själv ibland. Funkar lysande med macen. Men...

...helt klart hade jag föredragit bluetooth-stöd i macen.

Citat från artikeln som hänvisades till:

Citat:

"The results of this initial test are important because Bluetooth and 802.11 technologies offer tremendous potential for the wireless networking world," said Todd Snyder, CEO and founder of Wireless Infotech Education Services

Det här gillar jag

Jo man kan utan problem lyfta den nya iMacen i "armen" men efter att ha testat att lyfta den sa kan jag saga att jag inte litar pa den.

Valdans osakert, men vet inte om man kommer att tappa ner den.

Kan ocksa saga att det ar lite jobbigt nar man ska pilla i Airport kortet, maste skruva av botten pa den for att komma at det, och det utan att tappa ner den pa skarmen eller orsaka annan skada pa den.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2002-02-25 16:16

Jag vet att jag har sett en bild på den nya iMacen
som ligger på en blå "Vagga" i skumplast eller nåt.
Jag utgår från att iMacen levereras med denna "Vagga"
som också ska skydda den under transport.

enknappsmus är bakåtsträvande.

Vore det inte en juste id´e att ha ingång för inmatningsenheter på sidan, eller under i en liten grop på framsidan, så skulle man iaf slippa dra sladdarna över hela skrivbordet?

  • Oregistrerad
  • 2002-02-26 14:47

Om man köper den nya iMacen köper man fantastisk design. Musen är utformad för att stilistiskt passa ihop med den. Även om jag gillar min Microsoft-mus med två knappar och scrollhjul liksom min trådlösa Logitech-mus med tre knappar och scrollhjul som jag kör på jobbet så skulle jag inte ha något emot att använda Apples nya vita mus. Om jag fick använda den till nya iMac, som i ärlighetens namn verkar helt fantastisk.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Gabriel Falkenberg:
Kommer inte ihåg riktigt, men nu när jag gjorde en sökning på bluetooth, 802.11B och interference fick jag fram följande sida där de säger att teknikerna inte alls behöver störa varandra fast att det behövs mer tester för att vara säker.

Jag kommer ihåg en text på MOSR som handlade om ett rykte som sa att skälet till att Apple inte valt Bluetooth ännu är just att det stör ut airport-nät. Men det var ju som sagt på MOSR...

Jag hittade texten:

From: Sound King Records [email protected]
Date: Mon Feb 04, 2002 11:28:36 AM US/Eastern
To: [email protected]
Subject: Re: Apple and Bluetooth

I doubt Apple will support Bluetooth until some fundamental problems with the technology are worked out. There are a number of articles online that describe how Bluetooth devices can seriously interfere with an Airport network connection (i.e. slow it to a crawl).

Here´s an excerpt from one:

´There are 83.5 channels in the 2.4GHz band. Bluetooth uses 79 of these channels. Wi-Fi uses 22. Inevitably, there is some crossover.

Wi-Fi hops channels twice a second and checks to see if a channel is in use before using it. It´s the ´Miss Manners´ of the 2.4GHz band. Meanwhile, Bluetooth channel hops 1,600 times a second and doesn´t check to see if a channel is in use before it leaps onto it.

Bluetooth is hopping all over the spectrum, like an over-sugared six-year-old kid. It doesn´t look before it leaps. If it picks a channel that Wi-Fi is already talking on, it just talks over top of the existing transmission. At the other end of the channel, the Wi-Fi receiver can´t make head or tail of what was being sent. When this happens, Wi-Fi is smart enough to scale back its transmission and tries again at a slower speed.´

Full article here: http://www.e-magazineonline.com/FEA/FEA012505.htm

More here: http://news.zdnet.co.uk/story/0,,t269-s2071957,00.html
http://www.wired.com/news/technology/0,1282,39912,00.html

You probably know about this, and I´m sure apple does too. I don´t see why they would lend any momentum to a technology that seems badly engineered and conflicts with the Airport technology that they have already made significant investment into.

...och detta var kommentaren från MOSR:

Although we have repeatedly heard from Cupertino that the company does not intend to implement Bluetooth as it currently standards, the company is looking to hire engineers with Bluetooth know-how and has had a significant presence at several recent Bluetooth events around the world. While we do not expect the current Bluetooth standard to be implemented on the Mac, when the Airport interference issues are resolved we predict Bluetooth will appear on new Macs with great haste.

[ 26 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

1
Bevaka tråden