Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska man lita på?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-09-01 14:28

Hej igen..
Läser på Apples hemsida när man går in via AppleStore att till den billigaste iMacen får man samma grafikkrets, ATI Rage 128 Ultra me 16 meg som med alla de övriga... sen läser jag på macoteket, där står det likadant... sen läser jag på teknisk information på apples imac-sida, där står det att den har 128 pro me 8 meg, medan de andra har 128 ultra me 16 meg... vad ska jag lita på??

  • Oregistrerad
  • 2001-09-01 14:33

Jag menar alltså den modellen som har CD, 64 meg ram, 20 gig hårddisk, 500 mhz g3, den för 12.500 inkl moms på macoteket, 12.000 inkl moms på applestore

  • Oregistrerad
  • 2001-09-02 19:08

Ingen som vet vad som är sant?

Jag tror att de har skrivit fel på AppleStore.
Det som står under tekn. spec. på Apples iMac-sidor, bör vara korrekt.
Alltså ATI RAGE 128 Pro graphics accelerator with 8MB of SDRAM; AGP 2X support.
Men 100% säker är jag dock inte.
Bäst att du kontaktar Apple, eller någon ÅF som har den modellen, och kollar upp vad som gäller.

Det skall vara 8MB på den minsta iMacen - vi hade fått fel information.

Ledsen men det är ändrat på vår web nu.
(www.macoteket.se)

Rage 128 Pro är dock en bättre grafikkrets än vad Rage 128 Ultra är (light version av 128 Pro).

[ 03-09-2001: Meddelandet ändrat av: mannen ]

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2001-09-03 11:52

Om du tittar på Apples PDFer så ser du att det är olika kretsar i minsta iMacen USA har ATI RAGE 128 Ultra (16 MB minne) och europa har ATI RAGE 128 Pro (8 MB minne).
Kommer jag ihåg rätt så var det liv om detta att europa versionen har långsammare video och mindre video minne än USA.
http://www.apple.com/uk/imac/pdf/iMac_DS-a.pdf http://www.apple.com/r/store/infoblock/pdf/iMac2001.pdf

Var det inte den förra modellen av iMac, där alla modeller i USA hade Rage 128 Ultra medans enbart topp modellen här i Sverige hade det?

Jag kan minnas fel...

  • Oregistrerad
  • 2001-09-03 19:38

Tackar för klarheten!
mannen> Nu vet jag inte riktigt...Pro är alltså en bättre krets än Ultra, men den har mindre minne på sig? Man kan inte installera mer minne antar jag (brukar ju va så på iMac), men hur mycket skiljer sig de två grafikkorten i spelprestanda?

Nej, minnet är inte utbyggbart... största skillnaden i grafikkretsar oavsett om dom kommer från nVidia eller ATI är 3D-prestandan, dvs hur många bilder/sek kortet klarar att rita upp. (2d-prestandataket nåddes för 3-4 år sedan, numera slöas drivrutinerna ner för att textscrollning och sånt inte ska gå för fort!)

Köper du dock en imac för att spela krävande 3d spel så är du dock ute helt fel, investera i en G4/733 med Radeon eller GeForce 3 direkt så slipper du oroa dej.

  • Oregistrerad
  • 2001-09-05 19:02

Var kan man köpa ett Radeon-kort då? hittade inte det när jag kollade som hastigast på macoteket t ex...

Kolla under grafikkort...

grafikkort på Macoteket

  • Oregistrerad
  • 2001-09-07 20:05

Hehe, kollade på Macoteket efter Radeon, såg att det fanns där, men sen gick jag till 99mac och frågade var det kunde köpas... hjärnan kommer på villovägar ibland

1
Bevaka tråden