Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

512 Mb minne från datorbutiken.se

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tjena,

Jag ska köpa 512 Mb minne till min nya mac. (quicksilver, har tyvärr inte fått den ännu =( ) Är det någon som vet om datorbutikens minne klarar av Apple´s datorer. Det är PC 133 CAS3. Eller om ni vet av något annat ställe där man kan köpa billigt minne till en ny Mac. För visst var det viss inkompabilitet efter FirmWare uppdateringen 4.1.8 med vissa minnes moduler/märken?

Tacksam för svar...

Stefan

  • Medlem
  • International user
  • 2001-07-26 15:21

Tjenixen, jag har inte köpt från dator butiken, men nu är det så att vilket PC133 ram ska fungera hur bra som helst, jag köpte PC100 till min skrutt burk och det funkar finfint

Du trenger Original-RAM, det er ikke sikkert at "no-name" ram fungerer i mac!
Apacer-RAM fungerer alltid!

Tack för svaren, tidigare har jag också köpt RAM på vanliga PC butiker pga att de är billigare. Men nu har ju Mac´en blivit mer kräsen på vad man stoppar in i den. Vågar man köpa billigt RAM nu? Om ni har köpt och det funkar posta gärna vart ni köpt dom..

/Stefan

Köp inte de allra billligaste modulerna.
Kingston har jag sett har bra pris på sina minnen just nu.
256 MB PC133 för 531.- ex. moms
512 MB PC 133 för 1.286.- ex. moms

Spelar det någon roll vilket PC100-minne man köper från Kingston? Jag undrar vad som är skillnaden mellan SDRAM DIMM PC100, SDRAM DIMM PC100 ECC och SDRAM DIMM PC100 REG/ECC. Funkar alla i en mac eller bara någon av dem?

Du kan ikke bruke Reg. eller ECC RAM i macen...

betaler dere så mye for RAM i sverige?
kjøpte nettopp 3 stk. 256 MB PC 133 Apacer minne for 399 kr. stk INKL. moms!
Insulin: Du burde kjøpe PC-133 RAM, de _kan_ være billigere, og det fungerer minst like bra som PC-100, om ikke bedre (tenk framoverkompatibilitet)

[ 27 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Zapchud ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: Zapchud:
betaler dere så mye for RAM i sverige?

Ja. De billigaste Kingston-minnen jag har hittat kostar 537,50 inklusive moms för 256MB PC100 (på http://www.specitek.se/default.asp?gid=244). PC133-minnena kostar lika mycket där. Men jag är osäker på om de funkar i min blåvita G3a (rev 1). Macoteket tar lite mer än 1000 kronor inklusive moms för sina 256MB PC100-minnen. Osäker på vilket fabrikat det är dock.

[ 27 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Pelle Sten ]

Vi betalöar säkert för mycket för minnena i Sverige. I synnerhet alla som inte kan dra av momsen.
Jag tycker dock att det är viktigt att vi jämför äpplen med äpplen.
Är dina 399.- svenska eller norska? Är det märkesminnen eller?
Jag tycker att prisskillnaden är försumbar mellan märkesminnen och skitminnen, köp därför märkesminnen. Viking, Kingston, Samsung etc.

Det er NOK, norske kroner...men det har jo ikke SÅ mye å si, eller? (kursen, hva er den?)
Det er av merket Apacer, som mange av Apples resellers bruker (macx.no bl.a.)!
Fungerer i 2001 G4 og 2001 iMac, VET jeg!

Zapchud, det går inte att använda PC100 i de nya Mac´arna, så jag måste nog köpa PC133. Är det någon som vet om valiga "billiga" PC minnen funkar i macen nu?
Vart kan jag hitta Apacer minnen som du använder?

/stefan

Insulin,
Eftersom du är i Umeå. Ring ODS angående minnen. Du får säker bra priser, garanti på att de fungerar och kan vara lugn vid uppgradering.
Låt inte snålheten bedra visheten!

MVH
Micke

Du kan ikke bruke PC 100 RAM i de nye macene, men du kan bruke PC 133 i de gamle

Micke W,

ODS? vart får jag tag i dom?

/Stefan

ODS hittar du på Björnvägen 17.
Telefon 090-77 09 70

Micke W,

Tack ska prova dom... Har du hört något om en MUG som ska/har startat i Umeå?

/Stefan

Jag känner bara till http://www.macum.org/
jag har inte hört om något annat eller nytt.

Sekvencia.se kränger som dom säger PC 133 Original för 1245:- inkl moms vilket är rätt najs + att dom har butiker o finns i Sthlm. (vilket passar mig alldeles utmärkt - så man slipper postorder etc)

Hur som helst, någon som har köpt sitt minne där o kan säga att det fungerar i en G4 / G4 Quicksilver..?

Några andra specar radar dom ju inte upp på sin hemsida tyvärr..

Köpte ett PC100 minne från dustin en gång i tiden till en G4/400 o det minnet fungerade ju inte, så jag fick byta minne från en gammal PC på jobbet som märkligt nog fungerade, samtidigt som mitt inköpta minne fungerade bra i PCn..

Apple har ju lite annorlunda krav verkar det som..

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jürgen:
Sekvencia.se kränger som dom säger PC 133 Original för 1245:- inkl moms vilket är rätt najs + att dom har butiker o finns i Sthlm. (vilket passar mig alldeles utmärkt - så man slipper postorder etc)

Hur som helst, någon som har köpt sitt minne där o kan säga att det fungerar i en G4 / G4 Quicksilver..?

Några andra specar radar dom ju inte upp på sin hemsida tyvärr..

Köpte ett PC100 minne från dustin en gång i tiden till en G4/400 o det minnet fungerade ju inte, så jag fick byta minne från en gammal PC på jobbet som märkligt nog fungerade, samtidigt som mitt inköpta minne fungerade bra i PCn..

Apple har ju lite annorlunda krav verkar det som..

Sekvencia... I rest my case.
Vilka fumlare.
Arrogantare svin får man leta efter

Så fort någon köpt och fått sin G4:a att acceptera det, snälla berätta var du köpt, för jag och säkert många mer vill sätta in två 512 :or rätt snart...

Ring din återförsäljare och fråga, det är enklast. Macoteket exempelvis säljer en 512MB PC133 modul för 1595 kr exkl moms.

Glenn Andersson, mannen som gjort EIMS har också gjort ett litet program som kan kolla minnesmoduler och fixa dem så att de fungerar.

Här är ett klipp från sidan:

Important: If you are buying a 256MB or 512MB DIMM and you are not sure if it will work on a Mac, do not buy DIMMs that have a single bank made from 16 chips, make sure it has two banks of 8 chips each, or for 256MB DIMMs one bank of 8 chips or two banks of 4 chips are also OK. Incompatible DIMMs may also be identified as having 32Mx4 chips (for a 256MB DIMM) or 64Mx4 chips (for a 512MB DIMM). DIMM First Aid will identify these DIMMs as having an incompatible number of row address bits. DIMM First Aid can not fix these DIMMs.

Mer info och programmet hittar ni här:
http://www.mactcp.org.nz/dimmfirstaid.html

Om jag har förstått det rätt så funkar alla original minnen PC100/133 i macen. Det billigaste jag har hittat är på Datorhandeln.com

Jon Adolfsson,

2000:- ink moms är ganska dyrt om man jämför med "pc" butiker som tar ca 900 ink moms, om dessa minnen fungerar så sparar man ju 1100:-

Är det någon som har en Quicksilver och nyligen köpt billigt minne? I så fall vart?

Tack för alla svar,

/Stefan

Vill ju faktiskt gärna spara de där 500 kronorna per minne till något roligare...
Ingen som vågar beställa?

Jag hade köpt det dyrare minnet, inte bara för att vara säker på att det fungerar men dessutom slippa kasta/sälja minnet när Apple uppdaterar firmwaren igen och fler minnen upphör att fungera.

Bara en tanke...men jag förstår samtidigt. 1100 är ju alltid 1100.

  • Oregistrerad
  • 2001-08-14 18:59

hehe verkar som många är ute efter mer ram nu när dom nya g4orna kommer.. samma här :/

har inte fått min g4a än dock, men ni kan väl hojta till om ni hittar 512 mb ram för en billig penning ngn stans..!

Men om det fungerar nu, så var det väl "förstasortering" från tillverkaren? Eller var det inte något åt det hållet? Och då borde det ju vara relativt säkert.

PowerPC tar 1.392.- för en 512 MB 133 Mhz.
Det är väl bara att fråga dem om de fungerar i QS. Om de svarar ja, så borde det väl vara tryggt. Bara att skicka tillbaka om de inte funkar...

PowerPC tar 1.392.- för en 512 MB 133 Mhz. Det är väl bara att fråga dem om de fungerar i QS. Om de svarar ja, så borde det väl vara tryggt. Bara att skicka tillbaka om de inte funkar...

PowerPC skriver dessutom "Garanterad G4-funktion" så det borde vara ett tryggt köp.

Ofta fungerar även billiga "noname" PC-133 minnen man kan köpa hos PC-handlarna, men inte alltid.
Och det är sällan man kan få fullständiga spec. för dessa minnen.
Hade bara köpt "noname" minne om man får möjlighet att lämna tillbaka minnet och få pengarna tillbaka, om det inte skulle fungera i macen.

Bevaka tråden