Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rackmontering av iMac?

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det någon som har provat att bygga om en iMac för rackmontering? Får eventuellt lägga vantarna på en iMac rev C om ett par månader, och en G3/266 skulle vara en utmärkt hemmaserver om man fick förse den med ett vettigt nätaggregat! Skulle dessutom vara kul att bygga iMacvarium av skalet

Har hittat lite info om det på nätet, men är det någon här som provat att kavla upp ärmarna och fått det att fungera (eller lyckats döda hela datorn för den delen )?

Marathon Computers säljer en låda som passar för att bygga om en iMac till rackmodell.

iRac (Irak?)

Säger bara en sak...svindyrt!!

Jo, iRack hade jag redan kollat in, men med tanke på priset är det lika bra att köpa en begagnad beige G3:a eller Ultrasparc...

Har samma delikata "problem", vad göra av en havererad iMac rev D (slot loading). (ja, samma som jag pajade skärmen på)

Har också funderat på Rack och Maquarium.

Har inte hittat några bra instruktioner för hur man ska gå tillväga, bara Marathon som tar svinmycket betalt och en snubbe som tar $40 för instruktioner.

Lyckades du göra något med din iMac Samuel?

[ 20. Januari 2003, 12:36: Meddelandet ändrat av: William WM ]

Skaffa ett billigt PC-skal och bygg en iBox:
http://www.applefritter.com/hacks/ibox/index.html

Hittade på Google:
http://imac.pointinspace.com/

[ 20. Januari 2003, 13:14: Meddelandet ändrat av: Andersson ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: William WM:
Lyckades du göra något med din iMac Samuel?

Nope, det blev så att jag inte tog den. Har ändå fyra oanvända Macar redan Men det hade iofs varit kul med något maquarium-liknande

Kanske blir en iBox

Men jag är lite osäker på nätaggregatet. Han har använt iMacens egna, men går det verkligen bra? Den ska ju försörja skärmen också...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-22 08:52
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Massebasse:
Marathon Computers säljer en låda som passar för att bygga om en iMac till rackmodell.

iRac (Irak?)

Fasen vad schysst!!
Skulle gärna köpa en sån Apple orginal!, en PCI plats så är den perfa att ha i ett turnérack med en platt skärm...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: William WM:
Kanske blir en iBox

Men jag är lite osäker på nätaggregatet. Han har använt iMacens egna, men går det verkligen bra? Den ska ju försörja skärmen också...

Det är faktiskt inte så stor belastning för ett nätaggregat att försörja en skärm, åtminstone inte så länge det är 230 V växelspänning vi talar om. Nätaggregatet belastas bara av utrustning/komponenter som kör svagström, eftersom de ligger bakom transformatorn. De utgångar för bildskärm som en del nätaggregat har är i princip inget annat än vanliga grenkontakter. Men ADC-skärmar är en annan sak, eftersom de körs med 28 V likpänning.

Har hört att det ska gå rätt bra att köra ett iMac-moderkort på ett ATX-nätagg. Imacen behöver såvitt jag vet bara 3,3 V, 5 V och 12 V, så det enda man måste göra är att se till att rätt spänning går till rätt ledare i kontakten som går till moderkortet. Förmodligen är det några ledningar man behöver byta plats på, men har man en multimeter och ett löst iMac-nätagg går det att ordna. "Bara" att kavla upp ärmarna och mäta upp spänningen, ledare för ledare. Lite bökigt, men iaf inte helt omöjligt...

Har bestämt mig för att göra en iBox. Lita på att jag kommer att återkomma med frågor angående strömmen Samuel K...

[ 04. mars 2003, 18:47: Meddelandet ändrat av: William WM ]

Hmm, ska dock prova att använda den gamla nätenheten rakt av innan jag börjar fippla.

Någon som avråder att prova med den befintliga?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-04 19:38

Jag skulle vilja bygga in en iMac i en befintlig pc och ha Mac OS X, Linux och Win2K i en och samma burk! Går det tro?

Klart det går

Nu har jag börjat demontera iMacen. Moderkort, högtalare och allt på undersidan var enkelt att ta ut, bara att skruva upp alla skrivar och slita lite i högtalarna.

Är lite orolig för jag måste avlägsna CRT:en. Får se hur det går...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-04 21:35

)

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Jag skulle vilja bygga in en iMac i en befintlig pc och ha Mac OS X, Linux och Win2K i en och samma burk! Går det tro?

Gud vad fult! (

)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-04 22:52

Ta bilder av arbetet! Det vore kul att se hur det fortskrider.

Jag funderar på att bygga en Mac av ett akvarium! Ett inverterat MacVarium!

Har ingen digitalkamera...

Tyvärr

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-04 22:59

Nu blev jag nyfiken och inspirerad! Tänk om min gamla döda SE/30 kunde återuppstå, födas på nytt med nya grejor innanför skalet...?

Nu är iMacen helt demonterad

Moderkort, kontrollerkort, videokort, allt är i delar.

Hmm, nu måste jag ut och hitta ett chassi som jag vill använda.

Tänk så jäkla coolt det hade varit om jag hade haft en digitalkamera.

Haha, jag upptäckte att vissa saker var fasttejpade från fabriken med frystejp, ni vet den där vita papperstejpen som är helt värdelös. Det är Aiportantennen som är fasttejpad kring CRT:n.

Har stött på patrull, och ingen liten sådan heller...

Datorn har ingen standard VGA-kontakt, utan en 20 pins kontakt som kommer från moderkortet. Får se om det går att lösa. Någon som har joxat med sånt?

Lite länkar om det:

http://www.applefritter.com/cgi-bin/YaBB/YaBB.pl?board=hacks;action=display;num=1032869208

http://www.applefritter.com/cgi-bin/YaBB/YaBB.pl?board=hacks;action=display;num=1042516415

ska fylla på med mer när jag hittar något

[ 05. mars 2003, 11:15: Meddelandet ändrat av: William WM ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: William WM:
Har stött på patrull, och ingen liten sådan heller...

Datorn har ingen standard VGA-kontakt, utan en 20 pins kontakt som kommer från moderkortet. Får se om det går att lösa. Någon som har joxat med sånt?

Aha! Jag tror jag har hittat en pinout-tabell för den mystiska kontakten. Sidan var på japanska och resultatet från Babelfish var i vanlig ordning i princip oläsligt, men tabellen gick iaf rätt bra att förstå.

Pinout för D-sub och iMac-skärmanslutning

Kan man göra annat än att älska maskinöversatta sidor förresten?

"The external monitor terminal (D-sub15) being able to connect the monitor, when you try starting, as for starting the picture of those which are done was in a state where you do not know whether something has been taken."

...ehum?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-05 10:35
Citat:

citera: Nu är iMacen helt demonterad

Moderkort, kontrollerkort, videokort, allt är i delar.

Hmm, nu måste jag ut och hitta ett chassi som jag vill använda.

Tänk så jäkla coolt det hade varit om jag hade haft en digitalkamera.

Ja, det hade varit intressant att se! Helt i min smak. Vad hade du tänkt dig för chassi? Varför inte ta skalet till en gammal SE eller Color Classic och spreja den i någon snygg färg?

[ 05. mars 2003, 10:35: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Angående ström/video
En sak måste konstrueras:

* Koppling från den 20 pins kontakt som förser skärmen med video. Den måste klara Apples 15 pinnars kontakt eller VGA-standarden.

Sen kan det vara intressant med en annan sak:

* ATX omkopplare för koppling strömförsörjning istället för iMacens egna aggregat och problematiska uppbyggnad. Problemet med iMacens form är att den är uppbyggd på två kort som ligger under varandra, vilket gör det svårt att placera korten i ett chassi.

Med en ATX-omkopplare så kan man placera nätenheten var som helst i lådan (på vanlig plats längst upp, t.ex).

Ser ut så här:

Jag har ingen erfarenhet av att tillverka något sånt här, förutom det lilla jag kommer ihåg från tekniken i högstadiet. Så ni måste hjälpa mig genom det här.

Det kanske också hade varit bra om jag hade kunnat ta bilder och slängt ihop en sida för att hjälpa andra med samma problem. Slänga upp kopplingsscheman m.m.

Någon i Umeå som skulle kunna hjälpa till med lite bilder kanske?

Angående chassi
Jag hade tänkt hitta ett billigt PC-torn och spraya om den. Någon snygg grundfärg och sedan ett äpple på varsin sida. Sen lacka spektaklet.

Det var min plan, tror att det blir svårt att stoppa in den i ett classic-höjle eftersom moderkort m.m. tar ganska stor plats. Det går säkert med mycket vilja, men jag försöker ta det litet lugnt.

[ 05. mars 2003, 11:48: Meddelandet ändrat av: William WM ]

Jag har mejlat den japanska sidan med en förfrågan om de inte skulle kunna översätta sidorna till engelska.

Att tillverka ATX-omvandlaren borde inte kosta mer än 100 kr. Problemet är som sagt mina bristande kunskaper i elektronik.

ATX-omvandlare för en 8600:

http://www.xlr8yourmac.com/systems/ATX_PS_in_8600_9600/ATX_supply_in_8600_9600.html

ATX-omvandlare för en blåvit G3:

http://www.xlr8yourmac.com/systems/MacinPC_ATX_case/Blue_G3_to_ATX.html

[ 05. mars 2003, 11:56: Meddelandet ändrat av: William WM ]

Finns det en pinout för iMacens nätagg någonstans? Eller ännu hellre: Finns det ett kopplingsschema för ATX-omvandlaren som syns på bilderna ovan? Om det finns ett kopplingsschema som är lika översiktligt som det på sidan för ATX-omvandlaren för en B&W G3 skulle det inte vara några problem att skapa en ny omvandlare.

Ett alternativ kan vara att (med multimeter) mäta upp utspänningen på varje ledare som går ut från nätagget. När man vet det blir det hyfsat trivialt att bestämma vilken ledare i ATX-nätagget som ska ledas till vilken pinne på moderkortets strömkontakt. Problemet är bara att det inte verkar vara riktigt så enkelt i det här fallet, eftersom det verkar behövas en del mickelimang med annan elektronik. Hmm...

Bevaka tråden