Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny hd i Cube, vill ej starta

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-12-07 00:06

Jaha nu har jag fått in den nya disken i Cuben, en Seagate Barracuda IV 80 Gb. Men Cuben vägrar starta då, även på CD! Har testat alla tänkbara byglingar: master, cable select, slave och master-non ATA compatible. Inget funkar. Innan jag satte i disken så formaterade jag den med 4 partitioner och kopierade över systemet från originaldisken. Detta gjorde jag i min 9600 och där går disken alldeles utmärkt som slav. Vad göra?
Är nu en fena på att byta hd i Cube, tar nog inte mer än två minuter!

Citat:

Detta gjorde jag i min 9600...

Antar att du har ATA-kort i den och kör OS 9.
Jag gjorde motsvarande manöver (med likadan hårddisk) och det fungerade inte heller. Jag fick för mig att det berodde på att ATA-kortet lurar systemet att det är en SCSI-enhet och att det då får fel drivrutiner.

Om jag dessutom kommit ihåg hur jag löste det, hade det här inlägget kanske hjälpt dig.

Citat:

Antar att du har ATA-kort i den och kör OS 9.

Ibland är svaret närmare än man tror.
Jag stoppade ATA-kortet i min G4:a och formaterade i OS X, som hanterar hårddisken som just en ATA-disk.

  • Oregistrerad
  • 2001-12-07 08:16

Hm... nu har jag bara Cuben att välja på. Om jag stoppar in den i en PC och PC-formaterar, kan det hjälpa?

  • Oregistrerad
  • 2001-12-07 09:27

Du kanske kan testa med att koppla in din nya hd på cd´ns ide port och formatera den från ditt gamla system. Funkar att göra så med en iMac.
/Johan

  • Oregistrerad
  • 2001-12-07 23:36

Nu funkar det! Jenkan hade rätt det var fel att först formatera i 9600:an. I brist på en G4 så satte jag in den i en pc och formaterade med Seagates verktyg. Därefter så gick det bra att formatera om i Cuben. Wow vad tyst denna disk är!
Tack så hemskt mycket för lösningen!

1
Bevaka tråden