Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskmobbing

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis fått hem en ny IBM hårddisk (Deskstar 75GXP 76,8GB) till min BW G3 (rev 1) och nu sliter jag för att få över all information från de gamla hårddiskarna till den nya så jag kan formatera dem. Jag har inga problem med den original Quantum-hårddisk där jag har Mac OS X på. Men när jag försöker få min andra Quantum-disk (med Mac OS 9) att umgås med den nya hårddisken vill det sig inte. En disk är kopplad till ATA66 PCI-kort och den andra är kopplad direkt in i macen. Jag har testat att bygla om diskarna på alla möjliga sätt och byta plats på dem men hur jag än gör så är det bara den som är inkopplad på IDE-kortet som vill funka. Den andra syns i Skivkontroll och det går att uppdatera drivrutinen på den och det går att se disken i FWB Harddisk Toolkit men det går inte att montera den på skrivbordet. Någon som har en aning om varför det är så?

Du har alltså tre drivar inkopplade, två till ATA66-kortet och en direkt?
Har du rätt flatkabel till ATA66-kortet?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Saffran:
Du har alltså tre drivar inkopplade, två till ATA66-kortet och en direkt?
Har du rätt flatkabel till ATA66-kortet?

Nej, ledsen om jag var otydlig. Jag har bara en kabel (en originalkabel utan problem tidigare) till ATA66-kortet, så jag har bara två hårddiskar i åt gången. En på kortet och en direkt i macen. Har köpt en ny kabel i dag som jag tror ska funka så jag slipper härja så mycket i burken.

Jag har en BW G3 rev 1 med två Quantum och en IBM drive som fungerar bra. Quantumdrivarna har jag kopplat till ATA66-kortet med varsin kabel och IBM-driven är kopplad direkt till datorn. Quantumdrivarna har flatkabelanslutningen, bygel,tom, tom,tom, strömförsörjningsanslutningen, lika på båda, varsin kabel. IBM driven har flatkabel, bygel, tom, tom, bygel, ström

  • Oregistrerad
  • 2001-08-03 00:04

Jag kör 2 st IBM 76 GB på ATA 66 kortet, (samt 2 IBM 60 GB på interna IDE´n), av nån anledning så funkar dom (på kortet) bara med orginalkabeln (som är väldigt kort). jag köpte en längre kabel (ATA 66) men det funkade inte. Bytte den, trodde att det var fel på den, men med samma resultat. (Jag bytte till samma märke, testade aldrig nåt annat). IDE verkar känsligt, detta är min första IDE uppsättning, har kört SCSI förut.

Jag köpte en vanlig enkel flatkabel i en pc-butik för 50 spänn och kopplade in två hårddiskar på IDE-kortet och en direkt i macen. Funkade perfekt. Frågan är bara varför en flatkabel kostar 50 spänn i en pc-butik och 244 spänn i en mac-butik?

  • Medlem
  • International user
  • 2001-08-03 11:54

Det är en extrem marginal på alla kablar. Att sälja en IDE kabel ger lika mycket pengar som att sälja en billig iMac (förutom att folk inte uppgraderar kablar så ofta)

Citat:

Skapades ursprungligen av: kent:
Det är en extrem marginal på alla kablar.

Jag det må jag säga. Det är ju knappast guldtrådar i de kablar som macbutiken säljer. Men de måste ju inse att de kapar den gren de sitter på. Varför gå till en macbutik som tar flera hundra procent mer för, mer eller mindre, samma produkt som finns i en pc-butik. Jag räknade på skillnaden mellan att köpa en 75 GBs hårddisk och 1 GB ram i en pc-butik och i en mac-butik. Ca 5500 inklusive moms i pc-butiken och strax över 8000 inklusive moms i mac-butiken. Ofattbart. (Det är ju inte Apple Store vi pratar om direkt. )

[ 03-08-2001: Meddelandet ändrat av: Pelle Sten ]

Det största problemet är att Mac-butikerna inte tjänar pengar på Mac-datorer (det finns INGEN som får det att gå runt bara på burk), utan man måste ha nått annat också. Minnen och hårddiskar är extremt viktiga...

I PC-butiken kan man dock tjäna pengar genom att vara duktig inköpare på PC-komponenterna. Dom har i snitt ca 30% på sina burkar, mot mellan 3-5% för en Mac.... Så om du vill att din lokala Mac-handlare ska vara kvar så handla din kabel och hårddisk där istället.

Citat:

Skapades ursprungligen av: bigmac:
Så om du vill att din lokala Mac-handlare ska vara kvar så handla din kabel och hårddisk där istället.

Jo. Men alla har vi inte råd att betala hur hutlösa priser som helst bara för att mac-butikerna ska överleva. Flera hundraprocentiga påslag är inte realistiskt att göra om man ska kunna hålla kvar sina kunder. När det skiljer tusentals kronor mellan en mac-butik och en pc-butik är det inte ekonomiskt försvarbart att stödköpa i mac-butiken. Hade det handlat om hundralappar möjligen.

Citat:

Skapades ursprungligen av: bigmac:
Så om du vill att din lokala Mac-handlare ska vara kvar så handla din kabel och hårddisk där istället.

Jo. Men alla har vi inte råd att betala hur hutlösa priser som helst bara för att mac-butikerna ska överleva. Flera hundraprocentiga påslag är inte realistiskt att göra om man ska kunna hålla kvar sina kunder. När det skiljer tusentals kronor mellan en mac-butik och en pc-butik är det inte ekonomiskt försvarbart att stödköpa i mac-butiken. Hade det handlat om hundralappar möjligen.

Det är kanske inte intressant för oss om du betalade 40 eller 244 kronor för din kabel. Din dator fungerar ju nu, är du inte nöjd?

Du vet det däkert redan: Naturligtvis ska du inte koppla in någon ATA66 eller ATA100 disk på IDE bussen på moderkortet, utan enbart på ATA66-kortet. Kopplar du in en IBM 75GXP på bussen på moderkortet kan det funka, men du får långsiktig datakorruption på den disken. Detta har ältats och testats in absurdum bl a på xlr8yourmac.
Tänk också på att tre stycken IDE/ATA diskar tillsammans tar en del processorkräm - huruvida det spelar roll för dig beror på hur du använder datorn (om du använder cacheande program, etc)

1
Bevaka tråden