Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa G4 - ny eller begagnad??

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2001-06-20 21:24

Vi har efter 9 månader tillsammans med en krånglande iMac äntligen lyckats få pengarna tillbaka och vi ska istället köpa en G4a.

Vi fick 17 000 tillbaka för iMacen. Dessutom så håller jag på att sommarjobba och räknar med att skrapa ihop ca 7500 till.

Och det var ungefär så här jag tänkte köpa:
PowerMac G4 466 Mhz - 21494:-
Sony CPD-E220 FD Triniton 17" skärm - 4244
Ytterligare 256 MB RAM - 1061:-
Byta ut ATI Rage 128 mot GeForce 2 MX - 1400:- ?

(inkl moms)

28199:- skulle det gå på.. :eek: är det värt det? Vart är det bäst att köpa? Och är Sony 17" ett bra val?

[ 24 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Administrator ]

Jag som har jobbat som återförsäljare och ser hur fort priserna sjunker på datorer blir alltid förskräckt när jag ser privatpersoner köpa datorer för 30.000 kronor...

Det kommer nya versioner hela tiden och värdeminskningen är enorm. Behöver du ha en helt ny maskin? Du kan nog få väldigt mycket för dom pengarna om du köper någonting 3-6 månader begagnat...

Ska du inte ha bärbart?

Du kan få köpa en Powerbook G3/400 Pismo. 400MHz G3, 14.1" skärm 1024x768, 192MB RAM, 10GB HD. Dubbla batterier medföljer.

Pris: 15.000,-

Köp en Kub och Apples egen 17" skärm. Skärmen har utgått men du hittar säkert en någonstans.
Bill du lägga 7.000.- extra så skall du köpa 17" LCD

  • Medlem
  • International user
  • 2001-06-21 02:42

Ska du köpa PowerMac så köp 533 Dual... Även om det är dyrare så lönar det sig i längden med dual (verkar det som eftersom att OSX kommer med stormsteg

Återigen så säger jag: köp begagnat!

Jag har sett G4/450MP för ca 17.000 tusen inkl moms begagnat. En ny 533MP kostar väl typ dubbelt så mycket?

Jag försöker bara få dig att göra en bra affär!

Haller helt med Martin, Macar fungerar som vi alla vet, ett bra tag.

  • Oregistrerad
  • 2001-06-21 09:54

hmm... kanske ligger ngt i det ni säger...

men jag ska inte köpa en för än om ca 2-4 veckor. Men finns det inga drastiska skillnader mellan en g4 450MP o en 466 som gör att 466 är mer framtids säker så kanske man ska kolla runt lite... :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2001-06-22 00:47

Den nyare G4an har AGP4 om det nu har någon större betydelse? Sen sitter det något snabbare minnen i de nya G4orna men det har ingen betydelse alls tro mig, det är bättre att satsa på mycket minne. Man skulle kunna tänka sig att AGP4 är att föredra om man nu vill sätta in ett vassare grafikkort senare, tex ett Gefroce3. Mitt råd är, om du inte verkligen behöver en ny dator, vänta med ditt köp. Det kommer alltid nya och bättre varianter till lägre priser. Men det är ju alltid kul med nya prylar det är klart.

  • Medlem
  • 2001-06-22 01:45

Som sagt, datorer tappar raskt en stor del av nypriset så fort en ny modell kommer. Om man inte måste ha det senaste för att klara av nåt jobb och orkar leva vidare med vetskapen om att det finns nåt snabbare och nyare är det en jättebra affär att köpa begagnat!

Köper du från tex Datalänna eller nån annan återförsäljare får du dessutom garanti i 3 månader eller längre. Lite högre pris än via annons men tryggare.

Själv köpte jag min Pismo 500 för nån månad sen, begagnad men med garanti och AppleCare. Hur bra som helst, jag har inte råd med en Ti för 45.000 eller vad den nu kostar!

[ 22 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: tott ]

  • Medlem
  • International user
  • 2001-06-22 01:49

En av dom nya PM G4orna har snabbare minne, systembuss, agp, fler PCI platser än 450 MP och man kan köpa dom men inbyggt GeForce (så man slipper köpa ett Raedon för multum eller flasha ett PC GeForce)

Vill man pressa FPS och i längden faktiskt vinna uppåt 100 Fps (Jag snackar Q3 nu och GF3 nu så ska du skaffa en 466 eller 533

[ 22 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Zaphod ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-06-22 10:54

Skulle jag vara sugen på att köpa en dator och kunde vänta lite så skull ejag vänta till efter MWNY.

  • Oregistrerad
  • 2001-06-22 20:08

Och när äger MacWorld rum då?

Faktiskt väldigt sugen på en G4a så fort som möjligt... sitter här på en 2 år gammal iMac rev D som börjar kännas lite väl föråldrad..

Jag funderade på en sak. Om jag köper en G4a nu, är det mycket smartare att satsa på en 533 istället för 466? Med tanke på att man kan lägga till en processor..

Måste det vara ytterligare en 533 mhzare eller tror ni att man tex skulle kunna ha en 533 o en 1 ghzare tillsammans i framtiden..?

Och om jag köper en 466, vad finns det då för möjligheter att processor uppgradera den..?

1. Macworld ager rum 17e till 20e Juli har i New York. Keynote av Steve Jobs i sedvanlig ordning. Las mer om MWNY har

2. Jag skulle satsa pa en PM 450MP (dubbla processorer) med gott om minne, faktiskt. Det ar en bra och prisvard burk.

3. Du kommer sakerligen kunna processor-uppgradera din nya dator i framtiden. Rakna med Powerlogix, Sonnet m.fl pa den fronten.

Rekommenderar helt klart att du invantar MWNY innan du koper nagot.

[ 23 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: m@cen ]

Jag funderade på en sak. Om jag köper en G4a nu, är det mycket smartare att satsa på en 533 istället för 466? Med tanke på att man kan lägga till en processor..

Måste det vara ytterligare en 533 mhzare eller tror ni att man tex skulle kunna ha en 533 o en 1 ghzare tillsammans i framtiden..?

- Du kan inte köpa en singelprocessor 533 idag och installera ytterligare en processor senare. Det är två helt skilda modeller!

- Du kan naturligtvis inte mixa två processorer av olika hastighet - det fungerar INTE - oavsett om du kör PC eller Mac.

  • Oregistrerad
  • 2001-06-23 12:27

Köp en ny iMac i stället och lägg pengarna på nå´t kul i sommar. Du kan få köpa min indigoblå iMac DV+ med DVD, 450 mhz, 20 gig hd, skärmutgång, 192 mb ram, optisk mus, FireWire, mm för 12.000:-. Den är precis som ny, ska sälja den pga ett personalköp. Det finns inga direkta skäl för en privatperson att ha en G4 som är mer av en proffsmaskin. Åtminstone om vi pratar nytt - liksom Martin tycker jag inte du ska spotta ut så mycket pengar för en dator.

  • Oregistrerad
  • 2001-06-23 16:22

ALDRIG ATT JAG KÖPER EN IMAC IGEN...!

Det var exakt vad jag gjorde för 9 måander sen o den har vart på lagning 6 gånger innan vi nu för ca 2 veckor fick tillbaka 17 000 för den.. Så aldrig mer en iMac! Och en G4a är tusen gnger mer framtidssäker och pålitlig än vad en iMac är...!

Jag kommer inte att kunna köpa en G4a innan MacWorld eftersom jag inte har fått mina sommarjobbs pengar innan dess, så vi får se vad dom visar upp... Har det ryktats om någon ny G4a eller? Ny design lr ngt?

Om det kommer nya lär dom ju "rea" ut dom gamla modellerna också..

Och ärligt talat är jag inte mkt för begagnat och jag vill väldigt gärna ha en inbyggd CD-RW och det är mkt som talar för att jag köper en ny 466. Fast med annat grafikkort och ytterligare 256 MB RAM samt en 17" Sony skärm.

Förresten - är det stor prestanda skillnad på Radeon och GeForce 2 MX? Ja har för mig att Radeon går bättre i högre upplösningar. Men finns det inte andra fördelar med nVidia kortet? T ex hur ser 16-bits grafik ut med det? Blir det lika grynigt som ATIs kort..? Om inte så är bara det en stor anledning att ta det framför Radeon. Tänk på t ex Carmageddon där man inte kan byta ifrån 16-bits grafik, då vore de ju skönt om det såg någorlunda bra ut i 16-bits .

Martin skriver ovan att det aldrig kommer att kunna tillverkas MP uppgraderingar som kan utnyttja den befintliga processorn i G4orna.

Detta finns det dock flera företag som anser sig kunna göra. Om detta skrevs en kort blänkare på Macpressen.se för ett bra tag sedan (eller var det MacWorld.se??) men nu när jag letade kunde jag inte hitta nyheten för att kunna referera till den.

Där stod det dock inget om leveransdatum och jag kommer inte ihåg vilket företag det gällde. Om jag kommer ihåg rätt så var det i alla fall inget av de vanliga tillverkarna.

Jag vet att det inte fungerar på dagens PC datorer att göra så men som ren amatör inom området måste jag säga att det inte låter helt omöjligt att lyckas med någomting sådant. Det hela bygger väl bara på att man har en diskret ratio mellan processorerna, t.ex. 1:4 och sedan att var femte beräkning skickas till den långsamma processorn.

Finns det något som gör att detta inte skulle kunna fungera?

Martin skriver ovan att det aldrig kommer att kunna tillverkas MP uppgraderingar som kan utnyttja den befintliga processorn i G4orna.

Det var INTE vad jag menade. Han skrev i ett tidigare inlägg att han tänkte köpa singel-533 istället för att köpa en 466, för då kan han stoppa i en processor till senare.

Det antyder att han trodde att 533MHz maskinen har två processorplatser men att endast en processor används i singel-533 maskinen. Så är dock inte fallet - det finns två stycken olika 533MHz moderkort.

  • Oregistrerad
  • 2001-06-24 12:47

Om inte annat finns det ju MP uppgraderingar redan nu med två 500 Mhz G4a - visserligen för ca 11000 kr, men ändå, det finns

Jag tycker att ni modererar lite för mkt här, man blir ju bara förvirrad när ni går och ändrar topicen på en diskussion som har hållt på ett bra tag...!

Jag håller med dig - det är inte bra att byta namn på en diskussion som redan pågår. Det beror på att vi inte varit tillräckligt aktiva i midsommarhelgen.

Jag tyckte denna rubrik var mer attraktiv för andra medlemmar än bara rubriken "G4?".

Citat:

Skapades ursprungligen av: bOOzo:
ALDRIG ATT JAG KÖPER EN IMAC IGEN...!

Det var exakt vad jag gjorde för 9 måander sen o den har vart på lagning 6 gånger innan vi nu för ca 2 veckor fick tillbaka 17 000 för den.. Så aldrig mer en iMac! Och en G4a är tusen gnger mer framtidssäker och pålitlig än vad en iMac är...!

Jag kommer inte att kunna köpa en G4a innan MacWorld eftersom jag inte har fått mina sommarjobbs pengar innan dess, så vi får se vad dom visar upp... Har det ryktats om någon ny G4a eller? Ny design lr ngt?

Om det kommer nya lär dom ju "rea" ut dom gamla modellerna också..

Och ärligt talat är jag inte mkt för begagnat och jag vill väldigt gärna ha en inbyggd CD-RW och det är mkt som talar för att jag köper en ny 466. Fast med annat grafikkort och ytterligare 256 MB RAM samt en 17" Sony skärm.

Förresten - är det stor prestanda skillnad på Radeon och GeForce 2 MX? Ja har för mig att Radeon går bättre i högre upplösningar. Men finns det inte andra fördelar med nVidia kortet? T ex hur ser 16-bits grafik ut med det? Blir det lika grynigt som ATIs kort..? Om inte så är bara det en stor anledning att ta det framför Radeon. Tänk på t ex Carmageddon där man inte kan byta ifrån 16-bits grafik, då vore de ju skönt om det såg någorlunda bra ut i 16-bits .

Radeon är bättre på 2D och DVD-uppspelning. Annars är GeForce 2 MX bättre i 3D-relaterade saker som spel och 3D-program... Det är svårt att "rekommendera" den ena eller den andra. Dom är hyffsat likvärdiga..

Du kan köpa en begangnad Power Mac G4 "sawtooth" med AGP 2x och 400 MHz. Snabb dator _FAKTISKT_!

Du kan köpa en intern CD-RW (ATAPI) och montera in den. Kolla att den är bootbar dock. Detta kostar ca 1000-1500 kronor och uppåt ink moms.

Sawtooth har ATA/66 och du kan köpa in snabba ATA-diskar från IBM med 7200 rpm för nån tusenlapp när du behöver med HD.

Gigabit Ethernet är det dock inte. G4 Sawtooth 350-500 MHz och billigt är inte en dum dator alls. Rage 128 Pro AGP med 16 MB VRAM som grafikkort har du då... 3 PCI-platser.

En Sawtooth kan du säkert köpa billigt efter MW Expo i sommar eller efter Seybold...

Jag har en utmärkt G4/400 Sawtooth som jag köpte i mars 2000. Det är en mycket snabb och stabil maskin som jag varmt rekommenderar. Eftersom den har AGP-plats och uppgraderbar processor är den lika framtidssäker som dagens G4 :or. Enda skillnaderna mellan en 400 och en 466 är i stort sett: hårddisken, bussfrekvensen (133 Mhz mot 100), Ethernet (Gigabit mot 100Base-T) och att AGP:n är på 4X istället för 2X. Dessa skillnader är inte så avgörande att jag tycker att en ny 466 är bättre än en 400 (till bra pris).

De föregående G4 :orna kan som nämnts uppgraderas till MP. Detta är i mina ögon en styrka (ska uppgradera min senare).

Grafikkortet Rage 128 kan enkelt ersättas med ett GeForce eller Radeon. Man har nämnt att GeForce 3 kräver AGP 4X, men jag misstänker att en version som klarar 2X lanseras med tiden.

Den äldre modellen har DVD, vilket jag tycker är en fördel. Jag kan varmt rekommendera en G4/400 Sawtooth!

  • Oregistrerad
  • 2001-06-25 13:19
Citat:

Jag har sett G4/450MP för ca 17.000 tusen inkl moms begagnat. En ny 533MP kostar väl typ dubbelt så mycket?

Vart har du sett begagnade 450 MP..? Jag kollade runt lite, det mesta jag såg var "Yikes!" modeller..

jag har ju iofs lite "inside" kontakter - men jag hojtar till när jag ser en MP maskin i rätt prisklass.

  • Oregistrerad
  • 2001-06-25 15:25

jag har ju iofs lite "inside" kontakter - men jag hojtar till när jag ser en MP maskin i rätt prisklass.

Schyst! Du får gärna maila till mig då, hellre än att skriva det här där alla kan se det

max_08@hotmail.com

För om jag skulle få för mig att köpa en begagnad så ska det nog vara en 450 MP... (eller nyare til bra pris så klart...)

När det gäller Begagnade G4or så skall man nog se upp för "Yikes" modellerna, lite av en panikåtgärd från Apples sida för att få ut G4an i tid och har vad jag har hört lite mer problem än andra senare modeller.

När det gäller intern CD-brännare så skulle jag rekommendera en intern DVD-rom/CD-rw kombination. Kostar inte mycket mer än en enbart CD-rw och då har man ju möjligheten kvar att titta på fint vilket aldrig är fel.

Mitt tips:
G4/400 ny HD 7200 varv och fetta på med minne tills platserna är fulla och plånboken tom

Det är det som jag kör på och den funkar suveränt.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Tomas Björklund:
När det gäller Begagnade G4or så skall man nog se upp för "Yikes" modellerna, lite av en panikåtgärd från Apples sida för att få ut G4an i tid och har vad jag har hört lite mer problem än andra senare modeller.

Min Yikes! seglar på bra, har inte haft några som helst problem. Men visst, modellen var kanske något av en nödlösning. Sawtooth var ett strå vassare. Men go´ är Yikes! ändå. (Måste ju underhålla andrahandsmarknaden till dess att det blir dags att uppgradera.. )

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Jag som har jobbat som återförsäljare och ser hur fort priserna sjunker på datorer blir alltid förskräckt när jag ser privatpersoner köpa datorer för 30.000 kronor...

Det kommer nya versioner hela tiden och värdeminskningen är enorm. Behöver du ha en helt ny maskin? Du kan nog få väldigt mycket för dom pengarna om du köper någonting 3-6 månader begagnat...

Åh huj! Och jag som köpte en BEGAGNAD Mac för 35000:-.

Citat:

Skapades ursprungligen av: bOOzo:
Vart har du sett begagnade 450 MP..? Jag kollade runt lite, det mesta jag såg var "Yikes!" modeller..

Vad är en Yikes? :rolleyes:

Bevaka tråden