Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allmänt problem med Quicksilver!!!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-11-07 10:54

Standardutrustade Quicksilver 867 med GeForce 2 har problem med grafikhanteringen under OS X! Ha tålamod och läs hela texten för att förstå problemet...

När man flyttar runt fönster eller ikoner fungerar det endast som det ska i övre delen av skärmen (olika upplösningar testade). Om man flyttar runt objektet lite snabbare i nedre delen av skärmytan rör sig objektet FRAMFÖR!!! muspekaren. När man stannar upp hinner muspekaren ifatt. Samma förfarande i skärmens mittregion resulterar i ett fasligt hoppande mellan att objektet (fönstret eller ikonen) ritas ut framför muspekaren och att det ritas ut på rätt plats.

Problemet visas endast i OS X (10.1 client & server testat) och inte i OS 9. När jag tog min nya maskin till en serviceverkstad hade de en likadan (867 med GeForce 2) som visade sig ha samma problem, så det verkar som det kan vara ett allmänt problem.

Apple säger att de aldrig hört talas om problemet och därmed inte har nån lösning. Därför undrar jag om det finns någon annan som upplever samma sak, men också om någon med samma utrustning inte har problemet. Observera att man inte märker det så tydligt om man kör TFT. Den är inte så snabb i uppdateringen som en CRT. Men titta noggrannt så syns det.

MVH / Mattias Malm
0707 - 62 02 77

[ 07-11-2001: Meddelandet ändrat av: Mattias Malm ]

  • Medlem
  • International user
  • 2001-11-07 14:36

OH MAMA!!!!

HERRE GUD!
HJÄÄÄÄÄÄÄLP!!!!!
FAN VA SNABBT DET ÄÄÄÄÄÄR!!! WOOOOSCH! SWOOOSCH! BROOOSCH!!!

OSX PÅ EN 867 MHZ GEFORCE 3 BURK ÄR EN DRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖM!!!!!!!!!!!!!!!!!!

FY FAN! FY FAN! FÖRLÅT ADMIN OCH MODERATORER!!!!!!!! MEN DET GÅR FOOOOOOORT!!!!!!

DETTA ÄR FEL! Jag provade just Q3 i classic läge, ska det verkligen gå i 150 FPS då? Jag körde lite i 1024x768 allt på max och det flyter lika bra som OS9 Native... Måste nog prova Q3 i OSX!!

Nu kommer ett djärvt uttalande; OSX är TA MIG FAN SNABBARE ÄN 9 I ALLT!!!
Att suga ner fönster är.... Vackert, jag har aldrig sett något likande, det gör ingen skillnad om det är ett litet fönster i finder eller om det är en hel websida som täcker hela skärmen fylld med klottriga bilder, det gör ingen skillnad om det är en musik video som SPELAS... Allt bara flyter ner... Hackar aldrig!
More to come!

[ 07-11-2001: Meddelandet ändrat av: Zaphod ]

  • Oregistrerad
  • 2001-11-07 15:59

Jag fick just ett samtal från AppleSupport. De bekräftade till slut att detta är ett problem på den här typen av system och de jobbar för att finna en lösning.

Konstigt att det inte tagits upp tidigare tycker jag. QuickSilver har ju trots allt funnits ute ett tag nu.

Är det nån annan som har samma problem?

/ Mattias

  • Oregistrerad
  • 2001-11-07 17:56

Jag kör 10.1 5L14 på en Quicksilver 733 o det är inge problem alls med det, fast du sa ju att det bara hände med 867 modellerna så.. Hoppas det löser sig.

Zaphod - du verkar väldigt glad
Hur mycket RAM har du? Gick det inte fort redan på din dual 450? Eller beror det på GF3?

  • Oregistrerad
  • 2001-11-07 18:57

Jag såg en quicksilver modell idag på ett macosx semenarium på Lunds Universitet/LTH där såg jag inte dessa felen, dock vet jag inte vilken quicksilver de körde för oss i publiken.

  • Medlem
  • International user
  • 2001-11-07 19:11

Det gick klart fort på 450 Dualn men nu går det äckligt mycket snabbare
Själv fick jag förresten tag på MacOS X 5M13 för 3 minuter sedan
Och jag kan lova dig Boozoo, jag ÄR glad

lol...trodde det va ett skämt att musen laggade i nedre delen på 867:an men det stämer ju...he skumma saker.Hoppas det e ett mjukvarufel

  • Oregistrerad
  • 2001-12-14 08:56

Felet verkar vara förknippat med GeForce-korten. Faktum är att jag sett problemet på en PC med GeForce också. Jag antar att det hela kan lösas med en ny firmware från nVidia.

Apple kommer inte prioritera detta har de sagt till mig (efter flera veckors beskrivning av problemet innan dom fattade).

Det är klart att de inte kan prioritera problemet när det inte ligger hos dom.
Det meddelar säkerligen Nvidia om det.
Så det är Nvidia som måste prioritera det. Det borde de väl göra - får vi hoppas....

[ 14-12-2001: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

1
Bevaka tråden