Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cube fryser vid uppvaknande

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-11-10 00:21

Min nya Cube vill inte vakna. Efter vila så fryser den. Omstart med omstartknappen hjälper inte, jag måste dra ur strömsladden för att få igång den igen. Skärm+hårddiskvila är inget problem, det är bara processorvilan som strular. Har uppdaterat med senaste firmware och system 9.21, men ingen skillnad. Har testat med enbart Appletillägg, även då fryser den.
Finns det någon lösning?

Prova med att öppna den, på ena sidan sitter ett kort som vid leverans har haft en tendens att släppa lite. Försök plocka ur det och sätt sedan tillbaka det nogrant så att klämmorna snäpper åt ordentligt... ytterligare en sak som du kan prova är att klistra en tunn papperspackning precis där påsättningskontakten sitter i höljet. Det senare funkar om den är känslig för statisk elektricitet eller stänger av sig fullständigt omotiverat. När du gjort detta så kan du lika gärna passa på att zappa PRAM och bygga om skrivbordet - skadar knappast. De två första förslagen löste mina problem på min förra Cube och finns dokumenterade på apples diskussionsforum. När det gäller den statiska elektriciteten så kan nog apple sända dig en ny packning som inte är så känslig. När det gäller kortet som kan släppa vid transport så har apple en speciell webbsida för detta.

Tar nog max 1 minut att fixa ev. problem med kortet, på webbsidan finns tydliga bilder av hur du går tillväga.

[ 10-11-2001: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

  • Oregistrerad
  • 2001-11-10 14:33

Tyvärr hjälpte inte den lösningen. Men testade vidare med att ansluta tangentbordet direkt till Cuben och si då fungerar det! Tydligen så fungerar det inte med tangentbordet anslutet till hub, även om den har särskild strömförsörjning. Det samma gäller högtalarna. Så nu är huben ansluten till tangentbordet och det verkar fungera med skrivare, flashkortläsare och imate anslutna.

Hmm... känner igen detta med hubbar som bidrog till konstigheter på Cuben - även jag fick nöja mig med samma lösning, som tur var så kunde jag änndå utnyttja min zipdisk eller wacombord via tangentbordets lediga inbyggda usb-port. Även min förra G4 350 MHz Sawtooth ogillade hubbar. Ytterligare en sak som den inte gillade war firewirebrännaren (LaCie 16x10x40 fw/usb) som var tvungen att vara påslagen vid uppstart - annars så fullföljdes inte uppstarten. När Cuben väll hade startat så kunde jag stänga av brännaren.

Apples tangentbord fungerar bara direkt in i burken, ej via hubbar. Så är det bara.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Apples tangentbord fungerar bara direkt in i burken, ej via hubbar. Så är det bara.

Nåja, via den i Apples bildskärmar inbyggda hubben fungerar det alldeles utmärkt.

oops, busted!

Nästan rätt iaf, de funkar inte i vanliga hubbar(påstår apple).

Jag har ett Apple usb-tangentbord och kör det via en usb-hub (Psion Gold Port) och det går utmärkt...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2001-12-17 16:06
Citat:

Skapades ursprungligen av: Per Ejeklint:
Nåja, via den i Apples bildskärmar inbyggda hubben fungerar det alldeles utmärkt.

Har prövat koppla via bildskärmen på två olika Quicksilver. Den ena hade Apples 15" TFT och den andra en 17 CRT.. Funkade inte på någon av dom.. Både tgb och mus var stendöda.... Kanske en bugg i OS 10? Har inte testat 9an på dom..

1
Bevaka tråden