Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken skärm till en ny Quicksilver G4?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-08-07 21:19

Hej!
Ska snart köpa en ny dator - en 733 Mhz G4a, modell quicksilver ;p och jag undrar vilken 17" skärm ni skulle rekommendera till den.. Jag hade tänkt en Sony E220 som klara 1200x1600 vid75 hz (lr ngt) eller annars en ViewSonic 17".. båda skärmarna ligger i prisklassen 4000. Om ni har några negativa erfarenheter med ngn av skärmarna vill jag gärna höra dom.. och om ni har tips på ngn annan 17" skärm i 4000 kr klassen vill jag höra det också

Kolla in NECs FE700+ eller om du lägger "lite" mer pengar FE950+ (19"). De är billigare än Sony men i stort sett likvärdiga prestandamässigt...

Bägge har Flat Diamondtron bildrör och mycket bra kvalitet och bildåtergiving.

Jag kan varmt rekommendera Nokia 930c (kör en 920c, som är lik). Den är på 19" och klarar 1600 x 1200 med 75 Hz. Bildkvaliteten är perfekt.

Ett mycket bra köp. Skaffa hellre en 19" än en 17" till en så kompetent Mac som en G4.

Har själv haft massor med kvalitetsproblem vad gäller Nokia-skärmar, kör med såna på min redaktion. Skärpan är det si och så med, och de märkligaste geometrifel får man räkna med... för att inte tala om moaré och konvergensfel! I början var de bra, men jag har tvingats reklamera två stycken. Dålig kvalitet, helt enkelt.

Kan en Mitshubishi (rätt stavat? ) 19" el 22" vara något?

Flant Diamondtron skärm etc..
polare som kör sådana o är mycket nöjda

vi har dock själva 20st flat diamondtron fast i IIYAMA skal o dom är då inte helt friska. Speciellt inte om man kör PS5.5.. då ballar färgerna ut ganska rejält.
Går att åtgärda men ändå struligt..+ lite andra strul med denna skärm.

(Är för övrigt en Vision Master Pro 451 jag pratar om).

NEC och Mitsubishi är samma företag numera (när det gäller bildskärmar).

För mer info se här:
http://www.necmitsubishi.com/

[ 18-09-2001: Meddelandet ändrat av: mannen ]

Jag har just köpt en LG FLATRON 915PLUS 19" som klarar 1600x1200 i 85Hz. Har en inbyggd USB hub. (4 portar) Helt plant bildrör. Ligger runt 4800:- ink. moms.

Med tanke på att OS X tar upp ganska mycket plats så är det skönt att den klarar 1600x1200 i 85Hz. Jag är väldigt nöjd med den.

/Stefan

LG Flatron skärmarna är kanon bra och inte så våldsamt dyra.

[ 18-09-2001: Meddelandet ändrat av: Johan Hagert ]

Jag hade en mycket bra 17" Apple-skärm (ColorSync Display) fram tills julen 2000, då den dog. Min erfarenhet är att Apples skärmar har bra bildkvalitet. Nokian jag köpte (920C) fungerar ypperligt. Mitt exemplar har inga moaréstörningar eller liknande, utan ger en skarp och behaglig bild.

Jag rekommenderar antingen en Apple-skärm eller någon annan 19", bl.a Nokia (utifrån min erfarenhet).

  • Oregistrerad
  • 2001-09-19 14:54

Har redan köpt datorn o skärmen nu så... har haft dom i, vad akn det va.. två-tre veckor? Köpte iaf en Sony E220 o den funkar fint, fast den är lite känslig för vibrationer, när den stod breve dator så flimmrade skärmen nedtill pga av datorn.. men annars så

Mitt bästa tips om man vill ha en prisvärd crt-skärm är att titta på Suns 21-tummare. Det är en licenstillverkad version av Sonys näst dyraste 21-tummare med i stort sett perfekt bild (bland det bästa jag nånsin sett, konvergensen är perfekt och skärpan underbar). Skillnaden är att Sun-skärmen har mycket coolare design än originalet och att priset är 2000 kr lägre

1
Bevaka tråden