Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS och Bredbandsbolaget

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Första brevet till detta forum.
Mitt problem är att jag inte kan starta om Macen utan att tappa uppkopplingen med Bredbandsbolaget.
D.v.s. om jag vill leka med Mac OS X och startar upp på den partitionen, så är kontakten med Bredbandsbolaget bruten.
Om OS 9.2.1 hänger sig och jag startar om... ingen kontakt (inte alltid, men ofta nog för att vara mycket irriterande).
Om jag stänger datorn och surar i hörnet ett tag innan jag slår på Macen igen, så fungerar allt bra tills jag måste starta om igen.

Jag har inte fått något svar från Bredbandsbolaget än om problemet men hoppas att någon av er har en förklaring och lösning.
Jag har några fler små problem men det tar vi senare.

Jag har en Cube G4 450 MHz, OS S2- 9.2.1 med Japanskt skriftsystem på en partition och
OS X (OS S2- 9.2.1) på en annan.
--
mvh
Olof

  • Medlem
  • Umeå
  • 2001-12-20 01:21

Hej Olof!
Har inte mycket till lösning, men kan säga att du inte är ensam om problemet. Har exakt samma problem med min uppkoppling till Bredbandsbolaget när jag bootar om till OS 9.2.1 från OS X.1 men dock inte till OS 9.1. Har dock lärt mig leva med att ha datorn avstängd ett tag mellan byterna. En vild gissning är att det har ett samband med det dynamiska sätt som bredbandsbolaget tilldelar ip-adressen, den ändras inom vissa tidsperioder, till exempel när datorn varit avstängd mer än 24 timmar. Tror problemet då skulle försvinna med en egen router som placeras mellan bredbandsförbindelsen och datorn eller det egna nätverket. Där används istället privata ip-adresser. Men som sagt det finns mycket kunnigt folk här som säkert har ett exakt svar.

Svaret ligger i den senaste versionen av Open Transport (kommer inte ihåg nummret). Det du kan göra är att ladda ner OT 2.7.6 och installera komponenterna manuellt (hittar du dem inte så säg till så kan jag maila dem).
Jag har också BBB och krånglade i veckor innan jag fick hjälp av kunniga personer (dock inte på BBB support).
Lycka till )

För att återfå kontakten på MacOS X behöver du bara gå in i inställningar/nätverk och på tcp/ip-sidan skriva in nån bokstav i dhcp-användarfältet samt klicka på knappen för att be om ett nytt nummer.

Jag sitter inte med OS X tillgängligt just nu så benämningarna ovan är säkert helt åt skogen, men jag tror nog du fattar.

Tack för dom svaren.

Jag bara längtar till att burken ska hänga sig igen så jag kan testa.....
Jag har planer på att skaffa en bredbandsrauter snart, nu när familjen ska begåvas med en PC också.

Varför har jag inte hittat hit tidigare. SUCK. Men nu vet jag vart ni finns.
Tack än en gång.
--
Olof

Jag har också råkat ut för det där ett par gånger.
I 9-an har detta funkat för mig:
Gå in i tcp/ip
Ändra från Ethernet till PPP.
Stäng och välj Ja.
Öppna tcp/ip igen.
Välj Ethernet och dhcp.
Stäng och välj Ja.
Då ska du automatiskt tilldelas ditt nummer igen.
Det tar en halv minut att göra detta men du behöver åtminstone inte starta om:-)
En router skulle definitivt lösa ditt problem, den håller adressen, och ger den aktuella burken en underadress...

1
Bevaka tråden