Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk på iMac?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skall byta hårddisk på min iMac DV. Har hört att de snabbare 7200 rpm blir varnare än de långsammare 5400 rpm. Hur funkar detta i en fläktlös iMac? Vill ju inte att datorn smälter eller brinner upp
Någon som har erfarenhet av detta?

Jag bytte till en IBM 75GXP 76GB disk. Den snurrar i 7200. Har snurrat mer än ett halvår utan problem.

Citat:

Jag bytte till en IBM 75GXP 76GB disk.

Får man fråga hur mycket du fick betala för "en så´n"? Funderar också på att byta...

Jag kommer faktiskt inte ihåg. Men du ska inte köpa en 75GXP. De låter så fruktansvärt mycket - och det vill man ju inte när man har en tyst iMac. Ett tips är att kolla in följande disk:
SEAGATE BARRACUDA ATA IV 80GB ULTRA ATA/100

Kostar ca 2295 + moms. Seagate Barracuda ATA IV sägs vara de tystaste diskarna på marknaden.

Bra val. Seagates Barracuda-diskar är trevliga och driftsäkra, bör funka finfint i en iMac! Ska man ha IBM-diskar är faktiskt Deskstar 60GXP-serien bättre även om de inte har lika hög kapacitet. De är driftsäkrare än vad 75GXP är, men IBM verkar ha dabbat sig på sistone när det gäller kvaliteten

Nåt jag vill varna för är diskar från Samsung, ifall nån funderar på att skaffa sådana. Synnerligen dåligt byggda invändigt, de har en tendens att skära ihop och korrumpera data. Har varit med om att hela labbsalar fått diskkrascher... Detsamma gäller f.ö. deras minnen, men det hör inte riktigt till den här tråden.

Jag har kollat runt lite och än så länge är datorbutiken.com billigast. Då har jag kollat både på Seagate Baracuda och IBM, båda på 40 resp 60 gig.

Om någon vet något billigare ställe så tipsa gärna!

Ett tips är fujitsus speciella tysta diskar. Tror dock inte dessa finns som 7200, då 7200 låter mer än 5400 diskar.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Massebasse:
Ett tips är att kolla in följande disk:
SEAGATE BARRACUDA ATA IV 80GB ULTRA ATA/100

Jag har IBM 75GXP, Western digital (WD800) och Segate Barracuda IV och jag måste säga att Seagat-disken är både märkbart snabbare och tystare än de andra. Alla diskarna går i 7200 rpm.

Dessutom har jag varit tvungen att byta både IBM- och WD-disken, eftersom de hade hårdvarufel.

Temperaturmässigt skiljer det nog inte så mycket mellan de olika märkena, men visst blir de varma.

Ursäkta min okunnighet, men vad skall man ha för hd i en Imac DV special Ed? Jag kan ju läsa innantill men vad betyder "ATA IV" och hur hittar man vilken man skall ha? Funkar vilken IDE disk som helst, och hur många tum skall det vara på HD,n?

Tacksam för svar, jag vill också trycka i STOR disk i min Imac!

MVH Mattias

Citat:

Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Ett tips är fujitsus speciella tysta diskar. Tror dock inte dessa finns som 7200, då 7200 låter mer än 5400 diskar.

Fujitsus IDE-diskar är dessutom under avveckling, de ska bara tillverka SCSI-diskar i fortsättningen enligt vad jag hört... men fujitsudiskarna tuffar på i 7200 rpm, de bör finnas i 10000 rpm också. Men inte för IDE såklart...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Mattias Bengtsson:
Ursäkta min okunnighet, men vad skall man ha för hd i en Imac DV special Ed? Jag kan ju läsa innantill men vad betyder "ATA IV" och hur hittar man vilken man skall ha? Funkar vilken IDE disk som helst, och hur många tum skall det vara på HD,n?

Tacksam för svar, jag vill också trycka i STOR disk i min Imac!

MVH Mattias

Det går bra med vilken IDE hårddisk som helst. En del heter ATA 100 andra UDMA 100 o s v. Det står för samma saker. IV på seagaten är nog bara generationen för tittar man på specifikationerna så är de snabbare och modernare.

Titta på datorbutiken.com (de är billigast och snabb leverans) och titta på IDE hårddiskar. Har för mig att seagate hade en 80 gigs hd.

Har själv satt in en seagate barracuda IV 40 Gb, 7200 rpm UDMA 100. Spinner som en katt i mjukt smör eller hur man skall beskriva det. Det är en otrolig skillnad, hörs knappt. Om det går fortare har jag inte märkt ännu.

Å inga problem att installera var det heller.

Citat:

vad betyder "ATA IV"

Det råder lite av en begreppsförvirring och ATA, IDE och ATAPI (och en massa andra uttryck) brukar blandas ihop.

IDE är själva bussen, vanligtvis med två kanaler.

ATA är en standard som används för att beskriva hur hårddiskar ska hanteras på aktuell IDE-kanal.

ATAPI är en vidareutveckling, anpassad för CD/DVD.

Varje IDE-kanal kan dessvärre bara använda en standard åt gången, vilket gör att om man kopplar in både en hårddisk och en CD på samma kanal används ATAPI. Det går visserligen att använda hårddisken, men det går långsammare än vad det skulle gjort med ATA.

Sen finns det givetvis snabbare och modernare varianter av ATA t.ex. ATA33, ATA66, ATA100 och ATA133.

På samma sätt som man inte ska blanda ATAPI och ATA, bör man inte heller blanda hårrdiskar med olika ATA-standard.

ATA-kort och även inbyggd ATA måste ha stöd för standarden för att kunna utnyttja den. Ett ATA33-kort kan således inte använda ATA66. Däremot kan ett ATA66-kort använda ATA33.

Hmm nej nu är det bäst att sluta. Annars blir det en lång uppsats. Fast innan jag slutar kan jag säga att "IV" bara är Seagates nummer på hårddisksserien.

[ 07-12-2001: Meddelandet ändrat av: Jenkan ]

[ 07-12-2001: Meddelandet ändrat av: Jenkan ]

När jag ändå har ångan uppe…

ATA kallas ibland även för DMA.
ATA33 för UDMA (ultra-DMA) osv och fram till dagens UDMA-100 (ATA100).

Nej nu j*klar får jag ge mig, jag måste ju borsta tänderna . <- så vita och fina ska de bli

[ 07-12-2001: Meddelandet ändrat av: Jenkan ]

Tack för uttömmande och bra svar. Min Imac är 500Mhz och fläklös. Tror ni att den klarar hettan ifrån en snabbare disk? Jag har ingen garanti kvar på Imacen så jag vågar inte prova. Vad är default hastigheten på en HD i en G3 Imac 500 special ed?

MVH mattias

Citat:

Skapades ursprungligen av: Mattias Bengtsson:
Tack för uttömmande och bra svar. Min Imac är 500Mhz och fläklös. Tror ni att den klarar hettan ifrån en snabbare disk? Jag har ingen garanti kvar på Imacen så jag vågar inte prova. Vad är default hastigheten på en HD i en G3 Imac 500 special ed?

MVH mattias

Min iMac är också fläktlös och i den snurrar nu en 7200 rpm. Tidigare satt en 5400 rpm i den. Har hört mig för både på RedaGruppen och på Macsupport och de hade ingen erfarenhet av att det skulle bli för varmt, och det har inte jag heller än så länge.

1
Bevaka tråden