Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IDE RAID ger bra prestanda

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har testat att installera två stycken IBM 40GB 7200rpm IDE diskar som en RAID-0 enhet (stripe) och måste säga att prestanda är väldigt bra.

Diskarna kostar ca 1.400,- per styck - och RAID kort finns väl från runt tusenlappen gissar jag.

När jag kör benchmark program så får jag 48.1 MB/sek i Sequential Write vilket måste vara ganska ok va?

Hur mycket annat orkar maskinen göra när du kör en sådan write. För visst är det väl den "vanliga" processorn som får jobba med diskaccessen i allt annat än SCSI-fallet?

Japp. IDE använder den interna professorn när den jobbar. Jag har diskuterat IDE-raid med andra personer tidigare och visst är det trevligt med ökad säkerhet och redudans i sitt system men har man sådana krav ska man inte köra IDE öht eftersom det inte är byggt för såna behov. SCSI är det som gäller.

Jag tycker att Externa IDE baserade RAID system såsom t.ex. RAIDsmart som säljs av Macoteket verkar vara en kanska vettig kompromiss. Man avlastar processorn då kommunikationen med enheten går via SCSI. Ett förhållandevis lågt pris och man vet att att det blir billigt att uppgradera om några år, bara att köpa nya snorbilliga och stora diskar till den.

Finns det några nackdelar med denna typ av system ? Förutom hastigheten?

Det finns ganska bra information om IDE RAID och IDE diskar på : http://www.xlr8yourmac.com/

Med ett IDE-raidkort så belastas inte processorn mer än att det kanske behöver skyfflas data.
Datorn uppfattar diskarna som SCSI-diskar och dessa belastar inte processorn mer än ett vanligt PCI-kort. Allt annat är missförstånd och gamla skrönor från 80-talet (som verkar onödigt seglivade).

Hvor får dere tak i sånne PCI-kort???

Jag hittade ett kort här:

Macotekets webshop

Jag använder IDE RAID på en icke-mac som har det förmonterad på moderkortet. Därför har jag heller inte någon erfarenhet av detta kort.

1
Bevaka tråden