Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta komponenter

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej
Fläkten i strömaggregatet i min bw G3 låter en himla massa. Går det att byta den? Eller kan man byta hela aggregatet? Zalman har ett aggregat (ST-300BLP) som är i det närmaste ljudlöst. Kan jag sätta det i en Mac? Vilka problem kan tänkas uppstå?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-11-09 13:50

prova plocha ut den som sitter där och göra rent den först.. för den han vara j----gt dammig om du ni haft datorn i 3 år utan att göra rent den.

Så länge fläkten passar rent fysiskt och går på rätt spänning, kommer du inte att få några problem. Fläktar är inte samma precisa vetenskap som processorer och minnen direkt

Vad du kan behöva tänka på är att kolla efter om luftflödet är tillräckligt. Dock har Apple rätt rejält tilltagna säkerhetsmarginaler på sin hårdvara, så inte heller det bör ställa till med några problem.

Vad gäller byte av aggregat: Mät noggrant upp utspänningarna med multimeter, så att du inte råkar rosta ditt arma moderkort. Så länge anslutningar och spänningar stämmer, är det bara att byta! Men känner du dig för dåligt bevandrad inom analog elektronik rekommenderar jag att du antingen låter allt vara, eller att du lurar någon lämplig kunnig persion i din bekantskapskrets att göra jobbet åt dig...

[ 21-11-2001: Meddelandet ändrat av: Samuel Kvarnbrink ]

Blåvita G3 :or har vanlig sk. "ATX powersupply". Så länge man rent fysiskt får in en sådan i lådan, bör det inte vara några problem.

[ 30-11-2001: Meddelandet ändrat av: Jenkan ]

Skulle vilja byta ut strömaggregatet i min G4/466 till ett med tystare fläkt. Någon som har koll på om det går, och om det är vanligt "ATX aggregat" även i denna burk? Har sökt efter mer info om att byta ut strömaggregatet men inte hittat mycket. På http://www.xlr8yourmac.com finns det mest tips om de andra fläktarna i burken.

[ 30-11-2001: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

  • Medlem
  • International user
  • 2001-11-30 07:40

Varför inte dämpa ljudet med passande ljudisolerande material?

Hoppsan, nu har jag visst sagt för mycket.
Gråa G3:or kan ha ATX utan modifikation (ombygling på moderkortet om det är en desktop). Till blåvita, däremot, behöver man visst kapa en kabel för att inte leda -5V till jord.

Hur man gör finns beskrivet i en artikel på Accelerate Your Mac.

1
Bevaka tråden